/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tapas for alle...
Fra : Klumme
Vist : 4114 gange
50 point
Dato : 02-05-08 17:41

Har været på 2 kurser og er blevet skide klog nu... (det måtte jo komme LOOL)

Lærte at lave TAPAS.....
Først traditionelle tapas og derefter Baskisk inspirerede. Her følger opskrifterne, hvis nogen er interesserede. Jeg gider ikke stille det pænt op og alt det der... Take it og leave it

SPANSKE TAPAS OPSKRIFTER (8/03/08)

Alle retter er beregnet til ca. 5 personer

TORTILLA DE PATATAS – Spansk kartoffel tortilla.
4 store kartofler, 1-2 Løg, 4-5 æg, Salt, Oliven olie.

Kartofler og løg hakkes i stykker af ca. 1*1 cm.

Olie varmes i en pande og kartoflerne ”koges” i olien. Efter ca. 10 min tilsættes løget og det hele ”koges” til kartoflerne er bløde. I en skål piskes æg og et nips salt. Når kartofler er bløde blandes de med æggene.

Bagefter varmes en lille smule olie på panden, og når den er varm hældes kartoffel- og ægblandingen på, hvorefter det steges ca. 2. min. på hver side.

ENSALADILLA RUSA – Russisk salat.
3-4 kartofler, 3-4 gulerod, 1 dåse tunfisk, 250 g. ærter, 3 æg, 1 glas grønne oliven uden sten og mayonnaise.

Kartofler og gulerødder skæres i stykker af ca. 1 cm. og koges derefter ca. 20-25 min.

Æggene koges til de er hårdkogte og ærterne koges efter anvisningen.

Derefter afkøles det hele i køleskabet 1 ½- 2 timer.

Oliven skæres i skiver og æggene hakkes.

Til sidst blades kartofler, gulerødder, ærter, æg og oliven med tun og mayonnaise.

CHORIZO AL CAVA – Chorizo med cava.
3 chorizos, ½ flaske CAVA, Oliven olie.

Chorizoen skæres i stykker på 2-3 cm. Chorizo stykkerne steges i en lille gryde med 2 skefulde oliven olie i 3-4 min.

Bagefter hældes cavaen i gryden, og når det koger skal det bagefter små simrer i ca. 25-30 min.

CHAMPIÑONES AL AJILLO – Champignoner med persille og hvidløg.
750 g. Champignons, 4-5 hvidløg, persille, oliven olie, salt.

Champignonerne vaskes og skæres i tynde skiver.

Hvidløg og persille hakkes. Champignonerne steges på en varm pande uden olie og efter ca. 5. min. hældes vandet fra, hvorefter der tilsættes lidt salt, hvidløg og lidt olie og videre steges et par minutter. De sidste minut tilsættes persillen.

CALAMARES A LA ROMANA – Blæksprutteringe
500 g. blæksprutte, 2-3 æg, 50-75 g. mel, oliven olie, salt, 2 citroner.

Blæksprutterne renses og vaskes, hvorefter de skæres i ringe af ca. 1 cm. Æg og mel piskes godt sammen, hvorefter blæksprutteringene tilsættes.

I en pande varmes rigeligt med olie og når det er rigtig varmt steges blæksprutteringene til de er gyldenbrune på begge sider.

Blæksputteringene serveres med citronbåde.

GAMBAS AL AJILLO – Rejer med hvidløg
½ kg reje, 5-6 hvidløg, oliven olie, salt.

Hvidløg hakkes fint. Rejerne steges på en pande med lidt olie og lidt salt indtil de for den røde farve. Bagefter tilsættes hvidløg og lidt mere olie, hvorefter de videresteges i ca. 4-5 min mere.

PA AMB TOMAQUET – Brød med tomat, olie og salt
Fransk brød, 4-6 tomater, 1-2 hvidløg, oliven olie, salt.

Brødet ristes, hvorefter det gnides med hvidløg og tomaten og til sidst hælds der lidt olie og salt på.(Catalanerne spiser ”pan amb tomaquet” til lufttørret serrano skinke, ost, pølser, tortilla de patatas, osv.)

MEJILLONES AL VAPOR – Hvidvins dampede muslinger
1-1,5 Kg friske muslinger, 2 glas hvidvin, salt.

Muslingerne renses og lægges i en gryde, hvor de koges/dampes med hvidvin i 5-7 min. De muslinger som ikke åbnes smides væk.

