/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
instrumentlys
Fra : ulstrup8860
Vist : 2485 gange
100 point
Dato : 12-07-08 15:41

opel astra 1,6 1999
kørelys holdt op med at virke og samtidig holdt også instrumentlyset op med at virke,
et nyt kørelysrelæ er monteret og kørelyset virker, men ikke instrumentlyset (lyskontakt er også skiftet), er der hjælp at hente?
hilsen ulstrup8860

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-07-08 15:52

Har du en kontakt som dæmper instrument lyset? har du det så tjek den.Det kan godt også være dine instrumentlys pærer.Har set før at alle er gået samtidig.
alimak

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 17:14

er du sikker på at dine instrumet lys før har virket med kørelys. Det burde kun virke med positions lys, nærlys eller langt lys, ikke kørelys. hvis det er monteret korekt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-08 18:43

Noget tyder på at dit kørelys er monteret forkert.

Hvis dit kørelys er monteret rigtigt, skal du kunne tænde dit kørelysrelæ "slukke" når du tænder dit positionslys.

På mange biler anvendet man to ledninger til at styre dette relæ, den ene er den der tænder ladelampen. Da den bliver "+" når bilen lader og den anden den fra instrumetlyset da denne også bliver "+" når man drejer den normale lyskontakt.

Hvis den sidst nævnte er taget på den forkerte side, af reguleringen til instrumentlyset kan du være uheldig at denne er stået af. Dette kan være årsagen til at dit kørelys holdet op med at virke.

Nu har de så lavet dit kørelys "rigtigt", men årsagen til at det ikke virkede før er nok ikke fundet.

vh Ben

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-07-08 18:45

Det er faktisk meget almindeligt, at kørelyset er tilsluttet, så det trækker positionslyset med af hensyn til bilens baglygter. Derfor trækker det også ofte instrumentlyset med.
Det må da være relativt let, at måle om der er spænding til de små pærer i instrumentbordet ?
Uden at kende din opel specifikt, er det ofte muligt, at finde belysning af f.eks. varmeregulering, cigarettænder etc. Er der spænding her, er det som skrevet andet sted på siden, pærerne der sandsynligvis har fået en gang overspænding og er brændt over.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 19:22

det kunne jo også bare være at din dimmer kontakt. er feset af. pil den ud, og lus den, dvs lave en lille lednig, elller et eller andet og se om der kommer lys.

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 27-07-08 23:00

hej tak for svarene,det var et bane i printet der var brændt over.
hilsen ulstrup

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-08 23:07

Ja der kan du se hvor svært det er at hjælpe via pc.
alimak

Annuller spørgsmålet
Fra : ulstrup8860

Dato : 28-07-08 07:00

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål