/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kogeplade
Fra : Ølbryggeren
Vist : 3580 gange
80 point
Dato : 15-06-08 09:34

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor man kan købe store alm. gammeldags kogeplader. Vi skal bruge 1 stk. bordmodel på Ø 30 cm. og 1 stk. bordmodel på Ø 40 cm.

Vi skal bruge dem til vores hjemmelavede mæskningsgryder, hvori vi brygger øl.
Du kan se mæskningsgryderne under udstyr på vores hjemmeside: www.skovlunde-bryggerlaug.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:36

Har set hos jem & fix

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-06-08 09:42

Harald Nyborg, Biltema er også mulige sælgere

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-08 11:00

under dette link er der links videre til "materialforhandlere" ellers kontakt dem de kan helt sikkert hjælpe dig . Åbent bål/ gas er også godt men kræver lidt mere nærvær

http://www.haandbryggerlauget.dk/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-08 14:12

Diverse isenkræmmere har meget billige kogeplader.
Det gør ikke noget at den er mindre end grydens bund, bare den kan bære.

Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 15-06-08 14:36

Det er vigtigt, at kogepladen fylder hele bunden, da det ellers tager for lang tid. Vi opvarmer den lille mæskningsgryde på 37 L. med en kogeplade på Ø 22 cm., og det tager ganske enkelt for lang tid.

Jeg har prøvet forskellige isenkrammere uden held. Det er jo ret store kogeplader, så det er ikke noget, man bruger i en normal husholdning.

Det vil være rart, hvis der var en, der kendte en forhandler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-08 14:43

Har nu set billederne, af jeres udstyr og forstår bedre problemet.

I har vel brug for en stor kogeplade med stor effekt.

Bedst er det at få en til 380 V. Det mener jeg ikke i kan få som små løse bordmodeller.

Der findes indbygningskomfurplader med til 380 V . skal nok bestilles hos en hårdhvvidevarehandler.
I må så selv lave en passende stykke solidt bordplade til indbygningen.
SDer skal elektrikker til tilslutningen.

Undersøg først om i har rimelig nem mulighed for 380V med 16 A sikring. Det kan give i alt ca. 6 kW. Det er ca 3 gange så meget som på 220 V. og en almindelig lysinstallation.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 15-06-08 14:45

Hej

HAr selv brygget et par liter øl, kender godt det med tiden...

For mig har gasblus været det der har virket

http://www.hwl.dk/Produkter/Maskiner/Gasblus.aspx

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-06-08 16:00
Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-06-08 16:07
Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-08 16:53

Ø40 cm kan jo laves af 3 ø 15,3 masseplader som reservedel sat tæt sammen , det giver en diameter på ca 35 cm . Det er næppe lovligt men hvis i er gode til at arbejde i ikke brænbare materialer og ved noget om varme , effekt og ledningstyper er i jo på vej med et nyt produkt.

Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 16-06-08 10:23

Der er desværre ikke nogle af svarene, der kan bruges. Jeg kan stadig ikke finde en kogeplade på Ø 30 og Ø 40 cm.
Det er rigtigt, at det skal være 400 V. Med 3 faser er der en samlet effekt på lidt over 11.000 W.

Der må da være en eller anden fabrikant, der fremstiller så store massekogeplader, men hvem?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 12:12

Nej jeg tror ikke der laves massekogeplader på tilnærmelsesvis så stor effekt.
Når man i industrien varmer kar foregår det ikke ved at sætte dem på en varmeplade.

Man bruger kar med varmekappe eller indbygget varmelegeme i bund og/eller sider.

Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 16-06-08 12:54

På følgende link er der en stor kogeplade på 2700 W. Så der laves kogeplader på 400 V.
Men prisen er alt for høj.
http://kenstorkoekken.shopserver.biz/index.aspx?type=ProductCollection&pc=64284

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-08 13:16

Der er langt fra 2,7 til 11 kW

Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 16-06-08 13:50

Pladerne skal absolut ikke være på 11 kw. Det er det max. man kan trække på 3 faser.

