/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Sølvbelægning
Fra : coehlen
Vist : 2034 gange
200 point
Dato : 19-06-08 23:49

Til noget kunsthåndværk ønsker jeg at belægge et lille område på en sten med sølv.
Jeg har strømførende lak, jævnstrømsforsyning med 6, 12, og 24 volt og rent sølvtråd.
Hvad skal jeg ellers bruge og hvordan ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-08 00:20

Det kan du ikke ved bare elektrolyse.
Der skal først pådampes et ledende lag på stenen. Det kræve meget mere udstyr , og er ikke for ammatører.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 20-06-08 00:31

Du kan lægge bladsølv på. Det fås i tynde, tynde ark lige som bladguld. Der skal bruges speciel lim til det. Men fremgangsmåden og hvad der skal bruges, kan du få at vide, hvor du køber det. F.eks Panduro Hobby. Du kan også sende mig en mail. birthe@emmering.ws
Jeg arbejder en hel del med bladsølv, hvis det skal se lidt gammelt ud, har jeg også en måde, du kan gøre det på.
Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 20-06-08 00:47

Hvorfor kan den strømførende lak ikke bruges, Transor ?

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 20-06-08 06:13

Du kan ikke lave en ordenlig elektroforsølvning uden at bruge cyanid. Alt andet duer bare ikke. Og cyanid er ikke for hobby-folk. Du kan forsølve en glasflade, som er hysterisk renset for fedt o.a. snavs med en kemisk metode som ikke involverer cyanid. Kan ikke lige huske opskriften, men det er noget med glycose, et par andre harmløse ting og sølvnitrat. Søg på nettet, eller find Paul Bergsøes gamle "Kemi på en anden måde", hvor den står i. Metoden kan måske bruges til dit formål, med lidt held og eksperimentering.

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 10-07-08 10:42

Den metode som Rubion henfører til bruges f.eks. til at påvise reducerbare sakkarider. Det kaldes Tollens prøve/reagens, for reagenset består i en opløsning af AgNO3 i ammoniakvand/NaOH.

Man kan få de flotteste sølvspejle på indersiden af kolben.