MEJILLONES A LA VINAGRETA
Muslingerne tilberedes som ovenstående, men med salsa Vinagreta.

CROQUETAS
100 g. smør, 100 g. mel, 200 g. serrano skinke, 1 løg, 1 hvidløg, 1 l. mælk, persille.

Til stegning: 3 æg, rasp, mel og olie.

Serrano skinken, løg, hvidløg og persille hakkes fint. Smørret smeltes i en gryde og derefter tilføjes serrano skinke, løg, hvidløg og et knips salt som røres i ca. 5 min. Derefter tilsættes melet mens man konstant rører i gryden. Når alt melet er tilsat, så tilsættes mælken også under konstant omrøring, og derefter skal det stå at småsimrer i ca. 20 min. hvor man hele tiden rører i blandingen. Til allersidst tilsættes persillen.

Herefter skal blandingen afkøle i køleskabet til den er helt koldt dvs. ca. 2 timer. Inden det sættes i køleskabet tager man lidt smør og kører hen over blandingen, da det forhindre at der dannes en skorpe.

Når blandingen er kold laver en små ruller enten med 2 spiseskeer eller med hænderne. Til stegning af croquetterne skal æggene piskes sammen og på en tallerken, på en anden tallerken har man rasp og på en tredje har man mel. Croquetterme vendes i melet, derefter æggene og til sidst raspen inden de steges. I en pande varmes olie, og når det er varmt steges croquetterne deri indtil de er gyldenbrune

SALSAS
ALL I OLI – Hvidløgsmayonnaise.

3-5 hvidløg, 1 pasteuriseret helt æg, oliven olie og salt.

Hvidløgene hakkes groft, og hældes i en skål med ægget og et knips salt. Bagefter piskes det sammen med en stavblender, hvor man gradvist hælder olie ved indtil det for konsistens af mayonnaise.

MAYONESA
1 pasteuriseret helt æg, Solsikke olie og salt.

Det laves som all i oli, men uden hvidløg og med solsikkeolie i stedet for olivenolie.

VINAGRETA

Oliven olie, eddike, 1 Rød peber, 1 Grøn peber, 1 Løg, Salt.

Løg og peberfrugter hakkes, og bagefter blandes det med 2 dele olie og 1 del eddike.
*************************************************************
TAPAS der BASKER

VAMOS DE PINTXOS!!!! OPSKRIFTER (12/04/2008)

Alle retter er beregnet til ca. 4 personen

?   ALBONDIGAS – Frikadeller med sesamfrø med tilhørende salsa.
500 gr. kød (½okse + ½ flæsk), 1 æg, 2 løg, 1 hvidløg, 1 peberfrugt, ½ glass hvidvin, 150 gr semola, lidt mel, persille, salt.

Kødet blandes med lidt salt, lidt hakket persille, æg. Løg og hvidløg hakkes og brunes i en pande med lidt olie. Når de er gyldne hældes de i skålen med kødet. Det hele blandes, hvorefter man former små frikadeller, som rulles i sesamfrø, hvorefter de steges på panden.
Salsa: Løget hakkes fint og brune på en pande sammen med fint hakket grøn peberfrugt. Når det er gyldnet tilsættes hvidvin og det koges op. Til sidst tilsættes lidt mel for at jævne salsaen.
Frikadellerne tilsættes salsaen og simre i 10-15 min.

?   COJONUDOS – Ristet brød med vagtelæg og chorizopølse.
Baguette, 8 vagtelæg, 1 Chorizo, Oliven olie.

Brødet ristes.
Chorizoen skæres i tynde skiver som vendes på en varm pande med lidt olivenolie.
Bagefter steges vagtelæggene med 2 skefuld oliven olie på en pande, hvorefter de ligges på det ristede brød med et stykke chorizo.

?   CHAMPIÑONES A LA PLACHA CON GAMBAS – Champignoner med rejer.
16 Champignons, 32 reje, 4 hvidløg, persille, oliven olie, salt.

Hak hvidløg fint og hæld det i morteren sammen med salt, cayenne peber og lidt olie, og stød det derefter sammen. Rens Champignonerne. Varm panden, hæld lidt af blandingen fra morteren derpå og bagefter champignonerne. Lidt af blandingen hældes over champignonerne sammen med lidt hakket persille og derefter skal de have ca. 3. min. på hver side. Rejerne pilles og ristes hurtigt på panden. 2 rejer sættes med en tandstik fast oven på hver champignon.

