/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Motorværn
Fra : PrivateDK
Vist : 2299 gange
100 point
Dato : 27-05-08 15:37

Jeg er ved at montere et vændværk der er sluttet til kraft.
Strømføringen går fra et vægstik til hydrofor til vandpumpe.
Er der krav om et motorværn et sted i denne montering?

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 110 point
Dato : 27-05-08 15:43

Ja, i det øjeblik at pumpen kan køre uden opsyn (og det skulle et vandværk jo gerne) Skal motoren beskyttes mod overtemperatur (som følge af overbelastning eller udfald af en fase)

De fleste små cirkulationspumper er beskyttet med en lille termoafbryder inde i viklingerne, men så er det opgivet på motoren.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-05-08 16:14

det vil stå i din manuel på vandværket

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-05-08 16:15

Kan du henvise til hvordan det er vist? Symbol eller hvad?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-05-08 16:15

Vandværket er brugt, uden manual.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-05-08 16:51

nomalt står der i manuelen til pumper olign. hvilken type af sikringer/værn der skal være eller om det er nok med bare sikringer??
nu har du jo ikke denne er der så en type på vandværket??

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 27-05-08 20:12

Grundfos
Type:CR2-110A-A-A-BUBE
Model: D40500011P19815

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 27-05-08 23:41

Hej PrivateDK,

Nej, der er ingen krav til anvendelse af motorværn foran din pumpe, men det er da en god ting at have.
Til gengæld er det vigtigt at få checket beskyttelseslederen og sørge for at fejlstrømsafbryderen virker, da det i modsat tilfælde kan være forbundet med livsfare.

MVH
Aut. elinstallatør
Michael Holm

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-06-08 01:51

Tja, alle de gode svar kom mig ikke til hjælp. Jeg valgt ellers at lytte go købte et værn på vej hjem fra arbejde torsdag, men da jeg kom hjem var den brændt af i viklingerne. Jeg havde sluttet den til, for jeg tænkte det gik nok en enkelt dag uden og solen brændte mit græs.
Jeg fik viklet den om fredag og fik at vide at den havde en dårlig vikling, den var jo brugt.
Nu kommer der værn på. Heldigvis skete der ikke mere end de 900,- det kostede at få den viklet om.
Alle svarene var gode, men kun én kan få pointene.