/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattebakken/sofaen
Fra : wallemom
Vist : 835 gange
200 point
Dato : 06-07-08 11:42

Min kat på 2 år fik for 5 uger siden en killing.En yndig, sjov, skør og skøn grårød killing.De første par uger opholdte mor og killing sig i et "kattehus" på førstesal! Nu er de flyttet ned i stueetagen ( MED hus) da killingen naturligvis er begyndt at blive mere nysgerrig. Det hele er gået fint indtil for et par dage siden : Nu er killingen begyndt på skift at bruge kattebakken og sofaen som toilet!!! Kattebakken er altid ren så det er ikke der fejlen er.

Jeg har vasket sofabetræk, puder osv. Sidste nye ide er, at pakke sofaen ind i vitavrap så Cutie ikke kan lugte sig frem.....

Er der nogen af I geniale mennesker herinde der ´har en ide om hvad jeg kan gøre UDEN at skulle leve i møbler pakket ind i cellofan????

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 06-07-08 11:45

ja,skyd katten.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-08 11:46

Du skal midlertidigt sætte en katte bakke i sofaen

Men når du ser killingen begynder at vil bruge sofaen, sætter du den ned i kattebakken, og det er ikke altid en fordel at have en helt ren killingebakke. At lade en lille hømhøm ligge fortæller killingen at det er dér den skal gå på toilettet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-08 11:46

BarkeBillen: Du er da en idiot at høre på!

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 06-07-08 11:53

Jeg forsøger at "træne" Cutie som jeg ville have trænet en hundehvalp :Dvs sætte den op i bakken når den har spist,sovet eller leget!Det går også fint med det....problemet er når jeg IKKE er hjemme ( eller ikke lige har fokus på den) Dens mor er meget omkring den, men jeg tænker om det kan være et problem at den ikke har nogen søskende?? (learning by doing) .

Kommentar
Fra : peggy1

Dato : 06-07-08 11:59

Hejsa
prøv at putte lidt baldriandråber i bakken, det lugter ikke godt, men katte elsker det.
Har selv lige fået en killing og det virker på den.
God fornøjelse med din killing

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-08 12:01

Ja, det kan det godt være, det med søskende. Det kan også være det lige er en uge for tidligt killingen render frit rundt.

Der er ikke andet for end at fortsætte som du gør, prøv dog lige at lade noget ligge i bakken, så den ved hvad den skal dér !

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 06-07-08 12:18

Jeg havde samme problem med min killing .. jeg fik anbefalet at bruge den der spray med duftmiddel (hvilket katte elsker) .. sprøjt det rundt omkring deres ting, eller på dem.

Også naturligvis en kommando som Nej! (sagt blidt til en killing) - hvis den lægger an til at tisse i sofaen/sengen etc. Og selvfølgelig hurtigst muligt flytte den over i kattebakken.

Også husk at rose den bagefter. Katte er KLOGERE end hunde

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 06-07-08 12:35

En anden mulighed kunne være, at når killingen besørgede i sofaen, løfter du killingen op i nakken som dens egen mor også ville gøre når den gør noget forkert og det virkede på vores 2 årige gamle hunkat hos os der kom fra et udeliv til et indeliv i huset.
Vores hunkat lavede en lille pølle bag sofaen og straks tog jeg den i nakkekraven, gik hen til pøllen og skældte den ud for det den havde lavet og derefter blev den sendt udenfor døren i nogle timer, meget slukøret og halen mellem benene under hele seancen..
Det skal lige siges, at man IKKE bruger højtråbende ord eller vold, for katte hører godt og ved også, når de gør noget forkert.
Det hjalp og vi anviste flere kattebakker i huset som den siden brugte uden at træde ved siden af nogensinde mere i nu 3 år.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 12:50

Ja, den skal lige lære det, skal den!
Du siger det sker når du ikke er hjemme.
Prøv at begrænse deres område, en uge fx, så der ikke er adgang til stuen med sofaen, altså når du ikke er hjemme. Lav deres mindre område hyggeligt, så de har alt de behøver og undgå at sætte maden i nærheden af bakken.
Derefter forsøger du at udvide adgangen og hvis det ikke går så fortsætter du med begrænset adgang.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 12:56

Ps: er det muligt at se et billed af skønheden og moderen.

http://picasa.google.co.uk/
http://peecee.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-08 12:59

Citat
Vores hunkat lavede en lille pølle bag sofaen og straks tog jeg den i nakkekraven, gik hen til pøllen og skældte den ud for det den havde lavet og derefter blev den sendt udenfor døren i nogle timer, meget slukøret og halen mellem benene under hele seancen..

