/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
motorolie
Fra : ashkan
Vist : 2555 gange
50 point
Dato : 08-06-08 13:41

Hej
Er der nogen, der ved hvor, man kan købe motorolie 10w-30. Jeg har kigget i alle de førende butikker i branchen på midtsjælland (Thansen, Biltema, Bilka, Høyer autodele), men ingen af dem har den.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-06-08 13:46
Kommentar
Fra : ashkan

Dato : 08-06-08 14:18

Jeg søger en butik, hvor jeg kan gå ind og købe motorolien og ikke en netshop.
Kan man til benzindrevne biler bruge motorolie 10w-30 med mærkat til traktor?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-06-08 14:43

Måske har de olien som du skal bruge.
http://www.dosautodele.dk/loader.htm

Men eller har de fleste uorigiale resevedelsfirmaer også forskellige typer olie.

Umiddelbart vil jeg mene at 10w-30 ..........er 10w-30 uanset om den er mærket traktor.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-08 15:09

Du skal vide at det mindste tal angiver egenskaberne når olien er kold, feks. en 5W/30 motorolie klarer bedre at smøre en motor i kolde omgivelser end en 10W/30 motorolie.
Ligeledes klarer en 10W/30 motorolie bedre at smøre en motor i kolde omgivelser end en 15W/30 motorolie.
Du skal vide at det største tal angiver egenskaberne når olien er varm, feks. en 10W/40 motorolie
kan bedre klare sahara end en 10W/30.
Så du kan rolig købe en 0W/60 så kan du køre overalt i verden, da olien altid er lige "flydende klar til at smøre" (Viskositet)problemet er bare at en sådan olie er for dyr, og unødvendig i vores klima.
Så du kan jo vælge 5W/30 eller 10W/40 eller hvad du syntes, bare oliens viskositet ligger inden for dine 10W/30
10W/40 :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1846314167&n=1706609938&pn=1327728796

Traktorolie, nææ de er som regel beregnet til langsomtgående motorer, så nok ikke de bedste til en hurtigtgående benzinmotor.
PS: Bilka plejer at havde gode billige olier.
Men kvaliteten afhænger ikke kun af viskositeten, de 3 klasser er:
Alm. mineralske= Billige jævt gode
Halvsyntetiske = Dyrere og gode
Helsyntetiske = Bedst og dyrest (Forlanges af nogle bilmærker, da de også klarer længere intervaller før udskiftning)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-08 17:54

10 W 30 siger noget om viskositetsinterval og intet om oliens kvalitet.

Du skal ikke komme traktor olie på en moderne bilmotor, hvis du vil bevare den.

Skriv hvad olien skal bruges til, så kan vi bedre råde.

Her om sommeren er det ligegyldigt om den hedder 10 W 30 eller 20 W 30
Tallet før W har med vinteregenskaber at gøre, så det er ligegyldigt for tiden.

Palle foreslog endda 0 W 60 til alle forhold. I princippet har han ret, men en sådan olie ville indeholde så meget vikositetsadditiv, at der ikke er tilstækkelig smørende olie tilbage.

Man står sig ikke ved at vælge et bredere indeks end nødvendigt.

Men oliekvalitet handler om noget andet. Den angives ved bogstaver mfor henholdsvis benzin og dieseldriftt.

Godkendelse af svar
Fra : ashkan

Dato : 08-06-08 19:29

Tak for svaret pallebhansen.