/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Afstand til fladskærms-TV
Fra : Ysseven
Vist : 11234 gange
200 point
Dato : 23-05-08 09:28

Hjææælp....!? Jeg har googlet, men uden held...

Hvor finder jeg informationer om anbefalet afstand fra et 40" fladskærms-TV til sofapladsen?

Eller omvendt: Hvis man sidder 2 meter fra skærmen, hvad er så den anbefalede størrelse?

Og måske lidt begrundelse og/eller erfaring?

Accepteret svar
Fra : LouisaSverige

Modtaget 210 point
Dato : 23-05-08 09:43

Hej Ysseven.

Jeg arbejde til hverdag med AV,og vi får jævnligt dette spørgsmål i butikken.
Her en lille oversigt over de anbefalede afstande:
17" - 1,3 m
20" - 1,5 m
23" - 1,8 m
26" - 2,0 m
32" - 2,4 m
37" - 2,8 m
40" - 3,0 m
42" - 3,2 m
50" - 3,8 m
63" - 4,8 m
80" - 6,0 m

Hvis man fx har et 40-50" tv, men kun sidder et par meter fra det, så vil billedet ikke blive optimalt, men sløret og træls at kigge på.
På længere sigt vil man også opleve hovedpine og ondt i øjnene, da man automatisk anstrenger sine øjne, for at gøre billedet bedre.

Håber dette hjælper dig til at vælge det rigtige tv til din stue.

Kommentar
Fra : Draco

Dato : 23-05-08 09:44

hej... Jeg har hørt at hvis man tager højden af skærmen i cm og ganger med 6, så har man det afstand som man minimum skal side fra sit fladskærms tv... og ud fra det kan du jo så bare regne baglæns...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-05-08 09:51

Det var da en ekstrem fornem opremsning af afstande.

Og hvis jeg tager Draco's regnestykke, så passer det som fod i hose.

Hurtigt svar. WOW til jer begge!

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 23-05-08 09:53

Tak for svaret LouisaSverige.

1000 tak for det hurtige og gode svar!

Det er bare ærgerligt, at den slags info er så svær at finde, for det er da efterhånden noget af en teknisk jungle at finde rundt i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-08 10:04

Du kan ikke finde noget videnskabeligt belæg for en optimal afstand.
Hvis alle udsendelser var lavet med et bestemt perspektiv, kunne man finde en bestemt afstand, som ville passe med det. Men det er de langtfra.
Øjet og hjernen kan hurtigt vænne si til og acceptere store skift i perspektivet. Afbildningen kan blive ret forvrænget fra virkeligheden uden at vi overhovedet lægger mærke til det.

Hvis vi eksempel vis ser et ansigt, som fylder hele skærmen, ved vi og opfatter det som et almindeligt menneske og ikke en superkæmpe, selv om vi lige før har set en forsamling, hvor hvert hoved kun fylder lidt.

Tilvænning og personlig smag betyder meget.

Ens syn betyde også en del.

Først når man er så tæt på og har så godt syn, at man kan se fjersynets enkelte linier og prikker, kan man sige at man er for tæt på.

Alle andre tommelfingreregler er kagekonesnak.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-08 11:02

Det har ingen betydning på en kvalitetsskærm i LCD, bliver den sløret, skal du have briller.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-05-08 11:46

Det er da et pjat-svar, peet49...

Visse ting ser jeg knivskarp, eks. tekster, men på samme billede er ansigter m.v. ikke tydelige i konturen.

Det eneste, som jeg foreløbig har set som WOW på TV, var en film med Peter Plys. og den var nok optaget som de nye film nu er.

Men det ændrer ikke ved, at jeg bliver træt i hoved og øjnene efter meget kort tid - og det blev jeg ikke med det gamle fjernsyn.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-08 12:01

Jeg sidder foran en 22" på PC med 40cm afstand, samt om aftenen på et 42" med 2mt afstand uden disse problemer, en god skærm er som, at kigge på et maleri, der er intet der flimrer eller ændrer sig, som på de gamle, så det har ingen indflydelse på øjnene.
En smule kender jeg til det, da jeg er radio/tv mekaniker.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-08 12:03

Du er måske blevet nærsynet/langsynet med tiden. Det kommer jo snigende.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 24-05-08 09:09

Update:

Vi havde i mandags købt et 40" Sony i Bilka, nedsat fra 14.000 til 10.000 - og vi var ikke enige om, at det var bragende godt... Derfor denne tråd.

I går returnerede vi det store TV (og ros til Bilka: Vi fik pengene tilbage uden bøvl...), og da fortalte den "voksne" ekspedient, at som tommelfinger-regel kan man "flytte decimalen" for at se den rigtige afstand. D.v.s ved et 40" TV er korrekt afstand 4 meter. Og han gav mig ubetinget ret i, at 40" til 2 meter er alt for stort. (Jeg har i øvrigt for få måneder siden fået nye briller, så det er ikke dér, at den er gal...)

Bagefter gik vi i Fona, og der målte jeg (klog af skade) afstanden fra et 32" TV til det punkt, hvor jeg normalt ser TV fra - og så lagde jeg mig ned på deres fine tæppebelagte gulv og vurdere sagen. Til stor underholdning for ekspedienterne, som dog gav mig ret i, at det var en rigtig smart måde at vurdere sagen på.

Enden på historien blev, at vi nu har betalt lidt mere, men har fået det sidste nye 32" fra Samsung (i et dødflot bordeaux design) og nu er hele husstanden glad og tilfreds, og jeg får ikke længere trætte øjne og en vattet fornemmelse i hovedet.

Så det er klart anbefalelsesværdigt, at finde den korrekte afstand før købet.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-05-08 09:16

Eller en skærm af god kvalitet.

Kommentar
Fra : LouisaSverige

Dato : 25-05-08 17:31

Lyder rigtig godt at I har fundet en løsning.
Du kan jo bare skrive hvis I får nogen problemer

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 12-07-08 16:41

10 x antal meter = antal tommer