/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
ru i halsen - taler meget
Fra : Anne-Marie01
Vist : 1154 gange
50 point
Dato : 10-06-08 13:13

Hej
Når jeg har undevrist en hel dag bliver jeg ru i halsen og min stemme bliver lidt "hæs". Er der nogen der har et godt råd hvormed jeg kan smøre min hals indvendig Jeg drikker te med honning - hvilket er ok, (men hvis der fantes noget "helt fantastisk", ville jeg gerne vide det).

På forhånd tak.
Anne-Marie01

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-06-08 13:15

Det lyder nu mere som om du bruger stemmen forkert, prøv at tale med din læge om at få en henvisning til en talepædagog

Du kan også bruge mælk i stedet for the, det smører bedre.....

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-06-08 13:51

Japanske pebermyntedråber er vældig gode, kan købes hos matas eller helsekostbutik. De er temmelig stærke, så 2 dråber er nok
Jeg har også haft et job, hvor jeg skulle bruge stemmen meget - og havde god hjælp af dråberne

Du kan også med fordel, udskifte alm. te med kamillete

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-06-08 14:41

Og komme honningen i teen istedet for sukker.

Du må ikke bedøve dine stemmebånd med perbermyntedråber og/eller alkohol - for SÅ får du dem da ødelagt, næsten ubemærket, fordi de er bedøvede.

Talepædagog, som Nordsted nævnte eller sangundervisning, hvor du ikke slider nær så meget på din stemme, men bruger andre teknikker.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-08 14:50

Vil bare lige fortælle, at rådet med pebermyntedråber, har jeg fået af sangpædagog -

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 10-06-08 14:54

er det ik et problem alle kvinder har LOL

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-06-08 15:11

Sørg for hele tiden at have en flaske vand med og tage en slurk ofte - det klarede samme problem for mig, som pludselig fik et job hvor jeg hele tiden skal tale.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-06-08 15:23

Til lægen!
Jeg kendte en , vi tog sommetider en øl sammen - han beklagede sig over en tør plet! Vi tog det for en spøg. Men desværre- hans tørre plet blev større og større.
Da han kom til lægen var det for sent! - han er her ikke mere! Kræft i struben eller sådan noget.
Skynd dig til lægen og få at vide, at så galt er det ikke med dig!
Historien er sand og jeg fortalte den for at forskrække dig - der er sikkert andre muligheder, spørg nu lægen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-06-08 16:30

Der er også forskel på sangpædagoger

Jeg ville kun bruge dråberne i en nødsituation - f.eks. da jeg afløste Inga Nielsen

Man kan få knuder på stemmebåndene af overanstrengelse.

Dagen efter premiere - hæs og ondt (af at skråle i festligt lag) skulle holde mund i tre uger - samtidig skulle jeg synge hver dag i forestillingen....... har aldrig skrålet siden!

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 10-06-08 16:39

en kvinde der kan holde mund i 3 uger lige en kvinde efter min smag

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-06-08 17:12

som du sikkert ved, så findes der 2 slags kvinder. der er dem der altid taler, og så er der dem de aldrig tier.
fælles for begge slags er, at de lider af tørhed i halsen og en hæs stemme.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 10-06-08 17:15

LOL

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-06-08 20:21

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-08 20:34

Gå du hen til Camillasmoster, og få lidt sangundevisning - så din stemme ikke bliver presset når du taler.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-06-08 22:32

oohh dit marrnfolk Eyvind..... det er nemlig rigtigt

Godkendelse af svar
Fra : Anne-Marie01

Dato : 24-06-08 13:39

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 24-06-08 13:46

Selv tak håber det hjalp