?   CHAMPIÑONES EN SALSA DE VINO – Champignoner i hvidvin.
40. Champignons, 1 løg, 2 hvidløg, persille, 1 ½ ske mel, 1-1 ½ glas hvidvin, brod, oliven olie, salt.

Løg og hvidløg hakkes fint og brunes i en gryde. Champignonerne renses og hældes i gryden hele. Tilsæt mel, en lille smule chili, hvidvin og lidt hakket persille. Det skal simre for svag varme i 30-45 min. Bagefter skal brødskiverne ”steges” på en pande med lidt olie, hvorefter de skal trække på et stykke køkkenrulle.

?   GAMBAS TIGRE REBOZADAS – Panerede tigerrejer.
250 gr reje, oliven olie, salt.
1 æg, 60 gr mel, 60 ml. cava og salt.

Først laver man blandingen til paneringen. Æggehviden piskes til hvid skum. Derefter tilsættes mel, æggeblommen, cava og lidt salt. Det røres sammen og hviler derefter i 30 min.
Rejerne pilles og dyppes i blandingen, hvorefter de steges i en pande med olie.

?   JAMON CON QUESO FRESCO – Skinke med øst
Fransk brød, øst og skinke.

Brødskiverne ristes i ovnen 3-4 min. Når de er færdige lægger man en skive ost og skinke over.

?   HUEVOS RELLENOS - fyldæg
5 æg, 1 dåse tune, 1 gulerod, mayonnaise.

Æggene koges til de er hårdkogte ca. 15 min. De pilles og deles i 2. man fjerner blommen, som blandes med tun og mayonnaise. Blandingen fyldes i ægget igen.
Man koger en gulerod, som bagefter skæres i tynde skiver og bruges som pynt.

?   HUEVOS COCIDOS CON GAMBAS Y MAYONESA- æg med rejer og mayonnaise
5 æg, 10 rejer, mayonnaise, oliven.

Æggene koges ca. 15 min. Bagefter pilles de og deles i 2. et halvt æg sættes på en tandstik med rejer, oliven og mayonnaise.

?   BOCADITO DE LOMO Y PIMIENTO VERDE – Skinkeruller med grønpeber.
8 stykke svinekød, 1 peberfrugt, 1 løg, peber, salt, rasp, oliven olie.

Grønpeber renses skæres i skiver og løgene hakkes fint, hvorefter det ristes på panden med lidt olie. Fileterne tilsættes lidt salt og peber og grønsagerne lægges på, hvorefter fileterne rulles sammen, lukkes med en tandstik og vendes i rasp. Derefter skal de steges på en pande med olie og til sidst lader man dem dryppe af på lidt køkkenrulle.

SALSAS

?   MAYONESA

1 æg, Solsikke olie, eddike.

Hælder æg og knips salt i en skål, tilføje solsikkeolie. Bagefter piskes det sammen med en stavblender og piske gradvist indtil få en god konsistente.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-05-08 17:46

Citat
og er blevet skide klog nu...

Heldigvis !!!
Bedre sent end aldrig
Hvad tid skal vi komme ??? Hold da k... hvor lyder det dejligt.
Citat
? MAYONESA

1 æg, Solsikke olie, eddike.

Husk dijonsennep !!!

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 02-05-08 17:49

Fint tip. Kan anvendes af alle og om det er sat op som i en eller anden kogebog er for mig at se ligegyldigt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-05-08 17:54

Hej Klumme

Hvis spørgsmålet var om vi blev sultne af at læse opskrifterne kan jeg roligt sige at det gjorde jeg. Og nu skal jeg ned for at lave mad

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-08 17:55

Citat
? HUEVOS COCIDOS CON GAMBAS Y MAYONESA- æg med rejer og mayonnaise
5 æg, 10 rejer, mayonnaise, oliven.

LOOOOOL

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-05-08 17:58

Et par kommentarer fra en Tapas-ekspert

Dine opskrifter er dejligt autentiske.

Tortilla de patatas:   smager også godt at blande skiver af courgette i (Catalansk version). Tortilla’en vendes lettest ved hjælp af en tallerken/grydelåg. Smager lige godt varm eller kold.
   Det er DEN tapas, der findes overalt.

Champinoñes:   Prøv at hælde et skvat sherry ved til sidst. Jummy.

Croquetas:   Er også en måde at få brugt ”rester” på. F.eks. kogt kylling. De laves også ofte med bacalao (klipfisk). Bred massen ud på flade tallerkener for at tørre; så kan man bare ”skære” stykker ud med en gaffel. Steg i olivenolie.

