/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tilbageføring af salg på dba??
Fra : scooter-idiot
Vist : 818 gange
100 point
Dato : 05-06-08 21:07

Hej med jer,. er lidt rundt på gulvet men håber i måske kan hjælpe :)

Jeg satte min ikke registreringspigtige knallert-30 tilsalg på dba.dk for en uges tid siden. En køber ringer, og vi aftaler en dato hvor han kan komme ud og kigge på knallerten. Køber køber knallerten på den aftalte dato. Da drengen kommer hjem bliver hans far sur over drengens køb, og ringer straks til mig (sælger).
Det viser sig så at drengen kun er 14-15 år, og ikke må købe knallerten for sin far. Faren giver stærkt udtryk for at handlen skal gå tilbage, og truer med politianmeldelse hvis dette ikke sker. Jeg siger til ham at jeg vil ringe tilbage om 5 min.
De 5 min. brugte jeg på at ringe til politiet for at spørge om jeg havde gjordt noget forkert mht. salget af knallerten. Politien mente umeldbart ikke jeg havde gjordt noget lovmæssigt forkert. Jeg ringer tilbage til købers far og meddeler, at jeg ikke mener salget bør gå tilbage da jeg ikke har gjordt noget forkert mht. salget af knallerten. (købers far lagde røret huritgt på efter denne besked).

(Der blev i øvrigt underskrevet en "faktura" der bekræftede købers køb af knallert. fakturen blev naturligvis underskrevt af både sælger og køber. I "fakturaen" fremgik det at der IKKE var nogen garanti)

1) Har jeg pligt til at tjekke købers id i forbindelse med købet?
2) ..og ikke mindst om jeg har pligt til at lade købet gå tilbage?

mvh mikkel

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-06-08 21:19

Slap af, og "sov på den", specielt, når du har modtaget den "melding" fra politiet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 21:36

Citat
Det viser sig så at drengen kun er 14-15 år

Du må da ikke sælge en knallert til en, der ikke er gammel nok til at må køre på den !!!!!!!

Desuden skal man være fyldt 18 år før man kan skrive under på en "faktura"

Så faderen er i sin gode ret til at anmelde det til politiet.

Kørte den 14-15 årige på sin nyindkøbte knallert ????

Jeg tvivler på, at politiet har sagt, at handelen har været ok.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-06-08 21:40

Jeg holder med ans. Hvordan kan en underskrift fra en 14 årig være juridisk gyldig når personen ikke er juridisk myndig?

En underskrift er juridisk bindende når en person er juridisk myndig. 18 år.

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 21:46

*ans*
køberen virkede "stor" nok så det tænkte jeg ikke på i situationen. etisk er det naturligvis ikke korrekt at sælge knallerten til ham. Men lovmæssigt mener jeg ikke jeg har gjordt galt? desværre rigtigt at faturaen ikke gælder før knægten er myndig.

ja, drengen fik en prøve tur. :s

politiet har ikke direkte sagt at det var ok, men mente umeldbart ikke der var noget galt i det. det skal lige tilføjes at han ikke var helt sikker. :s

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-06-08 21:47

Citat
En ung under 18 år kan ikke påtage sig gældsforpligtelser, og derfor kan en ung under 18 år ikke indgå økonomisk bindende aftaler, medmindre de betales kontant og med penge, som den unge selv har tjent eller fået til sin frie rådighed.

Da knallerten er købt kontant er det udelukkende et spørgsmål om det er drengens egne penge der er brugt, hvis det er tilfældet har hans far ikke noget at komem efter

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 21:50

ja, det var drengens egne penge og betalingen foregik kontant.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 21:50

Drengen er ikke "myndig".
Derfor kan han ikke underskrive på noget der er juridisk bindende.
vh Ben

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 21:52

nej desværre :/ ,

men så er der bare spørgsmålet om jeg har pligt til at tilbageføre handlen ?

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 05-06-08 21:52

det er helt ok det du har gjort,så sov du bare roligt om natten, der er jo heller ik noget galt i at sølge en bil til en knægt på 13/14 år,det er helt ok,bare han ik kører i den....så du kan roligt sige til den far at han kan sutte ... en handel er en handel.

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 21:54

*barkebillen*
tak for opbakningen, hvis bare det holder juridisk også :P

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 21:55

Uanset om det var drengens egne penge eller ej.

Så må han ikke købe en knallert, som han ikke er gammel nok til at købe/køre på.

Ja du kan godt få politiet på "halsen"

Du skulle have sikret dig drengens alder. Du ved jo også godt at man skal have et knallert kørekort.

