/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vaskemaskine skramler
Fra : Seff
Vist : 5110 gange
20 point
Dato : 07-07-08 17:31

Hej

Jeg har en Gorenje vaskemaskine WA64163, som er begyndt at skramle. Ved sidste vask, stoppede den inden den afsluttende centrifugering, med en fejlkode 4. Når jeg kører tromlen rundt med håndkraft, kan jeg nu mærke at den støder på et eller andet, på et vidst punkt på tromlen. (Det kan minde lidt om at støde på en sandbanke!! )
Rekvirerer jeg bare en handymand? eller kan jeg selv gøre noget?

På forhånd tak
Martin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-08 17:33

Gamle søm og skruer fra dine lommer,
ud med dem.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-08 17:36

Har du checket, om den er i water?

Hvis ikke den er i water, vil tromlen efterhånden blive skæv.

Der skulle være nogle skruedimser under maskinen, som skal rettes ind med et waterpas liggende på maskinen.

Hanne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-07-08 17:39

kvinder - skruedimser

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 17:40

Stik hovedet ind i tromlen samt en lygte og lys igennem hullerne så kan du se om der ligger fremmedlegmer der er røget igennem nogle af hullerne .Udover søm og skruer ka nævnes bh bøjler hårnåle piberensere og mmm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 17:41

Justerskruer ...Moster

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 17:42

Du skal finde ud af om det er i tromlen eller uden for tromlen.

Når det er aften og mørkt, tager en lommelygte og lyser ind i tromlem og drejer den rundt.
Når den drejer rundt bliver hulnettet gennemsigtigt og du kan se om der ligger noget imellem tromlen og beholderen den køre i.

Når ud har fundet ud af hvad der skaber problemet - kan du skrive igen så kommer der løsninger.

vh Ben

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 07-07-08 17:51

Det går satme hurtigt med at komme med gode råd, tak!

Jeg har nu stukket hovedet så meget ind som jeg kunne, og kan se at der under tromlen sidder et eller andet (et varmelegeme??) som den kører på.

Jeg blev i tvivl med vater, så jeg måtte jo ned og tjekke, og jeg havde sat den rigtigt! (har haft den i snart 2 år, så det skulle jeg også gerne!)

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-07-08 18:08

Du kan sagtens selv skrue bagklædningen af (jeg ku´) og pille det ud, der skramler. (Måske skal toppen af først)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-08 18:14

Ja det er ikke smart at den går imod varmelegemerne, men der er nu 2 muligheder.
1.Varmelegemerne er af en eller anden grund vippet opad.
2. tromlens lejer er slidte/defekte.
2.:
Hvis tromlen som kører inde i karret, vipper nedad på grund af defekt hovedleje(Eller ophæng), vil den jo også komme for tæt på karret og dermed varmelegemerne (Som der normalt er 2 af.)
Der er igen 2 metoder til at tjekke tromlelejet.
a. Åben lågen, se om du kan rokke tromlen opad. (Den kan selvfølgelig give sig, da karret og tromlen er ophængt i fjedre) Men den må ikke kunne vrikkes overhovedet i forhold til karret.
b. Sluk på gruppeafbryder, skru bagbeklædning af, tag fat i det store remhjul, se om det kan vrikkes.
VH Pale Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 18:19

I skal ikke drille Moster..........................i øvrigt hedder det stilbare fødder.
Hvis den ikke maser hele tiden - kan der sidde noget på trumlen som skraber på et sted.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-08 18:21

Hi hi hi, jeg VIDSTE, at jeg ville høre for skruedimserne - og netop fra dig, Teil!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 18:25

Hvis varme legmet er vippet op ad kan det være 2 grunde

1. det ar været et søm eller ligende der var være ned og få fat i det...
2. eller bøjlen er tæret (der sidder ofte en bøjle til at styre det nedad.)

Varme legme kan udtages fra bagsiden. med at løsne nogle mørtikker. i bunden af karet.

Så kan man forsigtigt bøje det lidet tilbage, men pas på ikke at knække det... Det tåler ikke meget bukkerri.

vh ben

Kommentar
Fra : achton

Dato : 07-07-08 18:26

Ok Mosters stilbare fødder.

Er det rigtigt Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 18:42

Kommentar
Fra : achton

Dato : 07-07-08 18:44

\ / eller / \

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 07-07-08 19:19

Ok, jamen så blev jeg så meget klogere! MEN! Nu er den ikke 2 år endnu (sep 06), er det så bedst at reklamere eller skal jeg selv tag fat? Hvis det nu ikke bare kan ordnes sådan uden videre, så er jeg vel på den, hvis jeg har åbnet op?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 19:22

Husk at 2 år er reklamationsret...

Garanti er noget andet.

Men hvis du har garanti på den, så kan du jo se om de æder den. Men jeg tror nu der at være noget metal med i vasken...

Det kan jo også være det kan trykkes ned igennem hullerne, så skal du ikke skille noget ad...
vh ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-08 20:33

skruer , søm og patholdestiverere er lige slemme imellm tromle og kar på en vaskemaskine.
Det er altid kvindens skyld idet mænd tømmer lommerne inden vask af bukser, medens kvinder aldtig tager stivere ud.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 07-07-08 21:23

Hvis du ikke kan finde ud af at rykke let op i tromlen, så syntes jeg du skal lade andre gøre det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 21:30

Det er garanteret et eller andet der ligger op af varmelegmet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-07-08 21:51

Hvis det er en maskine der kører hver dag, så er det ikke unormalt for en Gorenje maskine at hoved lejerne er slidt op efter 2 til 3 år.

Men, håb nu på at pallebhansen har ret, jeg har tit pillet bh bøjler ud af maskinen, de fleste kvinder vil slet ikke kendes ved det og benægter alt
Søm, skruer og andet er selvfølgelig også en mulighed!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-07-08 22:34

taunusanden - "de fleste kvinder"? hmmm

...... og taark søde Eyvind

Kommentar
Fra : Seff

Dato : 07-07-08 22:34

Nu er jeg jo ikke meget for at indrømme det, men det er mig der står for vasken, og bh'erne! og de kommer altid i specielle vaskeposer, men jeg "håber" da, at det bare er noget der kan pilles væk. Men det finder jeg ud af imorgen, forhåbentlig.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-07-08 22:36

@Camillasmoster
Ja, de kan slet ikke forstå hvor den kan komme fra, selvom jeg står med beviset i hånden er der som regel et hav af bort forklaringer, hehe..
Og det er altså blevet til en del bh bøjler jeg har pillet ud gennem tiden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-08 23:03

Ja, jeg tager dem også ud, de er kun i vejen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 23:36

Ja vi vil have hængere

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-07-08 00:36

Nåå jaa, ikke nødvendigvis.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-07-08 03:51

Jeps, vaskepose!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-07-08 09:00

Ka man bruge vaskeposer i stedet for bøjlebh'ere ???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-07-08 10:01

Det kan man godt, hvis man ikke har så meget at gøre godt med.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-07-08 12:05

Man skal bare huske at købe to vaskeposer - og bo et sted, hvor Jordens tiltrækningskraft er større....

Godkendelse af svar
Fra : Seff

Dato : 12-07-08 10:44

Tak for svaret pallebhansen.

Den var ud over min evne, og skal have helt ny tromle. Heldigvis på garanti.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-07-08 11:56

Hvad var problemet?

Fortæl fortæl