/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Har fået brev fra Fyns Politi
Fra : Disi
Vist : 1246 gange
50 point
Dato : 07-05-08 13:00

Har fået brev fra Fyns Politi

Altså stilet til mig

Hvor der så står ordret :

Som værge for xxxxxxxxxx Cpr.Nr xxxxxxx (det er min Datte)

Indkaldes De herved til at give møde i retten i xxxxxxxxxxxx

Fredag,den 27 juni 2008 kl.13 i anledning af retsmøde

Mit spørgsmål er :
Skal jeg eller min datter eller begge 2 møde op ?
Jeg har ringet til Fyns Politi for at få svar , men de ved ikke rigtigt hvordan man skal tolke det.
De mener måske at det er fordi hun er under 17 at det er skrevet til mig !!!
Hallo siger jeg bare aner de ikke engang hvad de selv skriver !!!!
Men jeg tager selvfølgelig med for at støtte min datter.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 07-05-08 13:00

Datter skulle der have stået

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 07-05-08 13:06

Er din datter ikke også blevet indkaldt? Så skulle hun jo have fået et brev eller besked på anden måde, og fordi hun hun er under 18 - får du så brev, om også at møde op. Havde hun været over 18 havde du intet fået at vide, med mindre din datter selv sagde noget. Du skal selvfølgelig møde op og hører, hvad det hele drejer sig om. Det foregår på samme måde i kommunerne, hvis et barn/en ung f.eks. bliver taget i butikstyveri, og det bliver anmeldt. Her er mødet bare i kommunens kontorer.

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 07-05-08 13:11

Jeg mener hun har fået det fortalt at hun måske skulle videne ,men ikke pr brev
hun har osse afgivet forklaring på station hvor vi var med
Det skal lige siges at denne sag ikke har noget med hende at gøre,ikke andet end hun har set noget som så giver det grundlag at hun skal videne i retten

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-05-08 13:12

Ok Du kunne måske have spurgt efter den der har skrevet brevet. Der er da nok en underskrift.
Jeg synes da det ville være helt naturligt at følges ad. Har din datter ikke fået en tilsigelse?

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 07-05-08 13:13

Hun har ikke fået nogen tilsigelse

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 07-05-08 13:14

og hende der har underskrev brevet er blevet forflyttet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-05-08 13:17

Når det er som vidne, er sagen da klar - du kan ikke møde alene op og gøre rede for hvad din datter så,

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 07-05-08 13:19

Ja det er jo klart ! men syndes bare at det er formuleret mærkeligt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-05-08 13:56

Citat
men syndes bare at det er formuleret mærkeligt

Det synes jeg til den slags er. Men jeg tror da din datter får en tilsigelse også, Der er jo syadig gor tid.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-05-08 13:58

Sal man vidne i retten får man ikke et brev tilsendt, det bliverafleveret personligt af politiet.
Jeg mener de kalder det for en forkyndelse.
Er det kommet pr. post lugter det lidt af et eller andet.
Har selv været indkaldt flere gange som vidne. Er du indkaldt som vidne er der mødepligt ellers bliver man hentet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-05-08 14:03

Ren Jura

Du skal læse brevet som det står og handle derefter.

Citat
Indkaldes De herved til at give møde i retten i xxxxxxxxxxxx

Der står at det er dig der skal give møde i retten, det er ikke din datter.

Såfremt der ikke i brevet står at du skal medbringe hende, er der ingen grund til at gøre det. Hvis de ikke får de oplysninger de ønsker, skal der indkaldes til nyt retsmøde.

Dem der møder i retter kan også læse hvad der står i dit brev. Bare tage det med og mød op.

vh Benjamin

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-05-08 14:11

Helt enig med Benjamin.Hansen - man må forholde sig til det der står i brevet og der står kun nævnt at du skal møde op. Ikke din datter.

Som det er oplyst virker det dog kluntet behandlet af politiet. Prøv dog at henvende dig igen og insistér på at tale med et fornuftigt væsen der kender sagen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-05-08 14:19

Enig med Benjamin. -Og tag brevet med i retten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-08 15:23

Citat
Jeg mener hun har fået det fortalt at hun måske skulle videne ,men ikke pr brev
hun har osse afgivet forklaring på station hvor vi var med
Det skal lige siges at denne sag ikke har noget med hende at gøre,ikke andet end hun har set noget som så giver det grundlag at hun skal videne i retten

Din datter vil få besked om, at hun skal møde i retten og vidne, der møder en person op på et tidspunkt og forkynder det for din datter (afleverer samtidig et brev om det).

