/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Antenne + indmuringsdåser
Fra : nicki10
Vist : 2864 gange
40 point
Dato : 08-07-08 20:48

i forbindelse med en ombygning vil jeg have en stikkontakt og antenneudtag midt på væggen som kommer til at være skjult af en fladskærm. men men.

kan man koble 2 halvandenmoduls indmuringsdåser vandret sammen og stadig få rammer der passer - og hvad med antennekablet - kan det tåle at blive indmuret

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 50 point
Dato : 08-07-08 21:03

Ja, og ja..

Hvis du kobler 2 1½ moduls indmuringsdåser sammen vandret passer det med at du kan montere stikkene med 2 50mm enkeltrammer, eller en dobbelt ramme i 63mm - almindelig eller softline.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 08-07-08 21:04

Antennekablet kan godt tåle at blive muret ind, men jeg ville nu alligevel putte et rør rundt om

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 08-07-08 21:05

okay - der er plads til 2 alm. 50 mm rammer ved siden af hinanden, fornemt. ved du noget om antennekabel generalt tåler indmuring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-08 21:07

Og lodret kabelindmuring - ej vandret eller skrå.

Godkendelse af svar
Fra : nicki10

Dato : 08-07-08 21:10

Tak for svaret Dansende_T. og forsat god aften og sommer

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 08-07-08 21:12

nej lodret indmuring er at foretrække så man ved hvor det ligger - men er det en "uskreven regel" eller er det noget fra SB.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-08 21:17

Det er jeg ikke sikker på.

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 08-07-08 21:23

laver det nemlig også altid selv lodret - men kan se at det kan være jeg løber ind i et problem med at skulle ødelægge stukken for at gå lodret - det ville jeg helst undgå.
men hvis SB siger man skal så er der jo ingen anden vej

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-08 21:32

Der er ikke nogen fast regel om lodret eller skrå, men det er nemmest at vide hvor de er hvis det sker lodret, idag har man dog søgre der kan registrere hvor de ligger.

Kommentar
Fra : nicki10

Dato : 08-07-08 21:41

okay.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-08 22:06

Det er kun antennekabler med solid kappe ( beregnet til nedgravning) som jeg ville vove at mure inde.
kvaliteten af analoge tv-signaler afhænger af kablets rigtige og konstante karakteristiske "bølgemodstand" som mange kalder impedans. Hvis et kabel klemmes ændres bølgemodstanden. Der kommer stadig billeder , bare lidt mere udtværet på grund af interne reflektioner af signalet i kablet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-07-08 22:23

Man murer et kabel ind i flexrør så det altid kan skiftes, den med bøjninger på kablet og impedanstab er lidt langt ude så længe vi ike taler om light kabler.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 08-07-08 22:36

Stig -> Når man taler om antennekabler og den slags er det faktisk rigtigt nok.

Desværre er det idag almindelig praksis at mure kabler ind i væggen, som ½-gammel elektriker fra før den slags blev lovligt synes jeg at det er noget rod

Kommentar
Fra : hac3

Dato : 09-07-08 03:42

JA til begge spørgsmålene