Den kogeplade vi har på Ø 22 cm., er på 2 kw.

Så 2,7 kw. er ca. 30 % mere, end den vi har.

Kunne vi få en kogeplade på ca. 3 kw. til den lille gryde, og 5-6 kw. til den store gryde, vil det være perkekt.

Jeg er sikker på, at der fremstilles massekogeplader på Ø 30 og Ø 40 cm. Det er kun et spørgsmål om at finde det rigtige firma.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-06-08 14:11

hvad med en elpratoron i mosten -her kan du vist få al den fart på du efterspørger-fart er nu aldrig nogen god ide når man brygger øl -langsom opkogning giver bedst øl.

http://www.esska-teknik.se/s/elpatroner-vaermepatroner.html?gclid=CIu82on5-JMCFQuH1QodJ0QrWw

Accepteret svar
Fra : kloppenburg

Modtaget 80 point
Dato : 16-06-08 23:46

Det du skal bruge er et micanitisoleret ingvarmelegeme.

Jeg kender umiddelbart til 2 virksomheder herhjemme der laver den slags på bestilling,
JEVI:
http://www.jevi.dk/DK%20emne-micanitvarmelgm.html

SAN:
http://www.san-as.com/category.42.article.341

Her er et link til SAN's katalog der omhandler denne type varmelegeme, se side 16 & 17:

http://www.san-as.com/userfiles/pdf/1_heating_elements.pdf

Jeg vil umiddlbart tro at det havner omkring samme pris med sådan en fæter som hvis du køber en flok masseplader der kan dække det nødvendige areal, jeg mener at et legeme jeg engang fik lavet i ca. Ø30 kostede omkring 1500,- + moms men du må ikke hænge mig op på det...

Jeg ved ike hvorfor mine links ikke fungerer , men kopier teksten og pste den ind i browseren så kommer du alligevel i mål...

mvh.

Kloppenburg

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 17-06-08 00:23

Ok, mine links fungerer, men det gør kombinationen mellem mine fingre og mit tastatur til gengæld ikke, der skulle stå: ringvarmelegene.

Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 17-06-08 08:29

Yderst interessant!
Jeg vil kontakte Jevi for at høre, om de har nogle løsningsforslag.

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 17-06-08 13:14

Gør det,

Jeg ville også tage fat i SAN da det er dem jeg købte hos i sin tid, og jeg nmener at kunne huske at de havde et simpelt målsætningsskema man lavede sin skitse på og derefter lavede de et tilbud. nemt og uden alt for meget hurlumhej..

Good luck

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 17-06-08 15:04

du skal da søge på INDUSTRIKØKKEN

her....http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=industrik%C3%B8kken&spell=1

KOGEBORDE måske ??
klik: kogeudstyr >
her...http://www.hotri.dk/?gclid=CM7bqfzD-5MCFRtgMAodNF5uVw

men
har du tænkt på at du kan få KIPGRYDER
klik: kogeudstyr >
her fx..http://www.hotri.dk/?gclid=CM7bqfzD-5MCFRtgMAodNF5uVw

eller her...
kogeserie...http://www.gastropolis24.dk/c-619-Kogeserie?osCsid=f3659ccda9b0ccc8c761e4f7906b1245

eller her...
klik: koge-stege-grille
....http://www.gastro-engros.dk/

fortsat go' jagt

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-06-08 09:21
Kommentar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 25-06-08 06:45

Jeg har prøvet samtlige storkøkken firmaer (tror jeg) og temmelig mange andre firmaer, der kunne tænkes at sælge så store massekogeplader.
Er der ikke en, der kender et udenlandsk firma, der forhandler store kogeplader.

Godkendelse af svar
Fra : Ølbryggeren

Dato : 04-07-08 08:30

Tak for svaret kloppenburg.