/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Start/køre prob. Aprilia Rally
Fra : tryllerylle
Vist : 1106 gange
50 point
Dato : 20-06-08 20:47

Hej. Jeg har købt en ældre Aprilia Rally 30 fra 97/98.

Den vil kun starte når den er kold. Den går fint i tomgang, men ryger rigtig meget ud af udstødningen (blå/grå røg). Det er både i tomgang og når jeg kører. Jeg har kørt en tur på ca. 3/4 minutter, og parkerede den i min indkørsel. Den gik lidt svagere i tomgang i ca 8-10 sek. og så gik den ud. Og jeg kan ikke starte den igen (stadig lun mens jeg skriver)

Jeg har haft en kammerat til og kigge på den da jeg lige havde købt den, og han siger at den har været tunet før. Der sidder et tun-luftfilter på, og skiven er pillet. Den kørte 50 km/t da jeg lige prøvede den.

Er der noget jeg kan gøre for at den kan:
starte?
holde tomgang?
ryge meget mindre?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-08 22:03

starte?
Nyt tændrør, og så lad være at give gas, når du starter.

holde tomgang?
Der er 2 skruer på karburatoren, når den er i tomgang, så skru den største skrue (Som regel en skrue der kan skrues med fingerne) 1 omg. ind.

ryge meget mindre?
Måske har den tidligere ejer hældt olie i benzinen, så skal det bare fortyndes ved at fylde op med ren benzin. (I værste fald har han gjort det fordi oliepumpen ikke virker, og det skal du bestemt havde at vide, for uden olie brænder motoren sammen.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 20-06-08 22:27

Starte - den kan sagtens starte og holde tomgang når motoren er kold. Det er ligeså snart jeg har kørt en lille tur og motoren blir varm. Så går motoren ud (dør i tomgang) og den kan ikke startes igen (jeg gir ikke gas ved start-forsøg)

Jeg vil prøve og se om jeg kan sætte tomgangen op så den ikke dør når den er varm.

Oliepumpe - kan man tjekke om den virker på en eller anden måde?

Jeg vender lige tilbage når jeg har forsøgt de andre ting.

tak indtil videre

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-06-08 22:40

Starte - den kan sagtens starte og holde tomgang når motoren er kold. Det er ligeså snart jeg har kørt en lille tur og motoren blir varm. Så går motoren ud (dør i tomgang) og den kan ikke startes igen (jeg gir ikke gas ved start-forsøg)
Måske er der sat anden karburator på, evnt. meed for stor dyse.
Måske er aut.-chokkeren defekt og giver extra startbenzin altid.

Jeg vil prøve og se om jeg kan sætte tomgangen op så den ikke dør når den er varm.
Den skal normalt ikke så højt op at baghjulet løber med rundt, i hvert fald kun lidt.
For så skal den lille skrue justeres 1/4 omg. ud eller ind.

Oliepumpe - kan man tjekke om den virker på en eller anden måde?
Så skal olie slangen tages af ned mellem karburator og motor, tørres af, holdes opad, og uden tænding og bundgas, skal der komme en dråbe olie der stiger op og løber over, efter ca 10 kickstarter.
Men kan du ikke spørge sælger om han har hældt olie i benzinen?

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 25-06-08 11:50

Nu er jeg kommet lidt videre...

Jeg har sat nye pakninger i ved membranen/indsugningen, og det hjalp, da den trak falsk luft der. Det var nok det der var skyld i at den ikke startede så godt.

Der sidder i øjeblikket et ligge powerfilter på: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1887233063&n=1387906098&pn=1758388882

Jeg har købt et orginalt luftfilter: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1887233063&n=1709640188&pn=1709641565
..men når jeg monterer det kan den kun holde tomgang hvis håndtaget er helt i bund. Jeg har fået af vide at der skal en mindre dyse i karburatoren, men hvilken størrelse skal jeg bruge?

Der sidder pt. en tun-udstødning på maskinen (minder meget om denne af udseende): http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=9996&item=8033

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-08 15:28

Det bedste er at tjekke hvad der står på dysen nu, og så gå ca 6 numre ned.
Men jeg vil mene du skal havde en 70 dyse i.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1887674342&n=1709640189&pn=1709641583

Godkendelse af svar
Fra : tryllerylle

Dato : 25-06-08 20:46

Super - mange tak for svaret pallebhansen.