Så hvis faderen går til politiet, så bliver handelen annulleret.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 05-06-08 21:59

hvad er det for noget fis at sige,jeg har selv solgt en bil til en knægt på 15 år uden problemer,han må bare ik køre i den,,men hvad kommer det mig ved,,,

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 21:59

Som jeg har læst det, så har drengen været alene om handelen !!!!!!!

Og hvis det er sådan, så hænger scooter-idiot på den.

Desuden må du ikke lade nogen køre på en knallert, hvis der ikke er bevis for at den pågældende har et "kort"

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 21:59

*ans*

Men kan det passe at man har forpligtelser til at "tjekke" køber? iøvtigt tror jeg jeg har hørt noget om at man må sælge knallerten til enhver. Det at drengen ikke må kører på den er da ikke mit ansvar?

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 22:02

*ans*

ja, købet foregår udelukkende mellem mig og køber. ..ja, da drengen viser sig ikke at være gammel nok var hans prøvetur naturligvis ulovlig. alder og kortet tog jeg nærmest forgivet at han havde, men så blev ma jo snydt :/ :P

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 22:02

Citat
Så må han ikke købe en knallert, som han ikke er gammel nok til at købe/køre på.

Hvor har du det fra??? Han har da lov til at have 10 knallerter og biler og en F-116, men må bare ikke køre/flyve på/i dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-08 22:04

Citat
Så må han ikke købe en knallert, som han ikke er gammel nok til at købe/køre på.

Selvfølgelig må han da det...han må bare ikke køre på den på offentligt tilgængelige steder,

Og hvis det er drengens egne penge og han er over 15 år gammel, har han selv ret til at råde over hvad han vil bruge pengene til.

Men salg på afbetalingsvilkår er ikke gyldige, såfremt de er foretaget til en person under 18 år, da en person under 18 ikke er juridisk mybdig til at underskrive købs/salgsdokumenter....hvilket ikke fejlagtigt skal opfattes som en kvittering på et kontankøb

Værgemålsloven er den der gælder her

Citat
§ 42. Umyndige råder selv over,

1) hvad de har erhvervet ved eget arbejde, efter at de er fyldt 15 år, eller efter at de er frataget den retlige handleevne,
2) hvad de har fået til fri rådighed som gave eller som friarv ved testamente, og
3) hvad værgen har overladt dem efter § 25, stk. 3.
Stk. 2. Rådigheden omfatter også indtægter af det erhvervede, og hvad der træder i stedet herfor. Den medfører ikke adgang til at påtage sig gældsforpligtelser.

Stk. 3. Værgen kan med statsamtets godkendelse fratage den umyndige rådigheden, hvis det er nødvendigt af hensyn til dennes velfærd.

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsamtets godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.

Stk. 3. Værgen kan med statsamtets godkendelse tilbagekalde tilladelsen. Tilbagekaldelsen får kun virkning for tredjemand, hvis denne kendte eller burde kende den.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59437#K6

Men hvis han er under 15, kan farmand ganske rigtigt kræve, at handlen går tilbage

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 22:05

Det er dit ansvar ......

du skal sikre dig, at den pågældende har ret til at føre "køretøjet"

Hvis du havde gjort det, så havde du også opdaget at han ikke var gammel nok til at indgå en handel.

Handelen kommer at gå tilbage .... måske med politiets hjælp.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 22:07

gå ind og søg på retsalen.dk

Eftersom han ikke er myndig, kan han ikke underskive med bindende.

Men du kan som sælger være i god tro da du får dine penge i hånden.... Så slaget er indgået,

Hans underskiften er dog i praksis intet værd.

Du har ikke gjort noget forkert.

Underskiften har ingen betydning - den i sig selv ikke indebære forpligtelser...

vh Ben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 22:09

Kørte han hjem på knallerten ????

Eller skal han hente den ????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 22:10

Der er intet i nævnte lovtekst der siger at knægten ikke kan betale for en knallert.

Han har ikke bunder sif for flere penge end han har betalt.

Hans underskrift er dog stadig intet værd.
vh
Ben

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 22:10

*ans*

handlen fandte sted på en station. jeg gik selv inden har kørte?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 22:12

Citat
Men hvis han er under 15, kan farmand ganske rigtigt kræve, at handlen går tilbage

Den konklution fremgår ikke af lovteksten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-08 22:19

Citat
Men hvis han er under 15, kan farmand ganske rigtigt kræve, at handlen går tilbage

Den konklution fremgår ikke af lovteksten.

Jo, det gør den på den måde, at en person under 15 år ikke selv har ret til at bestemme hvad pengene skal bruges til

Og i sådan en situation vil konklusionen være, at værgen (i dette tilfælde faderen), har ret til at kræve en indgået handel annulleret.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 22:20

Lov teksten siger at:

Citat
§ 42. Umyndige råder selv over.....

