/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Fast bund i fortelt
Fra : hpil
Vist : 7206 gange
40 point
Dato : 04-03-03 16:56

Er der nogen der kan give mig "opskriften" på hvordan og hvor mange materialer der skal bruges til en fast bund i et fortelt der måler 2,50 m X 5,0 m, Jeg regner med at der skal bruges vandfaste plader 4 stk., men hvad skal uderliggerne være i dimension

Henning

Kommentar
Fra : Hookey

Dato : 04-03-03 17:24

Jeg brugte i mange år europa-paller som underlag, derover 2-3 spånplader med et gammelt gulvtæppe lagt ovenpå. Der var ikke noget som var sømmet sammen, så det kunne skildes ad og stilles væk med en præsending over.
Europapallerne er gode fordi de isolerer godt mod kulde fra jorden.

Hans

Kommentar
Fra : peter6700

Dato : 04-03-03 18:03

Jeg gøe det samme, har 12 engangspakker hvor afstanden mellen brædderne er lille og hvor jeg har lagt tynde plader ovenpå og så et gulvtæppe. Jeg har så en del småstykker træ som jeg bruger til at lægge under der hvor ujævnheder på jorden skal udlignes. Hver efterår tager jeg så bare tæppet hjem, stabler pallerne på højkandt og så en billeg grøn præsenning over, ikke helt tæt i bunden, der skal kunne komme luft til.
Det har kun den ulæmpe at vi ikke længere kan bruge trappen ved døren, (den kommer for højt op) men en ½ palle gør det fint ud for en trappe.
God campingsommer
Peter

Accepteret svar
Fra : hansi.christiansen

Modtaget 40 point
Dato : 04-03-03 18:05

ganske alm. taglægter fra dit byggemarked læg dem med max.50cm afstand alt efter hvor kraftig dine plader er. jeg ville nok give hver plade en skrue i hvert hjørne, for lige at holde dem på plads.
Ps! sørg for at lægterne er i vage, der er ikke noget så pisse iriterende end et skævt gulv.

Kommentar
Fra : sanneantonsen

Dato : 05-03-03 21:22

Taglægter er nok de skal bare understøttes og være så lige som muligt. Men brug profil brædder med et lille mellemrum, så er der ikke så meget der skal skiftes hvis gulvet får for meget vand.

Kommentar
Fra : lanther

Dato : 05-03-03 21:24

Hvis pladsen er nogenlunde i jævn kan du bare lægge pladerne på jorden i teltet og lige sætte pladerne sammen med en normplade inde ved vognen og ude ved teltkanten. Det tager ikke mange øjeblikke at lave. Nogen vil sikkert sige at der ikke kommer luft til og pladerne rådner - ja de holder i hvertfald 4 år det har mine gjort!!!!

Kommentar
Fra : hansi.christiansen

Dato : 05-03-03 22:34

som jeg har skrevet. taglægter er ok. det med at lægge plader eller profilbrædder direkte på jorden er efter min mening ikke nogen god ide. tænk bare på ,hvis vi får en våd sommer? jeg ligger fast i dr. mølle i nordsjælland og har været udsat for lidt af hvert .nogle bekente af mig ligger nede i en gyde, hvor al, regnvandet skyller ned , de har europaller som gulv, og i sommers sejlede pellerne efter et stort regnskyl.
Hvis du skal have et optimalt gulv, som ikke fylder så meget til opbevaring, skal du lave det i tern, som måler 1x1m så kan de stables og opbevares på et meget lille sted, og samtidig kan du selv lægge og transportere det!
god fornøjelse.

Kommentar
Fra : peter6700

Dato : 06-03-03 08:51

lad være med at lægge pladerne direkte på jorden. Det er også et spørgsmål om at undgå træk og fodkulde, og det virker meget bedre ved at gulvet er hævet lidt op fra jorden, så har du meget bedre mulighed for at få forteltets kanter til at slutte tæt. og ja så er det med vandet fra pludselige store regnbyger, der skal nu meget regn til at vandet stiger op over en eu-palles højde. så op med gulvet, om det så er med paller eller med lægter, kommer lidt an på hvad du kan skaffe billigst.

Kommentar
Fra : bergh

Dato : 20-05-03 16:44

- al den form for byggeri er jo ulovligt på en campingplads !

Kommentar
Fra : peter6700

Dato : 20-05-03 17:22

til bergh
og hvor har du så fået den ide fra. eller tror du at du ved noget om sagen

Godkendelse af svar
Fra : hpil

Dato : 28-05-03 08:40

Tak for svaret hansi.christiansen.