/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallert mister trækkraft?
Fra : alka
Vist : 7434 gange
200 point
Dato : 30-06-08 08:28

Jeg har en PGO T-REX-45. Ved 21.150 km, fik den et nyt cylinderkit. Den har altid kørt lovligt. Den er altid kommet til eftersyn pr. 3.000 km. når den mangler ca. 500 km, begynder den at mangle trækkraft fx op ad bakker. Her i weekenden er den startede på det samme. En bakke hvor speedometer plejer at vise 45 km/t, er den nu ned på 30 km/t. Er der et - eller flere kloge hoveder/forslag til, hvad det skyldes. Hvad er der galt? Hvorfor mister den trækkraften?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-06-08 10:34

Det kan skyldes flere ting f.eks stoppet udstødning (koks pga.neddrosling ) utæthed i topstykke cyl eller manifol manglende smøring tændrør og mm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-06-08 13:14

Hej Sunowich. Den har fået ny udstødning. Jeg har haft trykluft på cylinder - uden trykket falder Den forbruger den to-taktsolie mængde, den altid har brugt, ca. 1.000 km/l Tændrør OK. Jeg har været alle de gængse muligheder igennem - derfor er det svært!

Accepteret svar
Fra : Spotbot

Modtaget 200 point
Dato : 30-06-08 13:35

På min pgo var det variator rullernes skyld den opførte sig sådan, de gad ikke køre ned i gear op af en bakke, så den mistede bare omdrejninger i stedet..

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-06-08 13:57

Jeg har haft samme tanke Spotbot, men når jeg er nede påværkstedet, har jeg spurgt dem om ikke det kunne være rullerne, men de viser mig dem og de ser pæne ud. De bliver iøvrigt skifter for hver 3.000 km.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-06-08 14:48

Hvornår fik du nyt cylinderkit og hvornår viste problemet med trækkraft op af bakke sig ?

For mig at se lyder det også som det kunne være noget med de ruller eller måske kileremmen der glider.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-06-08 14:54

Cylinderkit for bare 1.500 km siden. Kilremmen blev skiftet ved 21.000 km. Det mærkes heller ikke som om der er noget der glider. Den går heller ikke op i omdr. op ad bakke. omdrejningerne følger ganske enkelt hastigheden.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-06-08 18:40

Bruger du at tilsætte benzinen karburatorsprit/væske, ellers prøv dette. Det kan du købe mange steder b.la. også Jem & Fix.
Problemet med visse motorer er at der ved en bestemt luftfugtighed kan dannes is i indsugningen, så derfor karburatorspritten, og samtidig optager det e.v.t. vand du måtte have i dit brændstofsystem.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-06-08 18:41

Ja det sku svært.

Prøv og spørg på www.billig-scooter.dk

og bruge der søge værktøj det er helt sikkert nogen der har haft samme problem.

Jeg må til og lave sådan en liste med typiske problemer og mulige årsager men er ikke kommet så langt.

Når du finder ud af fejlen må du gerne lige skrive hvad det var.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-07-08 07:18

Til stilkene, så kører jeg med karburatorsprit, ved under 5 grader, men det har ingen virkning nu.

Til scootergrisen. Fin side. Desværre er der flere med de samme problemer, men ingen direkte løsning, men masser af forsøg. Der må være en konkret årsag til, at det sker?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-07-08 07:39

Jeg må påpege at spritten er virksom også nu.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 01-07-08 19:03

Nu bruger du vel ikke en for billig oile. der gør at du soder tændrør og udstødnings kanal, og udstødning til, Får den for meget oile. Forket tændrør. Luftfilter. Bensin filter. der er mange muligheder

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-07-08 21:09

Har prøvet med karbu-sprit uden virkning. Jeg har altid brugt fuldsyntetisk olie fra forhandleren til 115 kr.ltr - netop for at undgå tilsodning af diverse.

Den accelerer friskt op til ca. 40, så "holder den igen", og kommer så langsomt op på godt 60 efter spedometeret. Ved bakker falder hastighed helt ned til 30 km/t.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-07-08 06:30

Opdagede her til morgen, at der lå olie på garagegulvet. Der kommer olie ud af udstødningen?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-07-08 09:17

Nå men så får den vel mere olie end den skal have

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-07-08 15:56

Citat
Olie ud af udstødningen

Hvor præcist kommer det fra ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-07-08 16:09

Fra lydpotten går i udstødningen et lille rør ud, her kommer der lidt olie ud og render ned under lydpotte. Der er ikk tale om ret eget. Den bruger ikke mere olie end normalt = 1 ltr pr. 1.000 km.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-07-08 15:35

Jeg har nu monteret ny Variomatic samt rem og 7,7 gram ruller. (Næste gang vil jeg prøve med 5,5 gram ruller). Den er lidt langsommere i optræk, men trækker helt fantastisk. En meget stejl bakke, ikke så langt fra hvor jeg bor, kørte den op til 35 km/t, nu kører den 50 km/t. har samme topfart.

Da Spotbot var hurtigst - og faktisk med den rigtige løsning, får du poientene Spotbot.

Det viste sig, at de gamle ruller - efter bare 1.200 km var flade flere steder. Det var 1. gang jeg skilte det ad, så næste gang går det nok lidt hurtigere.

Godkendelse af svar
Fra : alka

Dato : 24-07-08 15:36

Tak for svaret Spotbot.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 26-07-08 15:35

ja mine ruller ser også pæne ud, pgo's variator er bare dårlig til at køre ned i gear igen.. det kan malossis multivar kun hjælpe på ;)