/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nilfisk Alto c110 terrasserens
Fra : heseda
Vist : 7543 gange
250 point
Dato : 27-04-08 19:35

Bauhuas har en Nilfisk højtryksrenser C110.2 på tilbud og en Alto Terrasserenser - kr. 998. Er der nogen erfaring med dette produkt til at rense fliser (SF sten) ?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-04-08 20:32

Har en og den virker, men: Der er 2 udgaver, og jeg har den lille af dem (det er sikkert den der er på tilbud her også). Hvis jeg kunne ville jeg nok hellere vælge den store.

Jeg giver fliserne en tur med rotorbørsten fejer det beskidte vand og snavset væk og renser efter med alm. turbodyse på højtrykken. Det der reklamefis med én tur hen over flisen: Glem det!

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 27-04-08 21:43

myg: jeg kan se at der findes 2 forskellige fliserenser -
http://www.billigstoevsuger.dk/Shop/info.htm?catid=245&articleid=83141150
og
http://www.billigstoevsuger.dk/Shop/info.htm?catid=245&articleid=83141376

Jeg er ikke klar over forskellen?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 27-04-08 22:28

Jeg kan bare huske, at der var 2 størrelser (og priser) og den lille var med i det tilbud jeg købte (den ligner den trekantede udgave). Jeg synes bare at det må være bedre med den store - i hvert fald når man har mange fliser som jeg har.

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 28-04-08 08:05

Man får hvad man betaler for.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-04-08 10:38

Jeg vil fraråde at rense betonvarer med en sådan, eller med højtryk i det hele taget.
Betonoverfladen bliver åbnet, og giver mere grobund for alger. Hvis det er alger du vil til livs, er det allerbedste at bruge algefjerner. ( Og dermed er der ingen diskussion )
Det er muligt at du vil kunne bruge den indendørs, hvor der ikke er anlæg for angreb af alger.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 29-04-08 11:15

Stilken har fuldstændig ret i det med risikoen for at betonen bliver mere sårbar for nye alger, og derfor skal der kun højtryksrenses når det er absolut nødvendigt!
Men det virker og det kommer til at se godt ud. Jeg er ved at rense mine fliser efter de har ligget i ca. 8 år - Hold fast det bliver godt, men det sviner når alt gammelt mos o.l. kommer op fra revnerne. Så der skal nyt sand i fugerne. Jeg bruger alm strandsand, som jeg forinden vil væde/fugte/blande med anti-mos/algemiddel.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-04-08 12:56

Citat
Bauhuas har en Nilfisk højtryksrenser C110.2 på tilbud og en Alto Terrasserenser - kr. 998. Er der nogen erfaring med dette produkt til at rense fliser (SF sten) ?

Det er jo en maskine der er beregnet til rengøring af bl. a. fliser. Jeg har brugt den form for rensning/rengøring af mange ting. Jeg mener ikke det ødelægger fliserne. Brug aljefjerner først
og spul efter med en højtryksrenser. Hold dysen lidt på afstand af fliserne så bliver de som nye.
En god inverstering.
God fornøjelse.
VH Smokei

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-04-08 13:12

Hvis Du helt vil undgå sprøjt og Du vil bruge denne Allto Terrasserenser skal Du selvfølgelig ikke holde den på afstand af fliserne.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 29-04-08 13:30

Spørgsmålet er om Alto Terrasseren virker og KUN bruger denne - eller det er som "myg" skriver "reklame fis" ???

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 250 point
Dato : 29-04-08 13:32

Den virker - ingen diskussion om det! Men til større arealer vil jeg tro den store model er bedre. Jeg har noget over 100 m2 fliser.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 29-04-08 13:51

Køb noget god gammeldags brunsæbe og lav en spand sæbevand hæld det ud over fliserne lad det være 5 minutter fej hen over det med en kost og spul og algerne er væk

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 29-04-08 14:32

Citat
Køb noget god gammeldags brunsæbe og lav en spand sæbevand hæld det ud over fliserne lad det være 5 minutter fej hen over det med en kost og spul og algerne er væk

Det var noget man gjorde i det forrige århundrede.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-04-08 16:17

Brug for guds skyld kun algefjerner, og vil lige sige at du så skal følge brugsanvisningen, - jeg kender ikke noget algefjerner som kan afskylles ret efter påføring, det som jeg kender kan godt have en reaktionstid på en uge, og så skal det selvfølgelig ikke påføres i en regnvejrsperiode. Hvis du er tvivlende kan du her på nettet finde et betonstøberi, og spørge dem til råds.
Jeg har arbejdet med beton i mange år, og en så porøs beton som belægningssten er lavet med skal ikke udsættes for vand i højtryk.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-04-08 16:23

Kontakt f.eks. dette firma.
http://www.astrup-cement.dk/

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 07-05-08 20:33

Tak for svaret myg.
Mit spørgsmål har du besvaret -

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-05-08 21:40

Selv tak - og jeg fortsætter med at højtryksrense fliserne med den uanset, at mine murernaboer siger, at det ikke er godt. Jeg har fået det råd at efterbehandle med en primer eller "støvfjerner" tror jeg han kaldte det. Murerne bruger det til at behandle betongulve med, så de ikke støver - altså det forsegler li'som overfladen. Har også læst et sted, at man kunne vaske fliserne i en tynd opløsning af vandglas - om det virker ved jeg ikke.

Jeg så på denne i Silvan i dag ( http://www.billigstoevsuger.dk/Shop/info.htm?catid=245&articleid=83141376 ) og det ser ud til, at man kan regulere vandtrykket på den. Ligeledes kan du regulere vinklen på "skaftet". Det kan du ikke på den lille.