/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Extern harddisk
Fra : Peter1056
Vist : 594 gange
100 point
Dato : 08-06-08 12:03

Står og skal ha købt en extern harddisk, men der jo et hav at vælge i mellem. jeg har flere forskellige pc'er hvor jeg skal bruge den som backup + lagring af billeder og programmer samt film. har kikket på en MY BOOK STUDIO 1TB/16 MB /FrieWire 800 /USB 2,0/ men vil gerne høre andres menning og evt. valg eller bedre køb:

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-06-08 12:17

Hvad med en, som du kan slutte til dit netværk, og så backe de forskellige PCér up via dit netværk.

Så kan alle "se den" og arbejde på den - samtidigt.

Jeg mener det sælges under betegnelsen Netcenter.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-06-08 12:20

Det var et rigtigt godt bud Bille, hvordan er den så hvis man tager den med i byen, skal der laves nætopkobling eller virker den via rj45 stikket

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-06-08 12:32

Det ved jeg ikke. Har aldrig prøvet.

Den står altid derhjemme, og er koblet til netværket derhjemme.

Den har et RJ45 stik og 2 USB stik. Det er en Western Digital.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-06-08 13:11

Nogle af disse webdiske, er kun beregnet til RJ45 opkobling, medens andre også kan tilsluttes via USB enten/og med 1,2 /2,0..
Den jeg har er en Iomega på 160 Gb ren netværksdisk med server, der kan sættes op til, at kunne tilgås fra det ydre net.
Muligheden er at få fat i en lagerboks, med plads til 3 drev, som kan være op til 1,2 Tb til samen. Den køres over USB, og kan kobles på netværk via en router med USB port eller den separate NSUL 2 fra Linksys.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 08-06-08 13:56

og så er det lige at jeg står af. Mit nætværk er bygget op på denne måde. Indgang weebspeed-netgearrouter(trådløs)-retur til en 24ports switch via rj45- som fordeler til alle rum i huset med rj45.
netgear router har 4 udgange som jeg bruger til 24ports switch / Netprinter-fax / 2 stationere pc'er. Det trådløse bruger jeg kun til bærbar. Det vil sig severino at det vil være muligt at feks. 2 bruger kunne hente ting fra lagerenheden samtidigt? hvad vil du råde mig til at kikke efter, og hvor ligger vi prismæssigt. havde regnet med at bruge 1500-2000 kr men havde ikke lige tænkt denne mulighed,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-06-08 14:49

Allnet > ALL6200 < kan også fungere både fra det indre og det ydre net. (5 brugere ad gangen)
Den er på størrelse med en stor cigarkasse, og styres via lokalnettet i en browser.
Der skal lægges en harddisk ind i den.
Om den kan tages til et andet lokalnet, ved jeg ikke.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-08 15:31

Ja...Neeeej Øhhh bøhhh!
To kan fysisk ikke hente samtidig, og dog ser det ud som om den gør det.
Faktisk vil kun en ad gangen gå på netværksdrevet. Det er routeren der styrer disse handlinger, og fordeler trafikken på netværket, og det går så hurtigt, at man tror det sker på en gang.
Med en 24 ports switch, vil der også være huller nok på netværket, så der kan suppleres med andet udstyr. (Bruger selv en 16 ports GreyCom switch).
Prisen på en NAS server NSLU2 fra Linksys ligger på et sted mellem 600 og 700, alt efter hvor man køber, så søg på den på google, og få dagsprisen. Den har to USB tilslutninger til enheder, der skal kobles på netværket, via RJ45.
Towerkabinettet med plads til tre drev, og er fra NorthQ. De tre drev kan aktiveres enkeltvis, da de har hver sin lokale on/off knap, og boksen har en hovedafbryder. Prisen ligger på ca. 900 kr.
http://www.northq.com/products/excase/nq2900.html

Godkendelse af svar
Fra : Peter1056

Dato : 08-06-08 21:10

Tak for svaret severino.
tak igen fordi du altid er parat til at dele ud af din viden.