/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tvangsaktion?
Fra : food_life
Vist : 750 gange
100 point
Dato : 01-03-03 17:52

Hvis et hus ikke kan sælges og går på tvagnsaktion - hvad kan man forvente at få for det? Eksempelvis i forhold til vurderingen. Eller er der andre måder hvorpå man kan gøre en forhåndsvurdering af sin økonomi efter en eventuel aktion?

MVH

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 01-03-03 18:09

Hej food_life
prøv og kig dette link igennem måske du kan få nogle svar her.

Held og lykke..!

Mvh

Solgaard

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 110 point
Dato : 01-03-03 18:09

hov.. glemte at ligge linket ved her er det.
http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=192

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 01-03-03 18:11
Kommentar
Fra : 1april

Dato : 01-03-03 18:24

Det er svært at sige hvordan den økonomiske stilling er efter en tvangsaktion, da der er flere ting som spiller ind.
Det er som regel en af panthaverne (kreditforening/bank)som foranleder en indkaldelse til tvangsaktion for at få dækket deres pant i huset. Ved tvangsaktionen vil den største panthaver som regel byde således at de eventuelle foran liggende prioteter kun lige bliver indfriet,men ikke de bagvedliggende.(under forudsætning at der ikke er andre bud)
Herved har den største panthaver købt et hus for en pris som kun er på de foran liggende prioteter. De prioteter som ikke bliver dækket vil du stadig skylde de penge som ikke er blevet betalt (restgæld på lånene) + restgæld til den største panthaver. Da der er mange ting som kan spille ind vil jeg råde dig til at tage husets papire med til bank eller gratis advokat rådgivning få at få de bedste råd.
V.H. 1april
Held og lykke

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 01-03-03 21:10

Du kan slet ikke gå efter den offentlige vurdering (det kan man jo også kun i store træk, ved alm. handel), men ved en tvangsauktion/dødsbo vil en ejendom altid bliv solgt en del billigere end ved normal handel. Der er jo nogle forhold som klart betinger dette.
1) En køber vil ikke kunne hænge "nogen" op på evt. fejl/mangler, det er rimelig logisk
det har indflydelse på bud - ik'?
2) Der vil jo altid være "hajer" ude, og de er almindeligvis ikke helt dumme, så der vil
nok komme rimelige bud, fordi ejendommen naturligvis vil kunne beses/bedømt.
3) Men "hajerne" vil tjene og panthaverne vil bare begrænse et evt. tab, så det
er jo en meget usikker situation! Der er tros alt også "private" menesker der også
kan følge med i den slags, men hvad er det for et hus, hvor ligger det og hvor
vedligeholdt er det? Uden at kende de størrelser kan der ikke gives noget fornuftigt
(bud) på dit spm.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 01-03-03 23:40

Hej food-life

Det som 1. april skriver dækker meget godt virkeligheden.
Min kommentar, er bare for at give dig et praktisk eksempel.

Lad os antage at samlet restgæld i huset udgør kr. 900.000
Skyldige terminsydelser m.m. kr. 75.000
Ejendommen bliver på auktion solgt for - kr. 700.000
__________________________________________________
Underskud kr. 275.000

Disse 275.000 + evt. andre omkostninger, er det beløb du skylder panthaver efter tvangsauktionen. Det kan være Kreditforening, bank eller lign. Det kaldes en personlig fordring. Dette beløb kan man normalt aftale med Kreditforeningen, at man afdrager over en årrække.

Dette eksempel er meget forenklet, men skal også kun bruges til at vejlede dig.

Med venlig hilsen
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 02-03-03 12:28

Tak for svaret solgaard.

Kommentar
Fra : 1jens2

Dato : 13-12-04 22:48

er der nogen mulighed for akkord med 10 år gammel gæld fra brf kredit der har stået i bero