/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radiatorer summer!
Fra : hr_kirkegaard
Vist : 3989 gange
50 point
Dato : 20-05-08 17:55

Jeg bor på 5. sal og har i min stue to radiatorer der konstant summer. De er begge to slukket helt, men er tilsyneladende fyldt med koldt vand. Når man holder om termostaterne kan man mærke at de står og vibrerer.

Hvordan kommer jeg denne irriterende summen til livs?

Er det mon det gamle fyr i kælderen der er årsag til det, eller er det fordi radiatorerne skal tømmes for vand?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : matthew11

Dato : 20-05-08 17:57

Radiatorerne skal tømmes for vand, det er klart derfor summen kommer.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 20-05-08 18:01

Hvis det er en "motor" lyd du høre er det cirkulationspumpen... Det skal du tale med Ejer / vicevært om.

Når en cirkulationsbumpe begynder at larme er det et tegn på at den er slidt. Og trænger til udskriftning eller renovering...
Vh Ben

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-05-08 18:04

Citat
Når man holder om termostaterne kan man mærke at de står og vibrerer.

Hvad sker der hvis Du åbner for dem?

Kommentar
Fra : hr_kirkegaard

Dato : 20-05-08 18:35

Der sker intet! Der kommer ikke varme i dem.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-05-08 18:49

Hvis jeg boede på 5 sal, ville jeg spørge dem på 4 sal og ellers Varmemesteren.
Hvis ikke Du får varme i dem er det nok fordi anlægget er lukket ned.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-05-08 18:53

Du kan jo tjekke om det er luft i den... Løsne luftskruen til der kommer vand ud...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-05-08 18:55

Jeg skulle nok også have skrevet at jeg tror Du bor øverst oppe i huset, og vandet trækker sig lidt sammen når der bliver lukket for varmen, og så har Du noget luft stående, da din radiator er
den øverste i ejendommen.

Kommentar
Fra : hr_kirkegaard

Dato : 20-05-08 19:15

Jeg har netop forsøgt at tømme radiatorerne for vand, men det lader til, der er uanede mægder vand i dem! Efter 6 liter fra dem begge opgav jeg...

Luft er der helt sikkert ikke noget af i dem.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-05-08 19:23

Har du forstand på hvad du roder med?

Der skal være vand på, det er meningen....

Jeg hopper af, ring til en VVSer...

vh Ben

Kommentar
Fra : hr_kirkegaard

Dato : 20-05-08 19:52

Hehe. Jeg ved lidt om det, men nok ikke ligeså meget som dig.

Er en radiator altid helt fyldt med vand??

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-05-08 20:03

Citat
Er en radiator altid helt fyldt med vand??

Ja,- Medmindre der er luft i den.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 20-05-08 22:15

Hvis du har tappet 6 liter af anlæget skal der efterfyldes.
Kontakt værten/viceværten for nu har de andre lejere i ejendommen nok også problemet.
For det du høre er med stor sansynlighed luft.

Bjørn

Kommentar
Fra : hr_kirkegaard

Dato : 20-05-08 22:37

Jeg har allerede været nede og fylde vand på fyret igen.

Tror på at det er det med cirkulationspumpen...

Godkendelse af svar
Fra : hr_kirkegaard

Dato : 20-05-08 22:37

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 20-05-08 22:53

Først skal du skrue på en lille ventil på dine radiatorer. Kaldes radiatorventil :) Kommer der vand ud af med det samme?

Så betyder det, at der er luft i systemet og du skal bede din fyrmester/varmemester/vicevært om at, enten tømme systemet eller endnu nemmere udlufte det.

Når du bor på 5 sal, kan det også være pga. de rør. Det er vel gammeldaws formoder jeg, og piver vel efter en udskifning.

Svogerslev VVS klarer sagerne til billige penge. PPPP

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-05-08 22:38

"Først skal du skrue på en lille ventil på dine radiatorer. Kaldes radiatorventil :) "
Fejl! Kaldes, luftskruer elle udluftningsskrue.
"Kommer der vand ud af med det samme? Så betyder det, at der er luft i systemet "
Fejl" Så betyder det at der ikke er luft i systemet.

Bjørn

NB det svære ved de svar man får i kandu er at sortere det rene nonsens fra.