Og det tror du på, at katten fatter noget som helst af

Hvis ikke det var fordi det er :

Så ville jeg

Temmelig uhensigtsmæssig behandling af en kat, som i værste fald kan ha' den stik modsatte virkning....

Citat
IKKE bruger højtråbende ord eller vold, for katte hører godt og ved også, når de gør noget forkert.

Den behandling du nævner.....det er vold, og nej, en stakkels kat, der fra udekat bliver indespærret, den ved ikke at det var forkert at skide bag sofaen.....den har gjort det af frustration og nød i mangel af vante omgivelser, som sikkert har været ude i naturen

Wallemom.....anskaf en ganske almindelig vandpistol....når så killingen lægger an til at besørge i sofaen, så giver du den et enkelt sprøjt af vandpistolen samtidig med du siger NEJ i et fast tonefald.....derefter tager du killingen og sætter den hen i kattebakken.....plejer at virke efter få gange....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 13:04

Den behøver ikke søskende til at lære at bruge bakke, der er dens mor ok.
Men eftersom de er flyttet fra 1. salen og ned til større område, er det nok blevet lidt overskueligt for den.
Med hensyn til at være enekilling, vil eventuelle fremtidige problemer ligge i ,at den vil have vanskeligt ved, at være social med andre katte, end sin mor.
man plejer at sige, at killinger, der er opvokset med 3 eller flere inklusive moderen kan nemt omgåes andre katte, når de bliver voksne. Men derunder har de fleste problemer.
man skal aldri sige aldrig. Så hvis du skulle finde på at ville øge flokken, så sørg for at have "returret" på en eventuelt nytilkommen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 13:08

Ja katte bliver kun vanskeligere af brutal opdragelse.
Detektiv arbejde og positiv forstærkning giver hurtige resultater

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 13:09

Feliway kan også bruges, men det er ikke sikkert det er nødvendigt.
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=420/sprog=1/item=yes/

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-07-08 13:18

lanther1 :

Det du beskriver er direkte forkert og det er synd for katten. Og det skal IKKE anbefales.!!!!!!!!!!

Alle med lidt forstand på dyr, ved at det var sådan vores forældre opdragede særligt hunde og det er ikke den korrekte måde. Det ødelægger dyret. Prøv at spørg en dyrepsykolog.

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 06-07-08 13:19

Jeg kan da tilføje, at alle mine kat stadig har mulighed for at komme ud hver dag, men den foretrækker indelivet, fordi den hader blæsevejr..

Jeg kan også tilføje, at jeg har 6 katte indendøre med frit valg, ude som inde, men det er kun den ene hunkat der lavede en pølle bag sofaen og ikke siden har gjort det..

Nej, det er ikke vold at irettesætte en kat mild, for den har samme egenskaber som killinger og bliver meget flov over at blive taget i nakkekraven og få sine fy ord uden at råbe og uden at stikke snuden dybt i pøllen som mange katte og hunde ejere ynder.

Hvordan mon en dyrlæge takler en kat for at holde den i ro??

Nakkeskindet virker som en kontakt, prøv forsigtigt og se, at halen bevæger sig under bagbenene og poterne hænger slapt ned og katten er mere rolig..sådan gør en kattemor også..

Men når det er skrevet, så er det absolut IKKE noget man gør dagligt og der går år imellem der dukker en kat op som skal opdrages, for de fleste katte er medfødt renlige og kræver absolut rene bakker til at besørge i, helst uden duftstoffer og rengjort morgen og aften.

Måske er det løsningen, for når jeg kommer ud til familier der har katte der besørger i sengen eller sofaen, kigger jeg i kattebakken og de er som regel overfyldte med pøller eller lugter fælt af tis og hvilket menneske ville besørge på et WC, hvis kummen er fyldt med pøller, papir og tis fra flere dage før!

mvh

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-08 13:27

Et hårdt greb i nakken tager de ikke skade af medmindre man tager så langt inde at man klemmer nakkehvirvlerne.

