/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rød oktan 98
Fra : rockduck
Vist : 982 gange
100 point
Dato : 19-05-08 17:19

hej alle

kæresten og hans rallyteam skal bruge rød oktan til deres rallybil
på hvilke tankstationer kan man få det?
gerne i roskilde, tåstrup, hundige, ishøj, solrød eller stevns-området.

takker
mvh
signe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-05-08 17:41

Det ved folk i rallykredse.
Jeg kører puch maxi

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 19-05-08 17:51

Det har branchen aftalt med miljøministeriet at man ikke mere sælger.
Der er mange forhold hvor miljøministeriet laver aftale med en branche, i stedet for en lov eller bekendtgørelse om forbud.

Men man kan hos Statoil, og sikkert også andre steder købe en lille flaske med blyerstatningstilsætning. Rigtig bly til benzin er forbudt.
Erstatningen er baseret på et kaciumsalt, som beskytter ventilerne på gammeldags motorer, ligesom bly ville gøre.

http://www.statoil.dk/file_archive/kundeservice/Statoil%20Blyerstatning.pdf

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-05-08 18:25

Der står, at listen er opdateret april 2008

http://www.oliebranchen.dk/Pro/Benzin/Om_98_oktan_OFR.aspx

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-05-08 20:26

gammeldags motorer ( motorer med topstykke af støbestål)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-05-08 20:54

Nogle steder kan der købes blyfri 98, det tanker jeg selv på Taunus'en ind imellem, ellers begynder den at tændingsbanke. Jeg blander selvfølgelig bly erstatning i, det køber jeg på shell, da deres dunk med det er nemmere at finde den rigtige mængde med.. "Gamle" motorer har det ikke så godt med blyfri 95. "Oktan-boost" kan købes flere steder, men om det virker er jo så en anden sag.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-05-08 20:56

Det er mange år siden det røde farvestof ophørte i superbenzin.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-08 21:17

Oktanbooster og blyerstatning er to forskellie ting.

I skal købe blyfri oktan 98 benzin og så tilsætte blyerstatningen for at få de beskyttende belægninger på ventilerne. Blyerstatnigen hæver ikke oktantallet.

Godkendelse af svar
Fra : rockduck

Dato : 19-05-08 21:20

Tak for svaret transor.