/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Hvordan fjernes plet på buks?
Fra : cristian2
Vist : 1763 gange
20 point
Dato : 26-05-08 14:49

Jeg har fået en lysebrun (kaffelignende) plet på mine lyse bukser. Jeg gav pletten vanish inden jeg vaskede dem i maskinen, men pletten er der stadig. Er der en måde jeg kan fjerne pletten på nu?
Bukserne er nærmest ubrugelige med pletten, så jeg vil gerne risikere lidt for at få den fjernet. Kan man bruge en tynd klorinopblanding og sprøjte lokalt på pletten med forstøver - eller lignende?
Desværre aner jeg ikke hvad pletten stammer fra.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 26-05-08 15:37

Næsten alt kan komme af med vanish pulver .... jeg bruger det ALTID og kan næsten få alt af på nær tomat/rød peber. (og næsten alt kan blive hvidt igen med det hvide pulver)
Du skal gøre er at lægge det i blød natten over. Gnid din plet med ALM håndsæge (dette har flest enzymer) - tag herefter en balje - bland PULVER vaskepulver i og 3-4 skeer vanish -- SKUM op (det skal skumme godt) men lunken vand... så burde pletten være væk imorgen. Ved særlig vanskelige pletter kan det være nødvendigt at skifte vandet inden man går i seng så det er frisk op-skummet igen.... men så burde pletten også forsvinde.
Nogle gange kan det være nok bare at gnide pletten i alm.håndsæbe, lade ligge natten over og vaske... altså uden brug af vanish...
men dette burde virke.. prøv - du har intet at miste.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-05-08 15:59

Jeg har pjernet selv de vanskeligste pletter med flydende opvaskesæbe. Hæld opvaskesæben på pletten, læg bukserne i en plastikpose, der er lukket tæt (så det ikke tørrer ud). Næste dag vaskes tøjet i vaskemaskinen med alm sæbe til vaskemaskine. Så skulle pletten gerne være væk

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-05-08 16:44

Jeg plejer selv at fjerne pletter på lignende måde. Men denne gang har jeg overset plette inden jeg kom dem i maskinen første gang. Det vil sige - bukserne har plet på efter at de er blevet maskinvasket og er efterfølgende tørret. Og i de tilfælde hvor man ikke fjerner plette inden de ryger i vaskemaskinen, er det som om pletter "gror fast" til stoffet og er umulige at komme af med igen. Og det er netop det problem jeg står med ...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-08 17:05

Da det står under "Håndarbejde", vil jeg foreslå, at du hækler en farverig blomst og syer den på pletten

(ku' ikk' la' væt')

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-05-08 17:36

Det lader vist også til at blive det eneste der er at gøre.

I øvrigt - hvis ikke under "Håndarbejde", hvor skulle spørgsmålet så placeres?

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 26-05-08 18:07

Jeg tilslutter mig HelleBirgittes opskrift. Jeg har også med held prøvet at gøre det med en plet der "har været vasket een gang"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-05-08 18:42

Citat
Da det står under "Håndarbejde", vil jeg foreslå, at du hækler en farverig blomst og syer den på pletten
LOOOL

Kommentar
Fra : Lærke93

Dato : 26-05-08 19:57

Altså hvis de er lyse kan du evt. købe det der hvide plejemiddel og vaske den med det. Ellers har jeg hørt, at man kan bløde dem op i varmt vand, og derefter tage dem op. Så lægger man et godt lag groft salt over, og lader det virke et stykke tid. og derefter vaskes de igen. Men er ikke sikker på den metode. Glad for du tør risikere, for ved ikke om det holder :D

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-08 20:33

Den med opvaskemidlet og plastposen er meget populær - dét er altid det første, jeg prøver.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 27-05-08 09:13

Du kan sagten få det af selvom du har vasket det.... jeg har 3 børn og opdager ikke altid pletterne før de er vasket og nogle gange flere gange før jeg kaster mig ud i iblødsætning eller sæbe på pletten inden vask.
Det med håndsæbe eller opvaske middel er godt for det indeholder langt flere enzymer end vaskepulver og er derfor meget effektivt til at fjerne pletter med.
Men opskumning med vanish er også rigtig godt og plejer ikke at fejle

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 27-05-08 22:14

Nu har jeg prøvet alt hvad der er foreslået, endda meget grundigt - med uden hjælp. Jeg må vist i gang med klorinen ...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-05-08 23:21

Hvad er bukserne lavet af?

