|
| Dyse Puch Maxi Fra : Asrock | Vist : 3836 gange 100 point Dato : 14-04-08 20:18 |
|
Min søn har arvet en gammel Maxi af hans morfar fra ca. 1977, og den kunne overhovedet ikke starte.
Det første jeg gjorde var at skille kaburator ad. Den var fuldstændig tærret inden i, så jeg købte en ny hos THansen.
http://thansen.dk/product.asp?c=1743820159&n=-2039460463&pn=-2039731719
Nu kunne den da starte, men kørte ikke særlig godt. Der var ingen træk i den og hvis den kørte 15 km/t, så var det max.
Jeg kiggede så på tændingen, og fik den justeret til at tænden ca. 1,5 mm fra top, og platinernes åbning på 0,4 mm.
Det hjalp en hel del, men den kunne vel kun køre ca. 25 km/t, og den havde ikke meget optræk og heller ikke nok omdrejninger ved fuld gas på støtteben. Jeg tog indsugningsfilteret af, og nu fik den noget flere omdrejninger, hvilket kunne tyde på for lidt luft. Et nyt luftfilter hjalp ikke meget, men tager jeg luftfilteret helt af så får den lidt flere omdrejninger.
Så har jeg taget dysen ud, men der er ikke stemplet størrelse i, og da jeg spurgte THansen, kunne de ikke fortælle, hvilken størrelse der sidder i som standard.
Når den kommer op i fart begynder den at 4-takte, og så tror jeg at dysen måske er for stor, men da jeg ikke ved hvilken størrelse der sidder i, så er det svært at vide, hvilken jeg skal købe.
Tændrør er fugtigt når jeg tager det ud efter en køretur. Skal det være et bestemt type, for jeg er ikke sikker på om han har sat et andet i, som han mente virker, og det gør det da også, for det gnister da godt nok?
Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd?
| |
| Kommentar Fra : Asrock |
Dato : 14-04-08 23:45 |
|
Citat Jeg er nu ret sikker på at nummeret står på dysen, men man skal havde gode øjne. |
100% der står ikke noget på dysen. Jeg tog dysen ud af den gamle kaburator, og der kan jeg se, der står 54, men den har ikke samme gevind.
Citat Sørg for at karburatorens studs er spændt godt til cylinderen med pakning imellem. |
Der er sat en ny pakning i. Også på udstødning.
Citat Hvis du ikke kan få den til at køre bedre, så er det fordi at stempelet er hakket, dvs. skørtet er afkortet på det. Så er det nok værd at overveje nyt stempel og cylinder. |
Jeg tror ikke min svigerfar har hakket stemplet. Men det kan da komme på tale at udskifte dem.
Med hensyn til dysestørrelse, hvilken foreslår du, jeg skal prøve at sætte i?
| |
|
Jeg foreslår 56 dysen.
Husk at det var i gl. dage den skulle havde 4-5 % olie i benzinen, nu med de nye olier, skal den kun havde 2,5%
Med hensyn til tændingen, så kan hele ankerpladen drejes, normalt skal skruerne være midt i de 3 huller.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Asrock |
Dato : 15-04-08 00:11 |
|
Når du foreslår 56 dysen, vil det så sige: jo større tal, jo mindre dyse?
Jeg har selv blandet benzinen, og det er en 4% blanding, så jeg kan godt gå lidt ned.
Jeg har haft løsnet de tre skruer til ankerpladen, men jeg synes ikke jeg kunne dreje med den, men tændingstidspunktet passede meget godt med det jeg havde læst mig til, altså 1,5 mm fra toppunkt.
| |
|
Det er næsten umulig at måle tændingstidspunktet, som skal i følge fabrikken være 1 mm før top (Ved tunede motore 1,5-2mm) Men tændingstidspunktet passer når den står i midten og platinafstanden er 0,4mm.
Men den kan jo også 4-takte på grund af den først tænder tæt på top-dødpunktet, derfor er der en del der drejer ankerpladen mere mod omdrejningsretningen, så gnisten kommer lidt før.
Nææ stort tal er størrer dyse, men mon ikke din er størrer, hvordan den ellers er blevet det ?
Den nye 4-kantede karburator kører med 44-46 dyse, men din er jo den gl. runde, som jo bruger dyse 54-56. De 2 karburatorer bruger forskelligt gevind. Men er det ikke med den nye karburator den 4-takter. ?
Men jo du kan da prøve at købe en 52 eller 54, det er jo svært at sige når man ikke kender den der sidder i nu, er der ikke en i den nye karburator.?
Du er sikker på at chokkerspjældet ikke er lidt aktiveret ?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Asrock |
Dato : 15-04-08 11:11 |
|
Mht. udstødning så glemte jeg i første indlæg at skrive, at den blev skilt ad, hvor koks- og olierester blev brændt ud.
Hvis tændingstidspunkt ikke er nøjagtig 1,5 mm så er den nærmere 2mm end 1 mm. Men som skrevet tidligere, så kunne jeg ikke dreje ankerpladen, i hvertfald ikke med svinghjulet på.
Og jo det er med den nye kaburator den 4-takter, den gamle virker slet ikke.
Det er dysen i den nye kaburator, som jeg ikke kan aflæse noget nr. og da dysen fra den gamle ikke passer, så kan jeg ikke prøve den.
Chockerspjældet ikke aktiveret, for jeg kan slet ikke se det gennem indsugningshullet, først når jeg aktiverer chocker håndtaget.
I mine "unge dage" havde jeg en MS Super, (stor luftkølet cylinder som på Monza), og der havde jeg også justerbar strålespids, så jeg ved godt hvordan det virker. Hvis jeg skal til at investere i det, så kan det hurtigt blive dyrt, så jeg prøver først lige med en mindre dyse i den kaburator der er på.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|