/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Kan ikke få adgang til netværket
Fra : bosse1
Vist : 740 gange
218 point
Dato : 03-10-01 11:59

Jeg har to computer der er forbunder til et ADSL modem via en switch - Den forbindelse fungerer perfekt - Men når jeg forsøger at få adgang til til den anden computer (netværket) får jeg meddelelse om at der ikke er adgang til netværket.

Der er installeret TCP/IP (dynamiske adresser), NetBEui og Microsoft netværksklient- filer er sat til deling på begge computere og begge computere tilhører samme arbejdsgruppe (samme navn).

Jeg har prøvet at fjerne adsl-forbindelsen - men computerne kan stadig ikke se hinanden.

Hvad har jeg overset?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-01 11:12

"bosse1" skrev:
> Der er installeret TCP/IP (dynamiske adresser), NetBEui og Microsoft
> netværksklient- filer er sat til deling på begge computere og begge
> computere tilhører samme arbejdsgruppe (samme navn).

Du skriver "Samme navn" ?

De skal have samme netgruppe/arbejdsgruppe - men hver sit navn......

Ellers kan jeg ikke lige få øje på noget ?

--

Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-01 11:15

PS !

Og du skal aktivere fildeling både i netværksindstillinger OG på de enkelte
drev - det kan jeg ikke lige se om du har ud af din skriv ?

--

Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Kommentar
Fra : britta

Dato : 03-10-01 13:53

Arbejds Gruppen på begge Computere skal være MSHOME.

Hilsener
Britta

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-10-01 20:10

Jeg har oplevet det samme problem flere gange, og har det selv for øjeblikket
!

Jeg mener det har noget at gøre med Masterbrowser- funktionen( hvem skal være
masterbrowser), idet jeg mener at problemet løser sig selv, hvis begge (alle
maskiner ) er tændt (online) i et stykke tid 15-30 minutter-eller mere! Det
lyder som en dårlig forklaring, men er i øjeblikket mit bedste bud.

Elmer

Jan Vestergaard wrote
Og du skal aktivere fildeling både i netværksindstillinger OG på de enkelte
drev - det kan jeg ikke lige se om du har ud af din skriv ?
Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 04-10-01 11:53

Tak for de hidtidige forslag, der dog ikke har løst problemet.
- ADSL forbindelsen (TDC bredbånd) kræver i øvrigt dynamiske ip-adresser
- hvis computer a og b tildeles private ip-adresser fungerer ADSL-forbindelsen ikke.

Med tak og forhåbning om nye forslag

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 04-10-01 11:53

Tak for de hidtidige forslag, der dog ikke har løst problemet.
- ADSL forbindelsen (TDC bredbånd) kræver i øvrigt dynamiske ip-adresser
- hvis computer a og b tildeles private ip-adresser fungerer ADSL-forbindelsen ikke.

Med tak og forhåbning om nye forslag

Bosse

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 04-10-01 12:01

Er der så ikke leveret x-antal MB plads på TDC's server, som du kan udnytte ?
Lav en delemappe der, og tilslut til den - lad dem evt. synkroniserer !

Peter

Kommentar
Fra : movingrok

Dato : 04-10-01 12:23

Hvilket system bruger du?? 98 eller??

Kommentar
Fra : playboje2

Dato : 04-10-01 12:59

Fjern din Netbeui fra netværk i kontrolpanelet så burde den fungere igen

Kommentar
Fra : movingrok

Dato : 04-10-01 13:14

>>peterboje

Win98 bruger du "winipcfg"

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 04-10-01 13:34

Jeg bruger win98 på begge maskiner.

Hvad skal "winipcfg" bruges til?

Kommentar
Fra : movingrok

Dato : 04-10-01 13:50

Winipcfg give oplysninger om ip adresse og subnet.
Når du bruger netbeui burde du kunne se begge computere hvis du har delt resourcer på begge maskiner. Har du prøvet at bruge stifinder og søgt efter den anden maskine og omvendt?

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 04-10-01 14:00

Jeg bruger NetBEUI, men kan kun se/finde den maskine jeg søger fra.

Jeg kan ikke se at jeg kan bruge "winipcfg" oplysning om ip.adresse til noget, da der SKAL anvendes dynamiske adresser.