12) hvad de har fået til fri rådighed....

Hvis han køber noget kontant er det til fri rådighed... Dette er alm kontant salg...

Men han kan ikke binde sig til at betale afdrag eller faste ydelser ved sin underskrift...
Om kan køber knallert eller Cola for sine penge er sælger uvedkommende...

vh Ben

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 22:22

Citat
handlen fandte sted på en station. jeg gik selv inden har kørte?

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 22:26

*ans*

du spurgte om kængten kørte hjem på knallerten?

da handlen var afsluttet blev han formentlig siddende på s-tog stationen og afventede et tog. jeg ved det desværre ikke da jeg selv forladte s-tog stionen før ham.

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 22:28

er det skidt?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 22:29

Citat
handlen fandte sted på en station. jeg gik selv inden har kørte?

Og hvad så...

Hr. Petersen køre sin bil til silkeborg og sælger den kontant...

Vi skal ikke blande følelser og rimelighed med Jura....

Af de fremført lovtekster er der intet, der berettiger til at faderen kan hæve salget....
(underskrift eller ej)

Den eneste underskrift der har betydning er sælgers, der derved overdrager råderetten til køber...

Resten er rent kontant salg

vh ben

Kommentar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 22:37

*benjamin*
jeg kan heller ikke finde noget der berittiger faren til at hæve salget...meen
Jeg tror desværre der er forskeligt hvad folk kan klæmme ud af de ovenstående lovtekster. Man skal nok have fat i en jurist/advokat for at få den helt korrekte betydning.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-08 22:44

Hvis faderen har retten til at ophæve handlen, er det ikke efter citater i denne tråd....

Hvad der er følelser og etik er en helt anden sag. Rent Jura er der intet at komem efter...

Tænk eksempel

Pige køber en Is og mor er uenig, skal den unge dame have sine penge tilbage?
Nej vel....

Peter 14 år køber en flaske sprut, skal han have penge retur, Ja fordi sælger ikke må sælge sprut til ham...

Tænke hvis alle handler indgået af personer under 18 år var - ilegale og kunne tilbageføres...

Det er fuldstændig lige meget om det er en knallert eller en Cola..

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : scooter-idiot

Dato : 05-06-08 22:45

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 22:56

Citat
Det er fuldstændig lige meget om det er en knallert eller en Cola..

Der er jeg så uenig. Der er stor forskel på om der af en umyndig bliver købt en Cola/knallert.

Faderen i dette tilfælde vil vel undgå at hans søn ikke kommer til at lave ulovligheder, ved at køre på en knallert, som han ikke er gammel nok til.

Hvem skulle forsikre den, hvis faderen ikke vil ?????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 23:08

Hvem skulle forsikre den, hvis faderen ikke vil ?????

Jeg kan godt se dit synspunkt - og det giver mening men....

Dette er salget helt uvedkommende.... Du kan også købe en flyvemaskine uanset om du lovligt kan flyve den eller ej. Du kan også sælge den til en der ikke har certifikat.

Der er forskel på at sælge, købe og anvende...

Dette spørgsmål handler om salget er lovligt - og det er det..
Dette spørgsmål handler om købers fader / værge kan hæve salget og det kan han ikke...

Det fader / værge kunne, var at hindre / fratage den unge mand hans penge... Men de penge han står med kan han bruge...

Det er det der fremgår af den tekst DOVA har sat ind.

Vh Ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-08 23:09

jajada....du bliver klogere, såfremt faderen går videre med sagen.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-08 23:10

Citat
Det er det der fremgår af den tekst DOVA har sat ind.

Ja....HVIS den unge mand er fyldt 15......men det forstår jeg så, at han ikke var, når der skrives 14-15 år

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-08 23:13

Og for øvrigt blev det spurgt, om sælger havde pligt til at forhøre om købers alder....både og, for hvis køber er under 15, skal man faktisk spørge om de kan dokumenter, at de har lov til at købe varen......hvilket dog ikke praktiseres ret mange steder....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 23:16

Det var da utroligt hvad der kan koges af suppe på at læse lovteksten forkert...

§42 stk.1 2) er ikke knyttet til alder

Der er forskel på hvad vi tror og hvad lovteksten siger...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-06-08 23:31

Citat
1) Har jeg pligt til at tjekke købers id i forbindelse med købet?
2) ..og ikke mindst om jeg har pligt til at lade købet gå tilbage?

1. Ja (du har også ladet ham få en prøvetur, men du nævner så ikke, om det var på privat grund) Men køber har også ret til at få dokumentation for at du er ejeren af knallerten/forsikring.