De store kattedyr rundt om i verden bruger også den form for opdragelse, og i og med de også bliver båret i nakken når der er fare på færde ved de instinktmæssigt at nu er det alvor.

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 06-07-08 14:10

Jeg vil købe noget baldrian jeg vil komme i bakken.Og så vil jeg prøve at "indskrænke" området når jeg ikke er hjemme. Problemet er at der kun er en dør til badeværelset, ellers er resten af mit hus i åbent plan.Og jeg nænner altså ikke at lukke den derind når jeg er på job.

Udover Curious og Cutie, har jeg også 2 andre katte.En kastreret hankat og en steriliseret hunlkat. De er MEGET misfornøjede over at der er en killing i huset og kommer kun hjem PT når det er madtid. Kan det skyldes at de er stressede?? Planen er at Curious også skal steriliseres når killingen ikke længere dier hos hende.
Et lille tillægsspørgsmål: Jeg har en hund på 2 år.Curious er meget nært knyttet til den og har fra dag 1 lagt killingen mellem hendes poter så hun også kan slikke den ( et meget rørende syn iøvrigt) Når der kommer gæster i mit hus, snuser Curious som en hund til dem inden de får lov til at komme tæt på Har andre erfaring med at deres kat er blevet "præget" af en hund??

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 15:55

Citat
Nakkeskindet virker som en kontakt, prøv forsigtigt og se, at halen bevæger sig under bagbenene og poterne hænger slapt ned og katten er mere rolig..sådan gør en kattemor også

Ja, når en kattemor BÆRER sine killinger i nakkeskindet, som på en killing er løst. Det er det ikke på samme måde hos en voksen. Du kan godt holde en voksen fast i nakkeskindet, men du må aldrig løfte den, det er kun killinger. Og i øvrigt sætter kattemoderen ikke tænderne i den.
En kattemor, der irettesætteren killing gør det resolut i samme øjeblik forteelsen sker, og det er den eneste virkningsfulde måde, da hvis det sker senere end forteelsen er sket gør det umuligt for killingen, at forstå, at det var forteelsen og den vil i stedet blive ulykkelig og forvirret.
killingemoderen bruger milde metoder som skubben væk, hvis det gentager sig tager hun skrappere metoder i brug som væsen eller dask med poten. Og det går meget hurtigt.

Det er en rigtig god ide med flere kattebakker. De skal optimalt have to hver, da de i naturen tisser et sted og bummelummer et andet.
Så det er måske ikke så mærkeligt, at mange katteejere oplever problemer, med den af naturen MEGET renlige kat.
Jeg har to kattebakker til to katte og de står ved siden af hinanden, så det er langt fra optimalt, men jeg bor småt og kattene er venner, så indtil videre går det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 15:59

Det er altid forkert at skælde katten ud for noget der er dens natur. Så derfor er det vold ikke at give den optimale forhold, fremfor at skælde den ud fordi den ikke opfører sig som mennesker synes den skal.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-07-08 16:15

En killing, der skal lære at blive renlig, bør ikke have så stor pladsi begyndelsen. Kravlegårdsstørrelse er i starten det bedste, for varig tilvænning og brug af en tissebakke. Flyt den hen i en indhægning indenfor, eller giv den et meget mindre rum, f.eks. badeværelse, som den skal være i og senere få udvidet sit område når den er blevet renlig. Moderen kan anturligvis komme og gå som den vil, for at passe sin killing.
Mangel af søskende og div. tilførsler af lugte er menigsløse i den her forbindelse.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-07-08 16:29

Ups! Jeg glemte, at skrive, at ligeefter at missemor har irettesat sin killing, så giver hun den kærlig opmærksomhed, fx ved at vaske den lidt. Så ved killing uha det skal jeg ikke gøre og min mor elsker mig.
Det kalder jeg god opdragelse. Det er derfor det er virkningsfuldt og venligt at bruge klikkertræning.
http://www.saxo.com/dk/item/karen-pryor-klikkertraening-af-katte-indbundet.aspx
http://www.kattehandel.dk/klik.htm
http://www.animal-farm.org/Article.asp?TxtID=160&SubMenuItemID=186&MenuItemID=64
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/klikker

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 06-07-08 17:18

Nu skal man ikke gøre en kat menneskelig og tro at slik er et kærligt tegn.

