/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rabarber - vækstbetingelser ?
Fra : o.v.n.
Vist : 3890 gange
100 point
Dato : 01-05-08 17:40

Hvordan får jeg mine rabarber til at gro ? Alle andre steder end hos mig gror rabarberne meget villig, jeg elsker rabarber i enhver afskygning, men skal til naboen og hente, hos mig vil de ikke gro

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-08 17:43
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-08 17:44

Jord og næring
Rabarber gror godt i de fleste haver, hvis blot jorden ikke er vandlidende. Vil man høste rabarber i større stil, skal de dyrkes aktivt, da man fjerner en meget stor grønmasse. Man bør dog aldrig fjerne mere end 1/4 af bladmassen ad gangen. Fjerner man midt på sommeren alle bladene for at få ny lækre rabarberstilke, skal der gødes godt, og man skal næste år frede planten lidt, så den kan komme til hægterne igen. Ved intensiv høst, skal planten gødes godt med kvælstof og kalium, gerne staldgødning eller næringsrig kompost, og gerne i form af jorddække. Det ideelle reaktionstal er 6,5–7.

I erhvervsmæssig dyrkning høster man på samme plante på samme sted i 10–12 år. I haver kan plantere give rabarber i endnu flere år, men planten »kravler« efterhånden op over jordoverfladen med sin rodstok, og så er det på tide at dele planten og plante den i ny frisk jord.

Etablering af rabarberplanter
herfrahttp://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/620.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 17:53

Jeg studerer linkene senere, det med staldgødning er afprøvet men nej de vil ikke gro, står bare som nogle små planter og kæmper for at holde bladene over ukrudtet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-08 17:59

Har du overvejet at fjerne ukrudtet??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 18:04

forleden fik Eyvind jobbet som havemand, men har har ikke vist sig endnu, vil du være supleant ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-08 18:04

JA, det vil jeg da gerne

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-08 18:57

Der er alså flere sorter af rabarber. Prøv at byt en plante med maboen. Jeg tror i finder ud af at din sort heller ikke vil gro hos naboen.
Når staldgødning ikke hjælper så er det nok de små "Vinrabarber" du har-

Mine har stået på samme sted i 40 ålr mindst. De bliver dækket med kompost hvert andet efterår ca. hvert år får de alm. plænegødning fordi den indeholder lidt mere kali.
Planterne bliver mandshøje - i øjeblikket når de mig over knæene. De største bliver på tykkelse med et håndled.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-05-08 20:09

Det har måske også noget med sorten at gøre ?? Jeg har er gammel stamme og det gror som bare pokker og har aldrig gevet den nogen form for gødskning eller lignende

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-05-08 20:11

Nå så ikke Valdes kommentar Men du må skam godt få en aflægger her ,selvom jeg ikke er din nabo

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 20:45

Citat
det gror som bare pokker og har aldrig gevet den nogen form for gødskning eller lignende
ja det er også hvad jeg får at vide når jeg spørger naboerne, nu er der dømt familiehygge, vender tilbage med uddeling af point senere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-05-08 23:10

En ældre person jeg kender, fortalte engang, at da han var barn, havde hans mor undret sig meget over hvorfor naboens rabarber voksede og voksede og blev meget større end hendes.........indtil hun en morgen opdagede, at nabokonen tømte natpotten ud i rabarberbedet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-05-08 23:49

Citat
opdagede, at nabokonen tømte natpotten ud i rabarberbedet

Det virker. Det gjorde min farfar også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-08 23:52

God appetit, jeg nøjes med de små vækster som allerede er i haven, planter måske nogle flere for at hæve udbyttet, mon ikke jeg kan tigge en eller flere hos en af naboerne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-05-08 23:57

Hej o.v.n.
Det kan du naturligvis godt. Og de bliver da kun glade for der . For jo flere de plukker jo flere bliver der

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 00:04

Jeg kan få alle de rabarber stilke jeg ønsker i nabolaget og en kop kaffe oveni, så jeg klager ikke, bare irriterende at de ikke vil gro hos mig men det er sikkert en forkert sort, jeg har nu set på linkene, indtil nu troede jeg at rabarber var rabarber, men er nu blevet klogere, der er flere sorter der som så mange andre steder

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-05-08 00:06

Jammen kære, så hent dem du vil ha og frys dem ned hvis du har mulighed for det. Det har jeg altid gjort

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-08 00:23

Citat
Jeg kan få alle de rabarber stilke jeg ønsker i nabolaget og en kop kaffe oveni

Den blanding tror jeg smager af helvede til

Jeg foretrækker rabarbergrød med mandler i

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 00:30

Behold du bare mandlerne Nordsted1, jeg vil ha´rødgrød med fløde + mange andre varianter af rabarber, kaffen det er når jeg henter stilkene (drillepind)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-08 00:34

Lun rabarbertærte med flødeskum... det kan du da serverer til kaffen for mig, hvis Eyvind ikke kommer og luger rundt om raberne

Drillepind--- hvem --- mig, aldig i livet, det kunne jeg aldig finde på

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-05-08 10:31

Mit indtryk, at de er meget tolerante over for jorden. Jeg har én; den står ved mit sted i Småland i næsten ren grus, har i hvert fald ikke fået gødnig de sidste 20 år, og jordbunden har nok et pH omkring de 5,5 - 6. Det har i hvert fald det, jeg pumper op af brønden ved siden af, og der er da heller ingen af de kalk- og gødningskrævende planter, der har det godt på stedet. Perikon og kvikgræs samt fyr, gran og birk gror næsten frodigt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-08 11:00

Citat
Jeg kan få alle de rabarber stilke jeg ønsker i nabolaget og en kop kaffe oveni

Den blanding tror jeg smager af helvede til

Ja det kan gerne være- jeg kom til at tænke på en gang jeg så naboen, blande sin kompost med kanin- gede - og hønsenøg. Der blev den lækreste havegødning ud af det. Da jeg kom med en bemærkning til hans arbejde. Sagde han:" Det er sågodt til jordbær" Okay" svarede jeg, - "Jeg kan nu bedre li sukker og fløde"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-08 11:08

dagens tolv'er Valde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 11:33

Nu blir´det vist ikke meget bedre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-08 11:36

Utrolig så meget sjov man få ud af sure rabarber

Og ikke nok med at det sundt med godt humør, så er rabarberne det vel også

Bortset fra det, så smager det altså godt med rabarbergrød med mandler i, du skulle prøve

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 11:41

Jeg er lidt skeptisk med de der mandler, det er vist lidt for køwenhavnsk for mig, hvad gør du ? Koger du dem sammen med frugten eller drysses ovenpå eller

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-08 11:47

Kommer dem i grøden når den er kogt færdig, blander lige en håndfuld hakkede i, du kan jo også prøve med mandelsplitter så er det kun tynde skiver, når du er så bange af dig

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-08 19:34

Tak for svaret valde.. Jeg har så sikkert de mindre vinrabarber, jeg har set på billeder og mine ligner med de meget røde stilke
Tak til alle for links og gode forslag

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-08 20:04

Selv tak!