Kan det være en olieplet? Eller rust?

Klorin mørner stoffet og giver skjolder istedet for pletten.

Man kan købe mange søde mærker til at sy på tøjet - i alle størrelser - foruden den hjemmehæklede...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-05-08 08:38

Det var da en vanskelig plet

Jeg vil, ligesom Camillamoster, bestemt fraråde at bruge klorin.

Selvom du ikke ved bestemt hvad pletten er, kan du måske få hjælp her, det er Bio-tex der har en pletguide.Du skriver den er kaffelignende, prøv at gå ud fra det - pøj pøj
http://www.bio-tex.dk/html/pletguide/index.html

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 28-05-08 08:54

Det ligner ikke rust, mere kaffe, og er lidt større end en femkrone.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 28-05-08 08:59

Citat
hvis de er lyse kan du evt. købe det der hvide plejemiddel og vaske den med det

Jeg har søgt efter det, men dem der hjælper mig kan ikke rigtig finde ud af hvad produktet er for noget.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-05-08 09:57

Har du været i Matas efter det?

Kan pletten være rust eller olie?

Har du gransket din hjerne, hvor du har haft dem på henne?

Hvad slags stof er de lavet af?

Hvis det er uld, kan du godt opgive - alt bliver suget helt ind i fibrene på garnet og kan ikke komme væk igen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-06-08 13:24

Hvem fanden er dum nok til at købe vanish....

Hej mit navn er Peter Holm og jeg vil nu demonstrer selit BANG. sprøjt en gang på alle overfalder og alt slags snavs og tør en gang så er alt skidtet væk....
Selvfølgelig virker lortet ikke så lad dog være med at købe det.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-06-08 13:40

Jeg kan bare konkludere at pletten ikke kan fjernes.

Jeg har prøvet:
Vanish.
Opvaskemiddel natten over i plastpose.
Citron + groft salt i et døgn derefter et døgn i tykmælk (?)
Flydende brun sæbe i et døgn.
- altsammen hver gang efterfulgt af maskinvask.

Bukserne er lyse denim-jeans i bomuld. Jeg ved ikke hvad pletten kommer af, da jeg først opdagede den efter at jeg skulle have bukserne dem på igen efter at de var vasket og tørret. Og det er netop her vi har problemet, deraf min konklusion: Pletter "gror fast" hvis man ikke når at pletfjerne inden de kommer i maskinen!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-06-08 13:51

Det er da ærgerligt - så er der vist kun tilbage at farve dem

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-06-08 20:33

Det er jo stadigvæk moderne med synlige huller og trevler i tøjet - så klip pletten af - ganske enkelt!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-06-08 21:27

Jeg går stadig rundt med en klorinflaske i hånden og overvejer om jeg ikke skulle prøve at give den et lille strint ...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-06-08 21:35

Ikke imens du har bukserne på

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-06-08 23:53

Brug et stykke vat opvredet i vand, så klorinen ikke er så skrap, og så kan du forhåbentlig nøjes med dér, hvor pletten er.

Accepteret svar
Fra : volden

Modtaget 20 point
Dato : 03-07-08 02:57

Hvis problemet stadig er aktuelt

Klor(in) bleger -prøv "plum håndrens"- hvis det ikke virker, så afbleg bukserne i klorin og farv dem.

Mit bedste tip efter alle dine genvordigheder:
Smid dem væk og køb et par nye.- Køb altid 2, hvis det er en beklædningsdel, du ikke kan undvære.
Hvis din vægt er skiftende, så køb 2 forskellige størrelser.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 03-07-08 09:22

Tak for svaret volden.