/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gave ved køb af vare
Fra : Klumme
Vist : 642 gange
50 point
Dato : 08-07-08 11:54

Jeg modtog som spam en annonce, hvor nedenstående tilbud var indeholdt. Mit sp. er: Er det lovligt at tilbyde en gave, som gøres betinget af et køb?

Citat
Her et rigtig skarpt tilbud til alle der ikke er rejst udlands. Lav en bestilling tirsdag eller onsdag d. 8-9 Juli, og få GRATIS vedlagt vidunderlig halskæde m. simili, til en værdi af 200.- Halskæden er klassisk i designet og dekoreret med smukke simili sten, den kan justeres i længden fra 38-50 cm.

OBS. Du skal blot lave en bestilling 8-9 juli, så får du aut. vedlagt halskæden. Tilbudet gælder tirs/onsdag d. 8-9 Juli

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 08-07-08 12:06

Citat
Gaver og tillægsydelser
Du må gerne give kunden en gave, når han køber en bestemt vare. Blot er det en betingelse, at du oplyser handelsværdien af gaven eller tillægsydelsen. Hvis du ikke kan fastsætte en handelsværdi, må du beskrive gaven så tilpas detaljeret, at kunden selv kan vurdere, om han vil gå efter tilbudet
.
http://www.forbrug.dk/kampagnesites/forside/markedsfoering/konkurrencer/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-08 12:53

Citat
Er det lovligt at tilbyde en gave, som gøres betinget af et køb?

Ja, det blev ændret den 01.01.07

Citat
En enkelt bestemmelse træder først i kraft den 1. januar 2007. Der er tale om lovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger. Samtidig ophæves de hidtidige forbud mod tilgift og mængdebegrænsning. Der vil således fra 1. januar 2007 kunne ydes tilgift i forbindelse med køb, og de erhvervsdrivende kan igen sætte et loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare.

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/markedsfringslovenor/orienteringmfl/

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 08-07-08 13:06

Tak for svaret Helle - det er til at forstå. men jeg blir irriteret når firmaer fører sig frem med udtrykket "En gratis gave" - For det første er en gave vel altid gratis, og gratis er det jo ikke når det kommer til stykket qua købsbetingelsen. Dumsmart reklame

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-07-08 13:17

Jeg er meget enig med dig Klumme - mange firmaer bruger den taktik - så der må jo være nogle der "hopper på" - siden de bliver ved

Tak for point