Når en killing er gammel nok, skubber moderen som regel killingen væk fra sig og tænker igen kun på sig selv.

Katte er af natur meget kælne og det er ikke at forveksle med kærlighed, for den er altid sin egen herre.

Mange katte i et hus eller lejlighed kan skabe uro for den nyankomne og det går først rigtig godt, når de "gamle" har accepteret killingen og måske er det en af de "gamle" der forhindrer killingen at besørge i sin bakke.

mvh

Kommentar
Fra : vandborg88

Dato : 07-07-08 14:37

Hej.

Jeg har haft samme problem. Det var dog bag tv'et

Jeg smurte lidt citronsaft de steder, hvor jeg ikke ønskede at den skulle "prutte".
Det hjalp - Men katten ville stadig ikke bruge kattebakken. Nu har vi skiftet vores kattegrus ud med en lidt dyrere og finere kvalitet, hvilken har hjulpet.
Nogle katte er åbenbart mere sarte i enden end andre :) Måske kunne det være en mulighed at prøve det?

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 07-07-08 15:44

Mange katte er ikke meget for duftende og støvende kattegrus og det allerbedste er kun rigtig godt.

Jeg bruger blandt andet Bento Kronens Extreme Compact som er lidt grovere en fint sand og det klumper helt godt og støver faktisk næsten ikke.

Alle kattene hos os er rigtig glade for produktet og selv om det koster op til 100 kr for 7,5 kg holder produktet meget, meget længe, idet det kun er klumperne der smides væk morgen og aftenen.

Helt godt er det til at fjerne lugtene og jeg har blandt andet en bakke ved min kontorstol uden gener..

mvh

Kommentar
Fra : Lillebror35

Dato : 11-07-08 03:24

Wallemom Hvis din killing har været ude kan den have besørget i jorden prøv da at komme jord i bakken i stedet drøs lidt grus øverst skift så jorden langsomt ved at komme mere grus i efter hånden til det er skiftet helt ud til grus igen kærligst Lillebror 35

Kommentar
Fra : wallemom

Dato : 12-07-08 11:54

SUK------------et problem er væk , men nu er der et nyt!!!

Efter at have pakket sofaen ind i cellofan, har killingen ikke været der siden!!! ( Jo...her ser rigtigt sjovt ud)

Til gengæld har killingens mor nu set sig gal på min hund!! Fra at have lagt Cutie foran hendes poter, JAGTER hun nu min stakkels hund.Faktisk er det så alvorligt at min hund ikke vil ind i huset når Curious er der.Jeg føler mig LIDT dum over at må tage min hund med på job fordi hun nu er en " voldsramt hund".....

Kommentar
Fra : lanther1

Dato : 12-07-08 12:17

Åh, stakkels hund, men det er naturligt at vise hvem der bestemmer og killingens mor er ingen undtagelse..

Magten går blandt enkelte dyr og taberen forvises fra kattemors områder.

Magtkampe kan udmynte i strinteri allevegne i huset og kan kattene ikke forliges, må de holdes adskilt.

Vi har 7 dejlige katte i huset, den ene har sit eget strintefri værelse, men kommer den ind til de andre katte, strinter den allevegne for at markere sin utilfredshed ude som inde med de andre katte.
NB.. den har sin egen kattelem på værelset til haven, som ingen andre katte tør bruge..

Jo, jo en rigtig lille damemis der bestemmer!

Katte kan blive rigtig meget jaloux på hinanden, og engang oplevede vi, at en hunkat satte sig ovenpå en skål med tørfoder og tissede helt op til kanten og uden at ramme ved siden af, for li´som at vise sin utilfredshed med at vi nok nussede de andre for meget.

Andre gange kommer vi hjem, og en sko er tisset fuld for at markere sig..

Men det skal lige siges, at der går måneder imellem at de ytrer utilfredshed og strinter ved siden af.

mvh

Kommentar
Fra : Lillebror35

Dato : 17-07-08 03:26

Hej Wallemom hvis missen stadig er efter vuffer kan du prøve at dryppe et par dråber baldrian på hunden det kan katte ikke stå for kærligst lillebror 35