/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Stofmaling
Fra : Micehelle
Vist : 4854 gange
20 point
Dato : 05-05-08 18:35

Hej allesammen
Er der nogle der ved noget om stofmaling. Jeg skal til at lave kostume (sommerfugle vinger) til karneval, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få farve på.

Håber der er nogle der kan hjælpe.
Mvh. Michelle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-08 18:38
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 30 point
Dato : 05-05-08 18:55

Hej, hvis jeg skulle farve sommerfuglevinger, som jo er lette, ville jeg bestemt vælge en spraymaling til formålet.

Du kan købe det her
http://www.cchobby.dk/product/11097-2617-342884/Spray-color,-80-ml,-neon-farve,-4-ass.html

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-08 19:09

Jeg så lige det er i restordre - men så er der en mulighed mere fra Panduro
http://www.pandurohobby.dk/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=251215

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-08 21:40

Jeg tror desværre ikke det bliver nemt at få maling til at sidde fast, jeg går ud fra du laver vingerne af tyl?? (for at få dem lette)

Hvis det er tyl, ville jeg nok hellere prøve at lime nogle palietter på i stedet

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-08 22:05

Heldigvis kan maling sagtens hæfte på tyl og andre lette stoffer

- ja du kan faktisk bruge hvilken som helst vandbaseret maling - pensel eller spray -
ligemeget, sålænge det ikke drejer sig om noget, der skal kunne vaskes

Det skal sommerfuglevingerne vel ikke

Derefter kan du selvfølgelig pynte med pailletter (som foreslået) - fjer eller glimmer er også en mulighed

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-05-08 18:05

...Du kunne osse bruge ostelærred. Det er blødere og tyndere. Og 100% bomuld. Og ikke ret dyrt. Men så skal stoffet bæres af en slags ramme... Jeg ved jo ikke, hvordan du har tænkt dig at lave selve vingerne..

Hvis vingerne ikke skal kunne vaskes, så kan du bruge en hvilkensomhelst maling.
Du kunne evt. klippe/ skære skabeloner i karton og lægge på vingen. Og så spraye med en dåse maling. Måske har du en rest af noget, der kan bruges. Måske guld og sølv fra jul af?

Men du kan også male med hvadsomhelst. -Det er nok bedst at bruge vandfast maling, så det ikke smitter af ved den mindste smule fugt. Flydende akrylmaling (tube eller flaske) kan fås i supermarkeder til ikke ret mange penge.

Enten kan du tegne først med en blyant (evt. en lys farveblyant, så det ikke ses for meget) og så udfylde de felter, du har tegnet med pensel. --Da stoffet er gennemsigtigt må du også kunne tegne motivet først på et stykke papir, -lægge stoffet hen over og male efter de streger, du kan se gennem stoffet på papiret.. --Hvis du lægger gennemsigtig plast mellem papir og stof, så kan du bruge den samme tegning flere gange, så vingerne bliver ens.

Eller du kan skære skabeloner af karton eller lignende, som du kan lægge på, hvor du ikke vil have farve. Og så duppe farven på med et stykke svamp.. Eller male det på med en pensel..

Og bagefter kunne du komme palietter på... og perler og alt sådan noget... og og og...

Waah... jeg får helt lyst til at gå til karneval...

Kommentar
Fra : Micehelle

Dato : 15-05-08 10:31

Tak for alle de gode svar :)
Hilsen Michelle

Godkendelse af svar
Fra : Micehelle

Dato : 15-05-08 10:33

Tak for svaret HelleBirgitte :)
Jeg har nemlig også selv tænkt på spraymaling.
Venlig hilsen Michelle

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 10:38

Selv tak - håber dit kostume bliver flot