/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Myre i blomster
Fra : ahj
Vist : 3478 gange
200 point
Dato : 15-05-08 16:46

Er der nogen der ved hvad man gør når knopperne på Silkepionerne er fulde af myrer. Kan man f.eks. vande dem væk med noget som ikke skader blomsterne??
Venlig hilsen ahj

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 16:57

nej, men jeg tror heller ikke de skader pæonerne.
Myrerne plejer forresten at være hvor der er bladlus. Bladlusene kan du fjerne med koldt brusebad hver dag. Bare skyl dem af de kan ikke finde op igen; Men der kommer jo nye hver dag. - Så, ja du kan bare håbe på regn og kulde!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-05-08 17:03

Myrerne generer ikke en smule; du skal snarere se efter de bladlus, som myrerne går og slikker bagi for at få den søde saft. Og dem kan du vande væk: Du tager en håndfuld cigaretskod og lægger i et syltetøjsglas vand med en deciliter sprit og en teskefuld opvaskesulfo i.
Når det er blevet rigtig ulækkert i løbet af en dags tid eller to, kan du sprøjte dine blomsterknopper med den filtrerede suppe. Brug f. eks et kaffefilter foldet til et kræmmerhus og sat i et andet syltetøjsglas. Hold dig selv, hunde, katte og småbørn væk fra sprøjtet. Det virker også mod bladlus andre steder end med myrer.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 17:20
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 17:24
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-08 18:28

Vi har haft Silkepæoner i mange år .........altid fyldt med myrer - men det ødelægger ikke de smukke blomster - så hvorfor bekæmpe myrerne

Her kan du læse lidt mere:

Dine myrer søger de sukkerstoffer der altid er på blomsterknopperne på pæonerne – og det sker der ingenting ved. Du skal bare huske at sætte de afskårne blomster til side nogle timer, så myrerne kan finde ned af sig selv. Husk pæoner plukkes ind lige omkring udspring – hvis de først er sprunget ud ved plukning, bliver holdbarheden markant forringet.

http://www.havenyt.dk/forum/prydhaven/3149.html

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 15-05-08 18:50

jeg har meget gode erfaringer med at komme vand i en spayflaske og så opvaskemidle i . Så spayer du hver dag til de er væk. Det er et råd fra en gather. Lyder jo ikke af noget men det virker. Og så er det ganske udskadelig for alt andet.

Godkendelse af svar
Fra : ahj

Dato : 15-05-08 22:31

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 22:37

[CITATnej, men jeg tror heller ikke de skader pæonerne.
Myrerne plejer forresten at være hvor der er bladlus. Bladlusene kan du fjerne med koldt brusebad hver dag. Bare skyl dem af de kan ikke finde op igen; Men der kommer jo nye hver dag. - Så, ja du kan bare håbe på regn og kulde!

]Indsæt din tekst her[/CITAT]

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-05-08 07:24

Selv tak