/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha FS1, våd tændrør
Fra : lordfs1nelson
Vist : 1680 gange
100 point
Dato : 25-06-08 21:12

Er der lige en der vil fortælle mig hvorfor Yamahaen drukner sig selv og faktisk ikke kan starte før den får nyt tændrør. Alt tænding er skiftet og justeret flere gange, karburator er blæst igennem og rengjort. I perioder er der ingen startproblemer men især når den er varm kan den være strid, får den så et "tørt" tændrør er der ingen problemer et stykke tid og den køre perfekt. Har prøvet med varmetal 7-8 og 9 men med samme resultat. Membranpladen ser også fin ud.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-06-08 21:55

Mon ikke du har en defekt chokeranordning ?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 25-06-08 22:06

Det er en manuel choker og jeg tror den virker som den skal, man kan tydeligt høre forskel om den er aktiveret eller ej

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-06-08 22:32

Jeg tror det er svømmeren der skal justeres

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-06-08 22:38

Hvis du altid lukkede for benzinen når du slukkede, så skete det ikke.
Og yderlig ikke stillede den på sidestøttefod, så karburatoren hælder ind mod motoren.
Problemet er nåleventilen, som enten har lidt skidt imellem dens lukkeanordning, (Den kan renses ned briller og pincet) Eller den trænger simpelthen til at skiftes, det er den du sætter benzinslangen på, vare nr: 10101099
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1888650000&n=-1861397692
http://www.thansen.dk/search.asp?c=1888650000&q=&n=-1861397692
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 26-06-08 07:01

Der bliver altid lukket for benzinen, men det bliver jo stilt på sidestøttefoden. Når man kigger i benzinfiltret virker det til at nåleventilen er tæt da benzinstanden er uændret i filtret. Det kan vel ikke passe at den får for meget benzin ved tomgang når den nu går ok i tomgang ( 170 dyse ).
Den gik i stå i går da jeg lige ville køre den ind i garagen, motoren var driftvarm men den ville ikke starte før den fik et tørt tændrør.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-08 00:34

"Der bliver altid lukket for benzinen" Ok det er fint, men du kunne jo prøve at lukke benzinen lidt før du slukker motoren.
"Når man kigger i benzinfiltret virker det til at nåleventilen er tæt da benzinstanden er uændret i filtret" Det kan du ikke se der, hvis du virkelig vil undersøge nåleventilen, skal karburatorbunden skrues af, og med åben benzinhane, skal du med en finger løfte svømmeren meget let, for at se om den stadig giver en dråbe benzin.
"Det kan vel ikke passe at den får for meget benzin ved tomgang når den nu går ok i tomgang ( 170 dyse ). "
Nææ, men den går da jo da ikke så fint i tomgang når den går ud når du kørte den ind i garagen ? Men det kan jo være det hjælper at stille nålen i karburatorspjældet et hak ned ?

Når den kun vil starte med nyt tørt tændrør, så skyldes det:
1. enten at karburatoren står og løber over, men det kan den jo ikke hvis din benzinhane ellers lukker tæt, når du lukker den.
2. Den anden mulighed er at du har for dårlig gnist på:
a. Rust på yder-lamellerne på tændspolerne nede ved svinghjulet, eller indvendig i svinghjulet.
b. Platiner for dårlige eller dårlig justeret. Kondensator defekt.
c. Hjælpetændspolen som sidder oppe i stellet (Den hvor tændrørsledningen kommer fra, har dårlig stelforbindelse gennem dens 2 bolte og udvendige møtrikker.
d. Tændrørshætten defekt, eller tændrørshætten er skruet for mange gange rundt på kabelet, så kabelet har mistet sine tråde hvor det skal havde kontakt med tændrørshætten.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 09-07-08 19:56

Nu har den selvfølgelig kørt uden problemer efter jeg har skrevet herinde, men det kunne måske være nåleventilen der drillede ind imellem. Jeg har før haft mistænkt svømmeren for at sidde fast, da der sommetider løb benzin ud fra overløbet i karburatoren. Men det kan jo/vel ligeså godt være nåleventilen der har drillet.

Godkendelse af svar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 09-07-08 19:56

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 14-07-08 19:04

Har skiftet nåleventilen med en fra en anden karburator, der er åbenbart 2 længder på nåleventilerne ( altså den del der bliver skruet ned i karburatortoppen ). Den jeg har monteret nu er kortere, men efter at have stillet nålen virker det umiddelbart til at fungere perfekt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-08 19:59

Alletiders