/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ukrudt, "dræberhumle?"
Fra : vagnr
Vist : 645 gange
100 point
Dato : 01-07-08 11:38

Hej Kanduer

Har lige fundet noget underligt ukrudt? i haven.

Den minder en del om humle, slynger sig op i et lille træ, slår rod når stænglen når jorden, vokser meget hurtigt.

Stængelen er 4-5 mm tyk, 6-kantet, men ikke med skarpe kanter, mere stjerneformet med runde "spidser", eller som 6 tynde slanger lagt udenom en kerne. På den side der vender op mod solen er stænglen mørk, nærmest blålilla, på undersiden lys grøn. Kernen, der ret let kan skilles fra yderlaget, er 6-kantet som det yderste lag, men ret lys grøn, specielt i tværsnittet.

Bladene sidder på 2 modstillede "grene", der er 4-kantede (ingen stjerner her), og der er et lillebitte blad ved foden af hver af de to grene. På hver gren er der 5 blade, 2 sæt modstillede 2 og 2, og et blad i spidsen. Bladene er kraftigt grønne, hjerteformede med en 6-7 mindre flige på hver side af bladet.

Planten giver mig en fornemmelse af at den hurtigt vil kunne brede sig, men inden jeg myrder den vil jeg godt vide om det er en dræberhumle, en triffide eller hvad?

Så et navn, gerne med et link til en artikel eller billede vil blive værdsat

Kommentar
Fra : achton

Dato : 01-07-08 12:25

Send du et billede i stedet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-07-08 15:24

Ja det er garanteret en dræberting det er jo så moderne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-07-08 20:33

prøv at finde snerler og vedbend på nettet - med billeder. Så kan det være, du får bid - af dræberhumlen

Kommentar
Fra : achton

Dato : 06-07-08 00:28

Vent bare til dræberagurken kommer.