/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Selvnivelerende spartelmasse
Fra : alvinanker
Vist : 1422 gange
88 point
Dato : 24-06-08 18:59

Jeg har støbt et gulv med flydebeton klasse 20. Jeg "jutede" til den store guldmedalje men gulvet har en ru og uensartet overflade (som beton vel har). Jeg skal lægge klinker 15x15 cm ovenpå betonnen. For at undgå et "klaplag" er jeg blevet rådet til at bruge selnivelerende spartelmasse inden jeg lægger fliserne da det vil gøre det meget lettere når gulvet er helt plant/gladt. Er det en god ide og hvis det er OK, hvordan skal jeg så tilsikre at det hæfter på betonnen.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-06-08 19:13

først støvsuger du gulvet
smør gulvprimer på blandet 1:10
så kan du spartle , sørg for at hver blanding er blandet ens og brug røremaskine du kan ikke blande det ordentlig med hånden , brug en tandspartel til at jævne spartlen , så er det nemmest

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-06-08 21:44

Røremaskine er også en boremaskine (ikke for hurtig) med et rørejern som købes hos en tømmerhandel eller der hvor du køber din spartelmasse.

Jeg har lagt 30X30 på gulv der var niveleret, og det er godt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-06-08 07:40

Da jeg lagde selnivelerende spartelmasse ud, brugte jeg en alm. gummiskraber til fx vinduer. Dette blot for at "skubbe" det hurtigere på plads. Da det var første gang jeg brugte det, var jeg spændt på, om det virkelig "lagde sig selv ud" - det gjorde det. Go' arbejdslyst.

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 30-06-08 13:25

det er meget nemmere og billigere at slibe gulvet, med en betonsliber.

hilsen mureren