/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vand trænger ikke ned i plænen
Fra : burger21
Vist : 3381 gange
500 point
Dato : 12-04-08 10:20

hej .

vi har købt et hus hvor der er anlant en græsplæne oven på en gammel indkærsel med stabil grus.
Muld laget er ca 10-15cm, der under er der stabilgrus.

Det bevirker at der altid ligger vand og jorden er det rene mudder ..

hvordan fjerner jeg nemmest vandet. .. (græsset kan sagtens gro, selv om at der er grus under)

jeg vil nødig til at grave det hele op da der skal tunge maskiner til for at grave gruset væk og det vil ødelægge for meget.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-04-08 10:25

Der er ikke nogen nemme løsninger til dit problem

Enten graver du af, og fylder meget mere muldjord på mindst ca 70 cm

Eller også må du dræne

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-04-08 10:26

Jooo forresten en lidt nemmere løsning

Plant nogle birketræer, de er meget tørstige

Kommentar
Fra : burger21

Dato : 12-04-08 10:32

hvordan dræner jeg det nemt ... det er meget svært at grave i stabilgrus.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-04-08 10:43

Du kan også få en traktor til at GRUBE de steder hvor indkørslen/stabilgruset er-det er et vældigt jern der ryster op langt ned under stabilgruset og derved giver mulighed for dræning uden slanger-selvfølgelig bliver græsplænen ødelagt så der må en alvorlig topdressing på bagefter og så nyt græs-har selv fået det lavet og det virker fint på 10. år

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 14:18

Hvor bred er da den indkørsel? Den kan vel ikke være bredere end du kan lægge dræn på hver side af den?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-08 16:00

Gå en tur med en solid greb. Stik den ned og træg helt i bund. Gentag det, til du har punkteret hele stykker med 5 centimeters mellemrum. Og hvis du har skullet skifte greb undervejs, var den første ikke solid nok.
Held og lykke med foretagendet!
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-08 16:00

træg = træd

Kommentar
Fra : burger21

Dato : 12-04-08 16:46

det er et stort stykke på ca 8 x50 m .

så det er et meget stort arial....

jeg overvejdede om man kunne bore kogle døbe hulle med et motoriseret pælebor...
og så fylde hullderne med nogle sten s vandet kan synke ned gennem disse huller ..
men jeg ved ikke hvad der er under det lag stabilgrus ....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-08 17:25

slå et spyd ned igennem, lav nogle cirkelbevægelser med spydet så det hele løsnes.
men 400 m^2 er godt nok meget at gå igennem på den måde.

så få det grubbet istedet for, og så noget nyt græs, det er langt det nemmeste

under stabilen er der sansynligvis ler eller sandfyld

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 500 point
Dato : 12-04-08 19:21

8 meter bredt, så kan du sgtens lægge en drænledning på hver side, I en dybde på 120 cm kan det nemt dræne til midten af den tidligere indkørsel.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-08 19:27

@ valde: vandet skal da først væk fra stabilen, det er jo det der er selve problemet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-04-08 20:28

Det løber da ud i drænledningen- hvad skulle forhindre det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-08 23:36

intet, men det er jo heller ikke problemet.
problemet er at der kun er 10-15 cm muld at det kan løbe i før det når kanten af stabilen, så dit dræn løser slet ikke problemet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-08 10:16

Det kan du lettest afgøre, ved at grave en lille rende ved kanten af den gamle indkørsel, til underkanten af stabilen., Hvis den lille rende forbliver tør og jorden over forbliver våd. Jamen så har du jo ret mit projekt er håbløs.

Grunden til jeg tror på det er at, sådan en indkørsel normalt er lidt kuplet, så vandet løber af. Hvis den derimod var lavest i midten så der altid stod vand i indk'rselenså er det ikkenemt

Godkendelse af svar
Fra : burger21

Dato : 18-04-08 16:52

Tak for svaret valde..

jeg har først gravet en "grøft" på ca 20 cm vandet blev stille og roligt ledt væk til marken ved siden af.....

Derefter lagde jeg en 50 mm drænslange i "grøften" og dækkede det til igen.

nu er problemet løst vandet pipler lige så stille ud af enden på drænrøret... og jorden er ikke længer en gang mudder sump.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-08 16:59

Citat
jeg overvejdede om man kunne bore kogle døbe hulle med et motoriseret pælebor...
og så fylde hullderne med nogle sten s vandet kan synke ned gennem disse huller ..
men jeg ved ikke hvad der er under det lag stabilgrus ....
du er faktisk selv inde på en god metode, men du skal under den gamle vej, det er sandsynligvis ikke så tykt en lag stabil grus der er, fyld hullet op med sten, helst over 3-4 centimeter diameter og udvid lidt øverst, så der bliver lidt lignende en tragt, du skal sikkert regne med at lave disse huller med max 5 meter imellem, og helst mindre afstand, vandet løber udmærket i en sten rende, også som i dit tilfælde, en lodret rende, det er faktisk den gamle metode til dræn, fra før rørene blev opfundet

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-08 17:00

Selv tak! Nu er det så også sommeren der står for - men nu ved du hvilken vej det vil hvis vinteren giver mere vand