/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Motorproblemer!
Fra : Jonn87
Vist : 2460 gange
500 point
Dato : 21-06-08 10:18

Jeg har for nylig købt båd, med en lille 4 hestes johnson (Sea Horse) motor med karburatorsystem, 2 cylindere ca. 1985.

Problemet ligger så i at vi for startet motoren og den kører pragtfuldt lige indtil den til syneladendende bliver varm, dvs. ca. 10-20 minutters sejlads. Så begynder det sjove.
Motoren falder i omdrejninger til lidt over det halve af hvad den normalt yder. Efter 5 minutter går motoren ud og den er et helvede at starte igen/holde igang.

Jeg har haft skilt karburatorens bundkammer ad renset dysen, karet, svømmeren og der skulle ikke være mere skidt der. Så har jeg skiftet brændstofslangen mellem tank og karb. ud og monteret et filter. Stadig samme problem.

Jeg har kigget lidt på hullerne hvor vandet sprøjter ud når pumpen (empeller) kører, og der kommer vand ud, skal ikke ku bedømme og det er nok? samtidig virker den overhoved ikke for varm når den så begynder på skidtet, ved feks. lugt, røg, unormal høj varme, nej!..

Tankudluftningsventilen skulle fungere, har afmonteret dækslet under driftproblemerne uden hjælp.

tændrørene ser fine ud, lidt sorte men ikk andet.

tændkabler og hætter virker også visuelt iorden.

intet luftfilter monteret, så der skulle ikke være problemer med at suge luft.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-08 10:30

Hvad med chokeren, fungerer den ?

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 21-06-08 10:38

(Manual Choker) På Chokeren kan den drejes for at åbne/lukke for studsen og trækkes ind/ud for choker. Den fungere udemærket

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-06-08 10:40

Og går udfra at du har olietilsætningsprocenten i orden og med en god olie.
Har du kontrolleret om det er brændstoffet eller tændingen der er problemer med ?
For du kan vel ikke have en mistanke om at den er meget slidt i cylinder/stempel (lidt kompression)

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 21-06-08 10:50

Oliesammensætningen er iorden.

Brændstoffet er fra alm. tankstation så den er også iorden. Det min kammerat der køber benzin Hvilken oktan bruger den? lige for at tjekke op på om han hælder det rigtige på svinet.

Hvordan kontrollere jeg tænding på sådan en?

Og hvad skal kompressionen ligge mellem? det er vel bare at prøve med en kompressionspistol og så hive i snoren?.. jeg har dog ikke mistanke om slidt motor.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-06-08 11:07

Det jeg mener med at kontrollere tændig var bare om der var ordentlig gnist på tændrøret når symptomerne var der, min tanke var om der kunne være en defekt ved tændspolen/erne hvis den/de var udsat for varme, så den/de ville svigte.
Jeg kan ikke fortsætte, vi er desværre på vej hjemmefra.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 21-06-08 11:12

Jeg prøver at kontrollere om den gir gnist

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 21-06-08 11:13

Kan man stille CO på sådan én ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-06-08 13:13

Du skal jo først afklare om det er et brændsfofproblem eller et tændingsproblem...

Hvis det er et brændstofproblem kan du finde ud af det ved at føde den direkte med Benzin i indsugningen... Hvis den tænder på det er det, det et filter eller en dysse i kaburatoren.

Du kan jo også prøve om du han starte den på den ene cylinder, ved at udtage tændrøret fra den anden og starten den, Hold lige tædrøret på blokken så du ikke ødelægger dit tændingssystem. Og læg mærke til om gnisten er pæn.

Når du har set at tændingen er ok kan du konsentrerere dig op brændstoffet. Når den dør og ikke bare halter (køre på en cylinder) tyder det på et fælles problem for begeg cylindere. Fælles brændstoftilføresl eller helt manglende tænding. Hvis det var et kaburator problem ville den blot forsætte med at køre, blot kun på en Cylinder.

Så find ud at en ting ad gange, brændstof ok ja/nej tænding ok, ja / nej.
vh Ben

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-08 15:18

du kan absolut ikke stilleco2 på sådan en. det kræver en elektronisk styret brændstofindsprøjtning hvis du skal til den slags. i forhold til den slags er det en stenaldermodel duhar købt. prøv at give den et nyt tændrør og kontroller alle ledninger. der kan være et lille hul i isoleringen på en af ledningerne, og det kan sagtens give den slags problemer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-06-08 15:26

det kan ogsåligge et helt andet sted. din krumtapaksel sidder lodret, og det nederste leje er beskyttet af en pakdåse. hvis den er slidt, kan der komme vand ind i lejet som så ruster og ikke kører som det skal mere. det vil, når det bliver varmt, give de symptomer du nævner med nedsatte omdrejninger. på bla. yamaha påhængsmotorer er det et kendt problem. det kan meget let koste 4000 kr at reparere, da krumtappen sansynligvis også har taget skade. prøv at skille motorbenet ad lige under motoren og kontroller pakdåse og leje.
og det hjælper ikke bare at smide lidt olie i det. hvis det er defekt er de3r ingen vej udenom. så skal det skiftes.
i dit sted ville jeg stærkt overveje en ny motor i stedet for. jeg turde ikke sejle ud med en motor med den slags særheder.