/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bundkort Defekt??+
Fra : Mrn
Vist : 460 gange
200 point
Dato : 18-04-08 00:27

Hej, hvordan tjekker man sit bundkort uden at skulle pille det ud og når der heller ikke sider nogen højtaler i kabinet, som kan sige lyde som f.eks. når den tæller ram og booter op. Jeg er ikke interesseret i at skulle splitte 2 computere af for at finde ud af det.. grunden til at jeg spørger er, at jeg er ved at bygge et medie center, og da jeg har fået sat det hele i, vil skærmen ikke tænde.. jeg tester så grafik kort i min anden computer, og det virker fint... men jeg kan ikke høre HD køre kun DVD drev.

håber der er nogle gode råd..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-08 01:11

Sikkert et dumt forslag, men du har vel installeret drivere til bundkortet ?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-04-08 04:22

Hvor mange drivere skal der til for at komme ind i bundkortets bios-opsætning? Til det kræves vel ikke engang en HD?

Det er vel enten strømforsyning, bundkort, skærmkort eller skærm der er defekt. Eller kabler imellem dem.
Hvis dvd-drevet lyder normalt, så er det næppe strømforsyning. Skærmkort har du tjekket. Tilbage er bundkort og skærm. Eller kabler

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 18-04-08 08:07

Hej Henrik
Af alle de fejl,jeg har oplevet, så er det mange år siden, jeg har oplevet fejl på kabler og skærm på familiens 5 pc'er, men jeg synes ofte (faktisk meget ofte), jeg har haft problemer med enten bundkort eller strømforsyning.
Din harddisk vil give en synlig fejl-meddelelse, så det er ikke den. Skærmen skulle du hurtigt kunne teste på din anden pc, og jeg synes også, du bør teste strømforsyningen, fordi den har flere udgange, så dvd-drevet kan få strøm, selvom der ikke er strøm i bundkortstikket. Du kan enten sætte den til din anden pc eller måle den igennem med et volt-meter.
Det er dog nok dit bundkort, og hvis du gerne vil høre lyden, så lav en ledningsstump til en højtaler (eller hovedtelefon) og sæt den på bundkortets højtalerudgang-pins, og se, hvad du kan få ud af det.
Operativsystemer har oftest brug for drivere til specifikke bundkortfunktioner (f.eks. USB og RAID), men det har ingen betydning, når BIOS ikke engang vil starte. Medmindre du udførte en bios-opdatering, som gik galt, midt i dit flytteprojekt, så skulle fejlen heller ikke have noget med firmware at gøre.
Kontroller om ram og cpu sidder helt korrekt og uden evt. kølepasta eller andet på stik, og hvis de er ok, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at købe et nyt motherboard.
Jeg har set på qxl (dansk web-auktion) at man få en billig bundkorttester, men jeg ved ikke, hvordan og om den virker.
Venlig hilsen MichaelSP

Kommentar
Fra : edison

Dato : 18-04-08 14:22

hej du. pil alle ekstra kort ud, så der kun sider grafikkort tilbage. har du flere ram moduler, pil ud så der kun sider et tilbage. chek om ram sider rigtigt. det kan være vigtigt om ram sider rigtigt. feks om man skal springe en slot over. og der efte prøv dig frem intil du finder hvilket kort/ram der laver rod i den

Kommentar
Fra : edison

Dato : 18-04-08 14:33

hehe..kom lige i tanke om, er de på samme kabel. har du sat jumper til master / slave

Kommentar
Fra : edison

Dato : 18-04-08 14:40

prøv også at resete bios på mainboad. hvis den er helt forkert vil din pc ikke starte. det er en jumper du skal flytte i ca 10 sec, uden strøm på din pc. der efter genstart og sæt din bios op til deforult. indstil tid og dato.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 19-04-08 23:48

pinligt pinligt pinligt... Jeg var idag ude og købe et nyt bundkort... Og da jeg kommer hjem begynder jeg at pille alle delene ud af computeren. indtil jeg når til CPU... lagde jeg mærke til at den ikke var monteret korroekt.. altså jeg havde ikke fået låst den fast nede i hullerne, men oven på hullerne... Så prøvede jeg at montere det igen ... ja... så virkede den igen... 10 dummeslag til mig!! hehe..

men tusind tak for jeres hjælp.

Mvh. Michael

Annuller spørgsmålet
Fra : Mrn

Dato : 19-04-08 23:51

Som skrevet oven for... løste problemet selv.. efter 10 dummeslag...