/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
ADSL og netværksspil
Fra : Tumlehund
Vist : 766 gange
100 point
Dato : 03-10-01 14:54

Jeg har pt. en Pro@ccess router fra TDC, og overvejer at skifte, da jeg er utilfreds med at jeg ikke kan ændre indstillingerne i routeren.

For det første har jeg behov for at have fast IP, da jeg har en webserver kørende.

For det andet spiller jeg Age of Kings og det ville være lækkert hvis flere end een kunne spille på internettet samtidigt. Pt. har jeg store problemer med dette spil, hvilket måske også hænger sammen med min netværksopsætning:

ADSL
|
Pro@ccess-router (WAN: 62.242.xxx.xxx)
Pro@ccess-router (LAN: 192.168.1.1)
|
Server (NIC1: 192.168.1.2)
Server (NIC2: 10.1.1.1)
|
Switch
| | | |
Klienter (10.1.1.xxx)

TDC har jo været så hjernedøde (eller smarte?) at beslutte at man ikke selv må ændre i konfigurationen i routeren. Det skal man slippe ca. en tusse for... Det gjorde jeg (DOH!) og fik forward'et alt trafik til 192.168.1.2. Dermed kan jeg selv styre portmapping etc. fra serveren.

Desværre virker det ikke 100%. F.eks. kan jeg ikke host'e spil i Age of Kings, jeg kan kun join'e. Derudover vil spillet ikke starte med mindre jeg er den sidste som kommer ind i spillet.... Det er sgu lidt belastende...

Jeg ved ikke om det smarteste er en router, eller et modem. Jeg ved heller ikke om det skal være Cybercity eller WOL.

Nogen der har erfaringer med disse emner?

Accepteret svar
Fra : wil

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-01 15:03

Jeg har utrolig gode erfaringer med cybercity..
Det er nemt at sætte routeren op, og man kan og må faktisk alt hos dem( åbne porte osv)
Det kræver at man får et kabel med fra dem når man bestiller, det koster ikke noget, det er et blåt seriel kabel derskal gå fra routeren til com1 eller com2, kommer an på hvike en du helst vil bruge
så kan man klare det hele fra sin hyperterminal( som følger med windows versioner)

Jeg har indtil vidre ikke oplevet nedetid på min adsl forbindelse, og jeg har haft den i 5½ mdr nu, min computer er tænt døgnet rund, og har næsten været online i 5 mdr, med genstart selvfølgelig..

deres support afdeling er efter min mening, meget god, og man kan nemt få hjælp fra deres hjemmeside og deres telefon medarbejdere..

så drop tdc og kom i gang med cc..

danmarks bedste adsl udbyder..

mvh
christian wilhelmsen
www.theroom.dk
www.midimplant.dk

Kommentar
Fra : wil

Dato : 03-10-01 15:06

det smarteste for dig, når du spiller online spil, er helt sikkert cc routeren..
Derud over mener jeg de har en special afdeling for online spil, og hvordan man sætter dem op på www.cybercity.dk
wil/
www.theroom.dk

Kommentar
Fra : deurell

Dato : 03-10-01 15:45

De andre har ret du har alle muligheder med CC.
Jeg har ikke selv forstand på routeropsætning, men CC har været meget behjælpelige med at gøre det gratis for mig.
De har opdateret softwaren, og indstillet forskellige ting.
De havde, før de lavede deres side om, en fuld vejledning til cisco 677 som er den router almindelige ADSL kunder lejer.

Hilsen Deurell

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 03-10-01 15:47

Da der ikke står en bøhmand om hvad Din server gør for at forwarde/nat'te fra 10.0.0.x til 192.168.1.2 er det mildest talt lidt umuligt at svare på.
Venligst beskriv serveren....

Kommentar
Fra : wil

Dato : 03-10-01 16:39

opsætning af cisco routeren kan da stadivæk findes på cc`s homepage, følge dette link for mere info http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl_udstyr/cisco_677/

Kommentar
Fra : Tumlehund

Dato : 03-10-01 16:50

OK, lidt info om hvad min server gør:
Alt trafik bliver som sagt forward'et til det ene NIC på serveren (192.168.1.2). På serveren har jeg installeret RRAS, hvori jeg har defineret at visse porte (UDP og TCP) skal forwardes til een af mine klienter (10.1.1.10). Jeg har defineret de porte jeg har læst mig til skulle mappes for bl.a. at kunne spille AoK over nettet.

Jeg har forsøgt at bruge WinGate, men det lykkedes ikke for mig.

Hvis jeg ikke havde en NAT funktion på min server, ville det være umuligt for mig at spille fra min klient, da det kommunikerer via nogle bestemte porte. Trafikken ville jo bare lande på min server, da routeren er konfigureret til at forwarde alt til serveren.

Kommentar
Fra : Tumlehund

Dato : 05-10-01 14:07

OK, nu har jeg fundet en løsning... Hidtil har jeg brugt den indbyggede service RRAS (=Remote Routing and Access) i 2000 Server. Her er der bl.a. mulighed for at køre NAT. Jeg havde mappet de porte, som Age of Kings bruger, men af een eller anden mystisk grund, kunne jeg ikke hoste. Jeg kunne kun joine spil, og spillet ville kun virke hvis jeg var den sidste, der joinede....!

Nu har jeg så afinstalleret RRAS og installeret WinRoute (som jeg ikke har kunnet få til at virke før), som bl.a. har mulighed for NAT. Jeg har mappet præcis de samme porte, som jeg havde mappet før, og det virker MEGET bedre. Nu kan jeg hoste spil, og jeg kan joine spil uden at være den sidste som kommer ind i spillet.

Jeg kunne virkelig godt tænke mig en foklaring på dette... Jeg forestiller mig at der er forskel på, hvordan de forskellige routere (software som hardware) implementerer NAT. Her gør WinRoute det altså bedre!