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 05-10-01 20:10

jeg har selv samme problem men har løst det ved at lave en gateway på dit net værk glem alt om at få det til at virke med din adsl con... men alm tcp/ip blæver dur ikke men tdc adsl :( du finder gateway oplysningerne på tdc hjemmebenny held og lykke :)

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 05-10-01 20:10

men = med ?? gik lidt for hurtigt :)

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 09-10-01 08:45

Det lyder interessant SOCCER - men problemet er at der skal anvendes DYNAMISKE adresser.

VH
Bosse

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 15:33

det er fordi du bruger i INET MED DOMAIN det vil sige.....at du har en gateway og DNS (Dynamisk name server) du skal ind taste gateway på din router samt 2 Dnser så kommer der hul på dit net.....du er nød til at bruge domain når du bruger undermasker...:)

mvh stincray :)

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 15:35

get it ?

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 09-10-01 15:41

Til Stincray

Adsl modemet er koblet til en SWITCH - ikke en router - det er det der er problemet - kan det virkelig ikke løses uden router??

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 15:46

router er stort "set" det samme som en switch sku virke på den også

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 09-10-01 15:56

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener.

En switch kan da ikke konfigureres.

Vh
Bosse

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 19:12

okey men så har jeg en anden løsning jeg lige har afprøvet også det virker 100% grunden til jeg talte om confic af hub er at man gør det via et program men nok om det du gør dette

kontrolpanel-netværk-tilføg-protocol-netbeui på begge masikner der efter skal du give netbeui tcp/ip ligesom under tci/ip under dit netværkskort bare ikke ved kortet´stcp/ip men netbeui-tcp/ip ok det virker ved mig håber du snart finder ud af det :)

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 19:34

ohh well lige en rettelse du SKAL ikke lace tcp/ip over netbeui det gør win selv du skal kun installere netbeui under microsoft protocoller på alle maskiner så skal du bare søge efter dem under helenetværk men husk lige du skal dele et drev på de maskiner du skal i kontakt med :)))

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 19:35

lace=lave :)

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 09-10-01 21:42

Tak Stincray - men altså:
Netværket virker fint med hub, men ikke med switch - og når ADSL forbindelsen etableres ryger netværket sig en tur!

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 09-10-01 21:56

hmm en switch er en hub bare hvor der også er en tilbagevej på alle kanalerne men de skulle fungere præcic på samme måde så har jeg en tendens til at tro din switch er i stykker

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 10-10-01 08:30

switchen fungerer fint med ADSL forbindelsen!

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 10-10-01 14:10

ja nemlig!! jeg kan desværre ikke hjæpe mere da det burde virke nu

vh stincray

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 10-10-01 14:20

Det Abselutte sidste jeg kan komme på er Hvis du har firewall i enten switchen eller via et prog.. kan du prøve at lukke dem ned dvs at nogle typer af firewall især software skal man i options slukke for selv moteren før man lukker ellers kører dem videre selvom programmet er lukket og så lige en sidste ting (((En switch kan da ikke konfigureres))) JO!!!
det gørers jo via tcp/ip+ipx ? ikke via hardware jo :) nå men hvis du ellers er 110% sikker det ikke er din switch der er i stykker så prøv format c: det kan værer der efterhånden er blevet pillet så meget ved det,, at det er det eneste at gører !! Over and OUT :)

Kommentar
Fra : soccer

Dato : 10-10-01 20:02

Hvad er det for en switch du bruger ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-10-01 22:15

"dynamiske adresser" (DHCP) virker kun, hvis der er en DHCP-server på
netværket.

Jan Vestergaard wrote:
> "bosse1" skrev:
>
>>Der er installeret TCP/IP (dynamiske adresser), NetBEui og Microsoft
>>netværksklient- filer er sat til deling på begge computere og begge
>>computere tilhører samme arbejdsgruppe (samme navn).
>>
>
> Du skriver "Samme navn" ?
>
> De skal have samme netgruppe/arbejdsgruppe - men hver sit navn......
>
> Ellers kan jeg ikke lige få øje på noget ?
>
> --
>
> Jan Vestergaard
> Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk
>

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 10-10-01 21:32

kun hvis det er win95 eller 1sek af win 98 --------ellers virker det------------

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 11-10-01 08:46

Jeg bruger en Unex 5 ports Switch fra TDC - det underlige er at det almindelige netværk virker med en hub - kan der være teknisk fejl på switchen.