2. Ja, hvis køberen ikke var myndig til at købe knallerten.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 05-06-08 23:32

Her er det skrevet på menneskesprog:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/14/

Så det må antages at handelen var lovlig.
Iøvrigt tilbragte jeg mere tid med min første knallert med at skille den ad end med at køre den.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 23:40

Ans

Citat
2. Ja, hvis køberen ikke var myndig til at købe knallerten.

Hvor står det?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-08 23:42

Der er ingen lov der kræver du er "myndig til at købe knallert".

Der er lov der siger den skal være forsikret og føren skal være 16 år...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-08 00:13

Citat
Der er ingen lov der kræver du er "myndig til at købe knallert

Det påstår Ans, og så spør jeg hende igen... hvor ved hun det fra, og hvor står det henne?? Forsikring er kun aktuelt, hvis knallerten skal køre på offentlig vej.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-08 00:28

Det ville selvfølgelig være rart hvis forældre altid kunne ophæve, de unges køb til de fylder 18 år...

Sådan er det bare ikke.

Der er stadig forskel på Følelser og Jura.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-08 09:22

Citat
Her er det skrevet på menneskesprog:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/14/

Så det må antages at handelen var lovlig.
Iøvrigt tilbragte jeg mere tid med min første knallert med at skille den ad end med at køre den

Ja, det er skrevet, at hvis personen er over 15......men det var han jo vist ikke........

Og selvfølgelig gælder den §42 stk 1 & 2....den gælder for personer under 18 år eller voksne der er umyndiggjort

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-08 09:29

Hvad er det så du vil sige med dit indlæg DOVA
Lov teksten siger at:

Citat
§ 42. Umyndige råder selv over.....

12) hvad de har fået til fri rådighed....

Hermed må ungen bruge de penge, har fået til fri rådighed, uden nogen kan kræve handlen ophævet...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-06-08 12:27

Du ved ikke om fyren der købte knallerten er 14 år, det siger faren. Jeg ville først tjekket om han er 14 eller 15år før jeg lod handelen gå tilbage. Men jeg ville kempe længe for ikke at betale pengene tilbage til faren.
Det "ans" taler om at han har prøvet knallerten, det har ingen ting med denne sag at gøre.
alimak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-08 12:31

scooter-idiot

Du skal da IKKE lade den handel gå tilbage. Faderen må sgu lære sin unge, hvad han må og ikke må, hvis det interesserer ham så meget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-08 13:42

Citat
handlen fandte sted på en station. jeg gik selv inden har kørte?

Der er sikkert også mange steder, hvor en, der ikke har knallertkørekort kan prøvekøre en knallert !!!!!

Citat
Har jeg pligt til at tjekke købers id i forbindelse med købet?

Du skal være sikker på, at den pågældende har lov til at føre køretøjetpå en prøvetur.

Det har så ikke noget med salget at gøre, men det kan da undre mig, at handelen er foregået på en station !!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-08 14:09

Jeg er altså lidt nysgerrig Ans... hvorfor er du så interesseret i den prøvekørsel?? Den har jo ikke en skid med kardinalspørgsmålet at gøre.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-08 22:37

Her er et andet eksempel
Spørgsmål & Svar Kan min 15-årige datter købe musikanlæg uden tilladelse fra forælder?Spørgsmål:

Min 15-årige datter skal konfirmeres. Desværre er vi uenige om gaverne, da hun kun ønsker sig penge, så hun kan købe musikanlæg, spejlkugle, røgmaskine og lys. Både min mand og jeg synes, det er en dårlig idé, da vi bor i lejlighed og er nødt til at tage hensyn til naboerne. Kan en 15-årig købe musikanlæg med mere for flere tusinde kroner uden vores tilladelse?

Svar:
I værgemålslovens står, at umyndige selv råder over, hvad de har erhvervet ved eget arbejde, efter at de er fyldt 15 år. Endvidere råder umyndige - uden aldersgrænse - over, hvad de har fået til fri rådighed som gave.
Men der står også, at værgen (forældremyndighedens indehaver) med Statsamtets godkendelse kan fratage den umyndige rådigheden, hvis det er nødvendigt af hensyn til dennes velfærd. Det vil med andre ord sige, at hvis du og din mand ved, at det i den yderste konsekvens kan medføre, at jeres lejemål bliver sagt op, så kan I forbyde jeres datter, at hun bruger pengene til et "minidiscotek", hvis statsamtet er enige med jer. I kan altså ikke uden videre forbyde det. I praksis må I tage en snak med jeres datter og finde en løsning alle kan leve med.

Publiceret: 16-03-2004

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-08 22:41

Syntes det er interessanet at der var så mange meninger om dette emne...

Noget tyder op at "man" nogle gange udtaler sig i den retning hvori "man" ønsker at loven skulle være og ikke om hvordan den nedskrevet.

god weekend til alle.
vh Ben