/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gulpladebiler?
Fra : swarn
Vist : 4100 gange
200 point
Dato : 26-04-08 11:05

Skal gulpladebiler, hvor der er betalt moms og afgifter (til privat brug) ha en af disse oplysninger på siden om vægt og totalvægt, sat på bilen.

Det drejer sig om en Hyundai i30 VAN 1,4

Jeg har prøvet at lede hos told/skat men kan ikke finde noget.

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 11:23

Ja, men jeg kan ikke finde nogen beviser for min påstand og husk også mærkatet bagpå, den nye hvor der står at du må køre privat i bilen

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 26-04-08 11:29

Til o.v.n.

Jeg har den om privatbrug på bilen, men der var ikke noget af det andet da jeg fik lev. bilen i 12 Md.2007.

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 11:35

Lad spørgsmålet stå åben, der kommer sikkert nogen forbi som kan forklare dig om reglerne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 11:36

Citat
Alle køretøjer på gule plader skal ifølge dansk lovgivning være forsynet med vægttavler. Loven nævner imidlertid ikke noget om, at de behøver at være sjusket udført.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 26-04-08 11:42

Til refi

Der er slet ikke nogle på

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 11:42

Ja refi det har jeg fortalt, men kan du bevise påstanden ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 11:56

Nej - kan ikke finde lovgoivningen....

Blot en masse der har fået deres biler kasseret fordi de ikke var der....

Enkelte har sat dem på sideruder - fået dem godkendt - og pillet dem af igen da de kom hjem

Men da flere har fåët bøder for at køre UDEN er der vist ikke den store diskussion....

Dog kan du selv bestemme farve (blot de tydeligt kan ses i dagslys)

Bødestørrelse ligger tilsyneladende på 500.- kr....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 12:00

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/brevkasse/article.php/id-10964944.html

Rigspolitiets færdselsafdeling udtaler sig...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 12:11

Der er utrolig mange som ikke kender til reglerne ang. gulpladebiler. Det er også forståeligt nok, da de er blevet lavet om et par gange, men nu skulle de være fastlagt.

Man skal ha klistret 2 vægttavler på bilen, en på hver side, og et klistermærke bag på, hvor der står at bilen må benyttes privat.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-08 12:13

Et levn fra gammel tid men de skal altså være der

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-08 12:13

Varebil N1 skal på hver side af køretøjet på et tydeligt synligt sted være forsynet
med påskrift eller skilt, der angiver tilladte totalvægt og tilladt last eller nyttelast.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf
Det står under pkt: 2.02.024
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 12:17

Så er det OGSÅ på tryk...

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 26-04-08 13:04

Såfremt det af registreringsattesten fremgår, at det er en varevogn på gule plader, skal den være forsynet med vægttavler der angiver størst tilladte totalvægt og last.
Ligesom en trailer, skal der være en i begge sider, og den skal være let læselig ifølge færdselspolitiet.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 26-04-08 13:25

Til Cortina01

På registreringsattesten står der under Tekniske oplysninger:

D.1:Mærke HYUNDAI D.3:Handelsbetegnelse I 30 VAN 1,4 D.2:Type FD K:Typegodkendelsnummer A50616-01 J: Art Varebil Andvendelse Godstransport privat.

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-08 13:36

Det er revnende ligegyldigt HVAD der står på reg.attesten....

Er der gule plader på SKAL der være vægttavler....

Læs nu det der allerede ER skrevet....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-04-08 18:59

Javist, og da Hans også oplyser, at der på registreringsattesten står, at det er en varevogn, - er vi enige. Uanset om det er privat eller erhvervskørsel. Både min varevogn og trailer er momsfri, men det fritager dem ikke for vægttavler. Jeg citerede bare, hvad en betjent har fortalt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-04-08 16:39

Det skal du, og det skal du sikkert også få at vide når du skal have synet bilen.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 27-04-08 17:00

Til alle i denne tråd

Jeg må se at komme over til bilforhandleren og hører hvad han har at sige, siden der ikke er nogle vægttavler på, jeg vender tilbage i denne uge vi kommer ind i med nyt.

Hilsen Hans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-08 17:06

Tja...

Har han solgt dig den UDEN - har han solgt dig en ulovlig bil

Selvom lovovertrædelsen er minimal....

Godkendelse af svar
Fra : swarn

Dato : 22-07-08 09:01

Tak for svaret Cortina01.