Kommentar
Fra : blnsoft

Dato : 18-10-01 21:02

Halli hallo - Lige et tip fra Bjarne i Kalundborg, prøv at følge denne vejledning.

1. - Start stifinderen
2. - Nederst i venstre spalte er der sandsynligvis et punkt der hedder "Netværkssteder" - Klik på den
3. - I højre side er der så et punkt der hedder "Guiden Hjemmenetværk" - Dobbeltklik på den
4. - Følg vejledningen, trin for trin

Så skulle det virke

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 22-10-01 17:21

Tak for linket - men problemet er jo at netværket fungerer med hub - men ikke med switch!

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 25-10-01 11:15

Der sidder et adsl-modem i uplinkporten!

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 14-11-01 23:49

Jeg har selv brugt meget tid på lignende problem! Løsningen og øvrige bemærkninger er beskrevet under "NetBEUI Spørgsmål":
"Lokalt netværk med webspeed K2" og
"Netværk Win2k og win98"

Mvh, Bjarne

Kommentar
Fra : pmarker

Dato : 15-11-01 15:43

Hej

De IP-adresser du får fra din ydbyder ligger ikke nødvendigvis i samme segment. Jeg har løst problemet ved at bruge protokollen IPX. Dette gør at min LAN fungerer og internettet også fungerer.

mvh Peter

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 16-11-01 01:53

Hej Peter m.fl.!

Det kan godt være det virker hvis man kører med samme Windows systemer. I mit tilfælde benytter jeg både Windows 98 2.udg og Windows ME.
I windows ME kan jeg ikke opsætte selvstændige protokoller for Netbiu og IPX - ret mig hvis jeg tager fejl.
Mvh, Bjarne

Kommentar
Fra : bosse1

Dato : 16-11-01 08:29

Hej Peter (pmarker).

Hvis du havde sendt din kommentar som et svar, havde du fået alle pointene og 5 stjerner - for det virker nemlig med IPX.

Venlig hilsen
Bosse1

Kommentar
Fra : johs

Dato : 11-12-01 00:33

har haft samme problem,havde firewall,afbryd den,den skal vide at klienten ikke er hakker.

Kommentar
Fra : bluntman

Dato : 17-01-02 03:44

Forslag 1

1. Højre klik på andre computrer !!!

2. Klik fanebladet identifikation og sikre dig at Computernavn ikke er det samme pA de 2 pc'er

3. Prøv at lave arbejdsgruppe om til WORKGROUP på begge Pc'er

4. klik på fane bladet Konfiguration og se efter om du har fil og udskrifts deling til microsoft netværk på din liste....Hvis ikke.... klik på tilføj og vælg serviceprogram, vælg derefter fil- og udskriftsdeling til microsoft netværk !!

5. Marker protokollen tcp/ip->[navnet på dit netværkskort] og tryk egeskaber og klik derefter på angiv ip addresse. Ip adressen skal være 192.168.0.1 på den ene maskine og 192.168.0.2 på den anden. Undernetmasken skal være 255.255.255.0 på begge maskiner !!

6. Klik på fanebladet WINS-konfiguration. Her skal du lave makering i Deaktiver WINS navnefortolkning

7. Klik på fanebladet DNS-konfiguration og marker Deaktiver DNS (er dog typisk deactiveret ! )

8. tryk ok og tryk ok igen........genstart maskinen !!

8. Gå ind i denne computer og og højre klik på de drev du unsker delt og tryk på deling...

9. Gå ned i start og klik på søg efter....Vælg andre computere.....Skriv navnet på modsat pc!! Finder den den anden pc så lav en genvej til den på dit skrivebord !!

Håber det vil virke for dig
BluntMan Out !!

Kommentar
Fra : ponnyboy

Dato : 28-04-02 03:45

Prøv lige at pinge de to maskiner, og se om der er hul igennem, det er der nemmlig mange gange.

ponnyboy

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 09-05-02 00:26

Hej Bosse,

nu er det længe siden du stillede spørgsmålet - har du fundet en løsning, eller skal vi prøve at finde en løsning?

- Lars

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 218 point
Dato : 15-07-02 18:15

Hvis spørgsmålet er besvaret, er du så sød at lukke det ?