/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nedgravning af kabel
Fra : jensogmumi
Vist : 3652 gange
55 point
Dato : 11-05-08 08:40

Hej. Jeg er ved et uheld kommet til at nedlægge et kabel med disse data.INSTALLATIONSKABEL DK-05VV-U 3x1,5 500V
DK-05VV-U Blyfri
Type: 3x1,5 mm3

Kan benyttes i både våde og tørre omgivelser.
Kan indmures.
Må ikke nedstøbes i beton eller nedgraves

kablet er lagt i et flexrør Ø/16mm og i grus under en stenbelagt terrasse . Nu er mit spørgsmål ?? kablet kan ikke rådne da det kan tåle våde omgivelser og dyr kan ikke gnave i det da det ligger under sten Hvad kan der så ske med det?? Jeg har ikke mugelighed for at skifte det for så skal jeg splitte hele terrassen ad da det er forbundet til en hel masse nedgravnings spot.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 65 point
Dato : 11-05-08 08:52

Hej jensogmumi,

Når du selv roder med de faste el.installationer og formodentlig ikke er autoriseret er det ulovligt uanset hvad, så det betyder nok ikke så mget om kablet er lovligt at bruge eller ej
Dog er det ikke et problem når det ligger i rør, da der menes at, det ikke må nedgraves direkte i jord.

MVH Michael
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-05-08 08:52

Det skulle der ikke være problemer i. Det er jo lagt i rør.

Kablet har bare en tyndere kappe og er mindre mekanisk stabilt et kabler der må nedgraves uden rør.

Men dog er der jo den tilslutning af slags instalationer, man ikke må udføre uden autoritation.
Så din elektriker har vel fortalt dig at det er ok.

vh Ben

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 11-05-08 09:17

>> dyr kan ikke gnave i det da det ligger under sten <<
Hørt om muldvarpe og mosegrise?

Du har to muligheder, enten lave det om eller lade det være.
At trække kabel i rillerør i jorden, så kan man lige så godt lade være, især hvis det er den billigeste type rør, det er intet bevendt, og du kan ikke trække det ud igen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-05-08 10:21

Der er ikke krav om at kabler i jord skal være gnvaver sikret ved almindelige boliginstalationer.

At kabler må indmures - handler om at de på lægges i murværk uden at disse er rørført det vil sige direkte indmuring... Dette handler om kabletes mekaniske stabilitet...

Hvad arbejdet er i at lave ting lovligt, er prisen en gør det selv mand ofte må betale... og er for så vidt lovligheden uvedkommende...

Dovenskab kan aldirg rettifisere, lovliggøre eller berettige til afvigelse fra lovtekst...

Umiddelbart er der ikke noget ulovligt eller farligt, set i relation til det spørgsmål alene...

Men vi kan jo ikke se, om der er andre forhold der er mangelfulde, anvendeslse af Ekstrebeskyttelse, korrekt anvendelse af materialer og fagligkorrekt udført arbejde.

Der jo en grund til at den slags skal laves af en aut. el-instalatør....

vh Ben

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 11:13

Lad du det bare ligge.

Godkendelse af svar
Fra : jensogmumi

Dato : 11-05-08 17:15

Tak for svaret michaelholm. Det lyder som om jeg med god somvitighed kan lade kablet ligge.
Mvh. Jens