Du skal være til stede, da din datter er under 18 år, men da du ikke skal vidne, får du derfor kun et brev.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 07-05-08 17:30

HVis det var mig der var sagsbehandler og skulle sende sådan nogle breve ud, havde jeg sendt en kopi af datterens evt. brev til dig, så du var informeret.

Hvis du vil være mere sikker i din sag, så ring til den retsal hvor du skal møde.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-05-08 17:51

Jeg har været domsmand i en sag med mindreårige, en fire fem stykker. Den der var anklaget og den der anklagede, samt vidner.
De havde alle minimum en forældre med eller en speciel kontakt person, de havde fordi de var tvangsfjernet tidligere i deres liv.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 07-05-08 18:27

Det første jeg tænker er noget med en stævning i forbindelse med forældremyndighed/datterens eventuelt kommende bopælsadresse. Hvis det er tilfældet skal hun være der, for hun har en alder, hvor hun skal spørges om, hvad hun ønsker.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-05-08 18:27

Det er KUN dig, der er indkaldt til retsmøde.

Længere er den ikke, er egentlig overrasket over at politiet ikke
kan svare på en ganske almindelig personlig tilsendt brev.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-05-08 19:40

Ring du til dommerkontoret de ved nok beked

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-05-08 19:47

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Det er KUN dig, der er indkaldt til retsmøde.

Hvordan kan du vide det?
Retsmødet er først d, 27 juni kl 13.
andet sted oplyses:
Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg mener hun har fået det fortalt at hun måske skulle videne ,men ikke pr brev
hun har osse afgivet forklaring på station hvor vi var med

Når det også oplyses at det er som vidne, så kan man ikke forestille sig at fotældrene kan optræde som stedfortræder - kun som bisidder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-08 19:57

Jeg har som sagkyndig måtte møde mange gange i retten. Nogle retter bruger forkyndelse pr bud, andre sender bare et brev. Jeg er endda blevet indkaldt pr mail.
Når det er pr mail eller brev er det god tone at bekræfte modtagelsen. Nogle retter forlanger bekræftigelse.

Jeg har også oplevet flere gange at der er fejl i indkaldelserne. Endda gal dato.

De skrives jo af mennesker.

Det er besynderligt at man kun indkalder et vidnes værge, og ikke vidnet.
Tyder på rent sjusk.

Ring til politiet, spørg efter hvem der fungerer som anklager, og ring så direkte til hende og få sagen opklaret.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-05-08 20:03

Citat
Ring til politiet, spørg efter hvem der fungerer som anklager, og ring så direkte til hende og få sagen opklaret.
ja eller dommerkontoret sagen er oprettet de må vide hvem der har opretten den, og så kan du få besked om hvem du skal ringe til.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-05-08 22:42

Fordi brevet er stilet til hende.
De skriver de i brevet som tiltaleform.
Skulle andre med, så havde det stået tydeligt i brevet at både hun og datteren bedes stille i retten.
Men da der kun står de, så er det kun den person, som brevet er stilet til, der skal møde.

Læser ikke jura og lovsprog for ingenting.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-08 01:20

HEHE Din lille "blærerøv". Den 20-06-2002 var du 17 år Jimmy..... Hvornår er du færdig??

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-05-08 07:49

måske har hun, datteren fået et brev/indkaldelse, men ikke ville vise det

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 08-05-08 09:42

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Fordi brevet er stilet til hende.
De skriver de i brevet som tiltaleform.
Skulle andre med, så havde det stået tydeligt i brevet at både hun og datteren bedes stille i retten.
Men da der kun står de, så er det kun den person, som brevet er stilet til, der skal møde.

Læser ikke jura og lovsprog for ingenting.
Indsæt din tekst her

Læser ikke jura og lovsprog for ingenting!
Nej men jeg synes ikke du har fået ret meget ud af det!
Hvornår man bruger De eller de. lærte vi andre i 5-6 kl. Så vidt jeg kan se er der ingen her i tråden, der er i tvivl om hvem brevet er stilet til. Vi tror bare at datteren bliver indkaldt som vidne, da det nu er hende der har set hvad der skete. Værgen bliver kun indkaldt som støtte eller bisedder, som det hedder. Det må du også vide som jurastuderende Jimmy 17

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-05-08 09:51

hehehe kom så Jimmy.... den gamle ku lige jorde dig hwa LOOOL

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 08-05-08 13:00

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 13:26

Selv tak!