Jamon con queso:   øst

Jeg kan en masse flere , hvis du er interesseret. Mest fra midtspanien og Baskerlandet

Serverer meget gerne tapas til større fester.

Tillykke med kurset; det må have været rigtigt sjovt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-05-08 18:13

Det var osse skægt...vi havde jo selv nødforsyninger med, så det var rigtig autentisk LOOOL

De er da ikke alle sammen lige gode, men hver sin smag. Hver "Casa" har jo næsten sin egen opskrift, så det står frit for at redigere i opskrifterne.

Tak Frieda... jeg ved du kan det gylle der!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-05-08 18:15

Hvad jeg ikke vidste var, at man bør bruge solsikkeolie til mayonaise. Olivenolie er det rene gift for maven når man laver mayonaise.... sagde den kloge...læreren Det har jeg osse altid gjort, men vidste ikke hvorfor... sikert noget med prisen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-05-08 18:16

PS...jeg er VILD med Bacalao

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 02-05-08 18:28

ja... jeg er på vej.....

Nåååååååååååååå.. det var ikke en invitation....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-05-08 18:29

Min elskede svigermor ville vende sig i sin grav (hun døde desværre her i januar), hvis jeg ikke brugte olivenolie, når jeg laver mayonnaise.

Jeg eeeeeelsker tapas.

Skal til Valencia og besøge min svigerinde om et par uger.
En uges tapas fråds

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-05-08 18:30

PS: I Salamanca følger der en gratis tapas med, når du køber en drink (Øl, vin etc), mens man sørme må betale for det andre steder.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-05-08 18:32

Det burde være en lov... men så stiger drinkprisen vel bare...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-05-08 18:45

Olivenolie versus solsikke... så mange hoveder, så mange meninger

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 02-05-08 20:11

Sikke dog noget opblæst sludder - det bedste måltid jeg har fået i Spanien var på et lille ydmygt sted i Fuengirola: Stegt flæsk med persillesovs og rødbeder. Har I nogensinde været der - og så taler overtjeneren dansk med nordjysk accent!
Mede hilsen fra Kryds!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-05-08 20:25

Sådan.LOOL Men det er sgu langt at rejse for en gang stegt flæsk m persillesovs

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 04-05-08 12:36

hejsa!!
Man føler jo at man sidder i varmen og smovser, med god musik og atmosfære som der er i syden.Tak for opskrifterne, som alle da nok skal kunne forstå!
Hilsen la.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 12:56

Yesssss si si Quantanamera.... de tygger Toms karameller Men de smager godt... de fleste af dem

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-08 13:13

For at gøre jer rigtig, rigtig lækkersultne.
Her er listen over, hvad jeg serverede til min mands 45 års fødselsdag
Stor, stor fest

Boquerones en vinagreta
Calabacín rellenos
Croquetas de jamón
Ensalada de verano
Gambas rebozadas
Hueves rellenos
Pincho de roquefort con nueces
Pincho de Primavera
Queso gallego
Tortilla de patata
Jamón serrano
Pollo verde
Champiñones con jamón
Aceitunas
Ensalada de pimientos y jamón
Ensaladilla Rusa
Patatas bravas
Alcachofas
Solomillo en jerez
Pescado en salsa de almendras
Chorizo frito
Jamón serrano
Arroz con leche

Klumme: hvis du vil se billeder, kan du sende mig en e-mailadresse privat

Jeg har det også med at fotografere tapas og "kopiere" dem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 13:49

Det ser dælme lækkert ud, men hvis det var mig du serverede det for ville jeg selvfølgelig øjeblikkelig brokke mig.

HVOR albondigasserne, hvor er de små sangfugle i pikant sauce (kan ikke huske hvad de hedder) Hvor er Champiñones con Acro (øhhh forkert stavet, ved det godt lool)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 13:56

Der er vist osse en tapas... "Mejillones en Escabeche" som smager hammer godt. Hedder den som jeg skriver??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-05-08 14:02

Champiñones al ajillo... uhmmm der var den. Ku jo bare kigge på mine egne opskrifter hehe. Så mange kan ingen jo spise, men der skal jo være lidt for enhver smag.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-05-08 11:24

Tak Frieda... Goshhh hvor ser det lækkert ud. Du er vist lidt af en perfektionist LOOL De billeder er lige til Bo bedre, og skærper appetitten uhmmmmm

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 06-05-08 11:25

Tak for svaret frieda og billederne