/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Elinstallationer
Fra : zakdk
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 14-04-08 20:12

Vi er igang med at renovere to værelser i vores hus fra '55 og vil i den forbindelse udskifte installationerne, som nu ligger i jernrør. En aut. installator skal selvfølgelig stå for forbindelserne. Når de nye kabler føres, skal de da have jord (det har de ikke nu), er der krav om det ?
Jernrørene ligger nu mellem rockwool og gipsplader. Når kablerne ligges i flexrør, hvor skal de da ligge, under taget eller hvor ??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-08 20:39

hvis du ikke går i fugtige rum, behøver du ikke jordforbindelse, men træk den gul/grønne med alligevel i tilfælde at---
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-04-08 20:42

Aftal lige med elektikeren at du trækker kabler selv............ellers kan du risikere at han ikke vil forbinde det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-04-08 22:52

Hvorfor vil du lægge kablerne i et flexrør, snak lige med din eklektiker først.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-04-08 00:12

Hvad er årsagen til at du ikke spørger ham der skal tilslutte det?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-04-08 01:51

1 så burde du stille spg. under gruppen el-ins.
2 "DU MÅ IKKE UNDLADE AT HAVE JORDLEDNINGEN I NY INS: dvs. der hvor der er ny ins skal jordledningen være tråkket med rundt
3 flexrør og kabel ja det er få et extrebeskytte kablet med det er i de fleste tilffælle lige meget da det er svært at trække et nyt kabel i gennem flexrør. det andefales enkel ledninger dog en dyr løsning.
4 man må gerne lægge kablerne direkte i væggene som er den billigste løsning.
5 du skal inden du starter som der flere steder står skrivet kontakte en el-installatør
der kan være mange faldlemme med gamle rør-ins (samlinger mm) så du burde få en til at gennemgå det først inden du begynder ( det er faktisk ikke lovligt at selv trække kablerne ) derfor er det en god ide at snakke med ham der skal montere det han kan også fortælle dig hvor du skal ligge kablerne og hvorfra og hvortil ( såfremt at han vil tillade at du selv trækker kablerne )

Annuller spørgsmålet
Fra : zakdk

Dato : 12-05-08 02:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål