/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Brintcelle
Fra : coehlen
Vist : 2141 gange
200 point
Dato : 10-07-08 21:49

Jeg er ved at konstruere en brincelle i stil med :

http://waterpoweredcar.com/hydrobooster2.html

Er der nogen, der ved, om det er bedst at bruge NaOH eller KOH som katalysator.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-08 00:55

De professionelle celler bruger KOH. Jeg ved ikke hvorfor. Måske er det bare et prisspørgsmål, for rene varer.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 11-07-08 08:58

Kære Coehlen

Normalt er KOH dyrere end NaOH så det er ikke derfor. Fordelen ved at bruge KOH fremfor NaOH skule være at en KOH-opløsning leder strømen bedre end NaOH opløsning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_hydroxide

Jeg synes det er et spændende projekt, men jeg tror ikke på meget (faktisk ikke på noget som helst) af det de hævder på det link du har lagt ved. De lover guld og grønne skove med deres hydrobooster, men man skal efter min menig være naiv, hvis man tror at det virker som beskrevet (Der er masser af uafhængige forskningsgrupper/bilfabrikanter rundt omkring i verden der ville tage sådant projekt op hvis det havde noget på sig). Nå - men jeg har sagt det lige ud og ikke pakket noget ind - idet jeg tror det er bedst således.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 11-07-08 09:02

I praksis tror jeg at forskellen på at bruge KOH og NaOH er minimal. Jeg vil tro at du sagten kan bruge afløbsrens (NaOH) fra den nærmeste dagligvarebutik. Jeg tror heller ikke renheden har noget særligt at sige.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 11-07-08 11:45

Jeg synes også, at det lyder spændende og lidt for godt til at være sandt !
Det er derfor, at jeg har sat mig for at afprøve det !
Jeg laver et aggregat udelukkende af genbrugsmaterialer, da min skepsis er så stor, at jeg ikke vil ofre noget økonomisk på foretagendet og så sidenhen føle mig taget ved næsen.
Der er massevis af udenlandske fora og interessegrupper om emnet, men jeg har ikke kunnet finde noget på dansk.
Jeg tror både KOH og NaOH vil få cellen til at producere gasserne. Men måske er der forskel på agressiviteten overfor stålpladerne på længere sigt.
Jeg lader lige tråden stå åben lidt endnu, - forsøger med afløbsrens - og vender tilbage.