/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Genvex - Covent...???
Fra : Kaleb
Vist : 2884 gange
20 point
Dato : 26-05-08 12:24

Hej Alle

Jeg er snart total forvirret mht. hvilken type varmegenvindingsanlæg jeg skal købe.

Først lidt data:

126 km2 i et plan - fra 1993
Afvalmede gavle - gitterspær

Jeg havde egentligt bestemt mig for et Covent LTR-3 anlæg, da den er med roterende veksler - kræver derfor heller ikke afløb for kondens. Men efter at havde snakket med forskellige fagfolk som siger vidt forskellige ting, er jeg snot forvirret.

Nilan er med krydsveksler i plast - derfor har jeg valgt den fra. Genvex er med krydsveksler i metal.

Covent fører selvfølgeligt noget fugt tilbage ind i huset, men er det nok til at udgøre et problem?
Covent siges at havde en meget høj varmegenvindingsprocent, men det benægtes af en del - Hvorfor?

Det store spørgsmål er - Genvex eller Covent??? Gerne dokumenteret...

VH

Kaleb

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 27-05-08 10:32

Hvilken dokumentation ønsker du?

En roterende veksler er fugt- og i nogen grad luftoverførende! Er derfor uegnet til ventilation, hvor udsugningen kan være ildelugtende. Er direkte forbudt hvis udsugningen indeholder noget der er sundhedsskadeligt. Ulemperne er derfor til at få øje på. Fordelene er høj termisk virkningsgrad. Ingen isproblemer. Ingen kondensvandsafløb.

Modstrømsveksleren udmærker sig ved fuldstændig adskilte luftstrømme. Denne er derfor egnet hvor affugtning ønskes (det gør det i enfamilieshuse). Ligeledes er der ingen afsmitning med lugt mellem udsugning og friskluftindblæsning. Ligeledes kan man opnå en relativ høj termisk virkningsgrad. Ulempen er noget modtryk og besværlig afisningslogik for veksleren.

At fravælge Nilan'en virker fornuftigt. Her på sitet kan man se brugere der har bøvlet noget med firmaet. Ligeledes forekommer anvendelse af plastic i anlæggene højst ejendommeligt og ikke i tråd med gældende normer. Senest har Nilan døjet noget voldsomt med problemer i styringerne, men disse skiftes åbenbart fra en kant, uden udgift for kunderne.

Genvex havde for år tilbage et særdeles blakket ry, og var rimelig berygtet for ret aggressiv salgspolitik. Man har dog artet sig temmelig meget, men handler stadig via installatører, der ikke nødvendigvis ejer viden om ventilationsteknik.

Set med mine øjne er Genvex Energy PT det fornuftige valg. Genvex har en lang tradition for at bygge rimelige anlæg. Dog kan anlæggene forfines betydeligt med bedre anemostater, balancering af kanalsystemet (et must, når tryktab ikke accepteres (jvf det ny bygningsreglement), bedre filtre og ordentlige hætter. Med andre ord vil jeg foretrække at en "rigtig" VE-mand dimensionerer kanalsystemet.

Godkendelse af svar
Fra : Kaleb

Dato : 27-05-08 11:42

Tak for svaret 3773.

Ja, det er svært at finde dokumentation, men du bekræfter mine anelser og det er fint.

Jeg har besluttet mig for Genvex eller NRGi's EcoVent l300 - kommer nok mest an på prisen og rådgivningen.

Jeg regner selv med at installerer system, men regner med at forhandleren dimensionere og indregulerer system. Desværre synes jeg der mangler helt klare retningslinier inden for dimensioneringen, da de forskellige forhandlers viden omkring systemet virker tilfældigt og mangelfuldt. Jeg bor i Vejle området - er der nogen forhandler du kan anbefale?... du virker til at have temmeligt godt styr på det :)

Venlig hilsen

Kaleb