/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Frafald af reklamationsret.
Fra : 75653
Vist : 532 gange
200 point
Dato : 30-04-08 16:58

Hej er der nogle der kan svare på dette Q.

Jeg kende en der lige har købt en ny computer, på bagsiden af denne computer sidder der så en gul lable med et serial Nr. og teksten "Reklamationsretten bortfalder ved fjernelse af lable"
Der udover sider der så en anden lable og "spære" så han ikke kan pille siden af computeren.

Kan dette være lovligt, altså at lade reklamations retten bortfalde hvis folk vil åbne deres computer ?

Det er ikke en mærke computer, men bare en selvbygget på nettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 17:10

Ja - og det er for at køberen ikke skal ødelægge/ændre comp. så den ikke er som da han modtog den.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 30-04-08 17:13

Det vil så sige at hvis jeg køber en computer, kan jeg ikke få lov til at opgradere den, ved feks. at sætte en dvd brænder i ?

Det hænger jo slet ikke sammen, i den virkelige verden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 17:18

den må du lade sælger sætte i.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-08 17:25

Citat
Det vil så sige at hvis jeg køber en computer, kan jeg ikke få lov til at opgradere den, ved feks. at sætte en dvd brænder i ?

ja, det er faktisk rigtigt.....ethvert indgreb i en vare, kan medføre bortfald af garanti og reklamationsret

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 30-04-08 17:32

Jeg har købt puter på nette, mange gang - og har aldrig oplevet dette problem.

Vi snakke jo ikke om en vaskemaskine, eller noget sådanne men en sk*** puter som man normalt kan opgradere udene det store..

Men det ser så ud til at jeg skal opfordre min ven til at udnøtte de 14 dages fuld returet der er når man handler på nette, og så sende lor** til bage med besked om at det jo skal være muligt at opgrader den ...

Kan bare stadig ikke få det ind i hoved at man som puter sælger kan tilade sig noget sådanne, men sikkert og vist er det jeg nok skal fraråde alle at købe hos firmaet så

/Rex

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 17:41

Sådan er det hvorsomhelst du køber den.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-08 17:44

Jeg ved ikke hvorfor du sammenligner med en vaskemaskine` computeren er i regelen dyrest

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-04-08 18:48

Hvis sedlen ikke havde siddet der, og du ændrer i indholdet i computeren, så bortfalder reklamationsretten også på en færdigkøbt computer.

Samler du selv en computer derhjemme - så kan du indlevere de enkelte dele du har købt ved fejl, under reklamationsretten.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 30-04-08 18:57

Desværre er det sådan. Det er forhandlerne som er begyndt at gardere sig.

Godkendelse af svar
Fra : 75653

Dato : 30-04-08 19:55

Det er jo lige her at jeg ikke kan følge med, det er jo en computer der bygget/skræder syet på nette, og det er jo både computer og komponenterne der er reklam.Ret på.

Så set med mine øjne er det forkert af firmaet at sætte en sådanne lable på, nå nu maskinen er special designet - jeg kan se idén i det hvis det var en standart maskine eller sådan noget.

Og alt andet lige hvis gfx kortet smutter sender man jo ikke ligefrem en maskine på 10 killo med posten når det er et komponent på 500g der er i stykker...

Og at sammenligne med en vaskemaskine, ja eller en mikrobølgeoven - er jo at i en computer kan man nemt og uden (normalt) problemer skifte tilføje komponenter, det kan man sq ikk i en mikro/vaske ting...

Men hvis det er sådan det er, skal jeg bare huske når jeg bestiller putere online at skrive at den der lable den kan de godt glemme hvis de vil have mine penge

Eyvind du får points, da du var først med svar - og man kan jo ikke dele points op til flere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 20:16

Citat
Det er jo lige her at jeg ikke kan følge med, det er jo en computer der bygget/skræder syet på nette, og det er jo både computer og komponenterne der er reklam.Ret på.

Og det er netop den "skræddersyning" sælgeren vil sikre sig er intakt.
Man kan jo "komme til" at udskifte indmaden og så sende den retur.
Der er en del forhandlere der har brændt snuden på den konto.

Alternetivet er at købe dele og samle selv..........det kan man bl.a. hos firmaet Føniks.
Og mange andre.
Jeg har været hos firmaet Zitec og fået byttet motherboard et par gange.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 30-04-08 21:02

Det er jo optil forhandleren at tjekke om den "vare" han får igen er den samme som han sendte - og bør på det grundlag ikke skære alle over en kam :(

Nå jeg har forlagt min ven sagen, og er blevet enige om at vi sk*** på den der lable og omkonfigurere maskinen som heletiden har været planen - og hvis så der er noget der "dør" med tide tager vi den derfra, og med de priser der pt. er på hardware så tja er det lige før at det er dyre at sende noget til rep end at bare købe noget nyt, der oftest så oxe vil være bedre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-04-08 21:45

Tja - jeg bygger dem selv - undtagen de bærbare som jeg har fået foræret.