/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skrue igennem gulvtæppe
Fra : jihaa
Vist : 3469 gange
77 point
Dato : 12-04-08 19:02

Hej.

Vi har netop sat reol op, hvor der så skal skydelåger foran.
Vi får nyt gulvtæppe på på mandag, og tanken var så at sætte skinnen til lågerne ovenpå gulvtæppet, hvis man kan få nogle specielle skruer der ikke lige tager en bane eller to med i gulvtæppet hvis man er uheldig... Nogen der ved om man kan få det, eller om der er en særlig teknik så vi undgår at ødelægge tæppet?

Ellers får vi det bare lagt til skinnen, og så må jeg skære mindre stykker til der kan ligge bag skinnen ved skabet.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 87 point
Dato : 12-04-08 19:49

der er flere muligheder
du kan som du selv nævner , få det lagt til , men det bliver sjældent helt pænt

der er ikke nogen spesielle skruer til det , og det kan også trævle når du bore hul til plugs

du kan også montere skinnen på en liste , så der er 1 cm luft ind under skinnen , så kan tæppet komme lidt ind under

får du lagt tæppet på først ( hvilket jeg normalt anbefaler vores kunder ) skære du bare gennem tæppet omkring skruehullerne INDEN du bore for til plugs , så trævler det ikke , ligger skinnen på langs af tæppet behøver du ikke skære , så vil den tråd det evt trævler løbe under skinnen

er det en skinne der kan limes fast , beder du bare om at få fuldlimet tæppet under det stykke skinnen skal ligge på , så kan du bare lime skinnen fast på tæppet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-04-08 22:07

du kan slå et lille hul med en hugpibe der hvor skruen skal være. så trevler det ikke. og det kan ikke ses særlig tydeligt hvis du fjerner skinnen igen.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-04-08 22:57

Nu er det jo ikke alle der har betongulve, så måske skal der ikke bruges plugs

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 12-04-08 23:25

Det er trægulv (glemte jeg lige at nævne)
Tak for svarende indtil videre... Afventer lige lidt flere svar...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-04-08 23:31

her gælder de samme ting , dog skal du jo ikke bore for til plugs
ellers kan du følge en af de måder jeg tidligere har nævnt

kan da lige nævne at metoden med en træliste under skinnen nok er den bedste , da det gør det nemmere at få et godt resultat når der på et tidspunkt skal nyt tæppe på igen
brug en liste der er 10 mm tyk , så passer den til de fleste tæpper

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-08 14:56

Hvis du bare skruer i uden at bore, vil der ikke opstå problemer, Hvis du er bange for, at skruen vil trække en eventuel gummibund med rundt, så fyld skruegevindet med paraffin eller stearin fra et lys. I mangel heraf fast håndsæbe. En ekstra fordel herved er, at skruen også bliver væsentlig lettere at skrue ned i træet.
mvh
pbp

Jeg går ud fra, at gulvet er fyr eller gran. Et hårdttræsgulv som eg, ask, teak eller mahogni kræver forboring til skruen, men sådan et gulv skjuler man ikke med fast tæppe, vel?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-04-08 15:00

pbp_et>>>du aner vist ikke hvad du snakker om
hvis du viste hvor tit jeg har måtte rede tæpper der er trævlet pga folk der er bedrevidende og klogere end os der arbejder med det til dagligt

Godkendelse af svar
Fra : jihaa

Dato : 13-04-08 17:50

Tak for svaret bredker. Det var meget brugeligt.