/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Krumtap kører ikke super godt
Fra : morph2
Vist : 783 gange
20 point
Dato : 11-04-08 17:20

Jeg har lige skiftet lejer på min sonic, men krumtappen kører en anelse stramt :Der sidder endnu ikke simmeringe i, så ville høre, om det har noget at sige, at der er lidt mere mellemrum mellem tappen og blokken i venstre side end der er i højre.

http://www.scootergalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=21600

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-04-08 17:45

hvis den kører stramt, er der noget galt. der må under ingen omstændigheder være modstand i lejer eller andet. så brænder den sammen øjeblikkelig når du starter den op. har du husket at give den lidt olie så det ikke er tørre metalflader der kører mod hinanden?

Kommentar
Fra : fem6

Dato : 11-04-08 17:52

LÆg krumtappen i fryseren og BLOKKEN MEGET varmt / ovnen
så er det nemmere at samle.
Der må GODT være lidt MODSTAND, da det er NYT.
Men det skal kunne køre/ bevæge sig HELT FRIT
uden nogen form for modstand.
SÅ den ville jeg skille af igen, da den HELT sikkert
sidder skævt, et eller andet sted.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 11-04-08 17:53

Nu vender den vel rigtigt, altså vario til en side og tænding til den anden?
Nej det er jo kun få mm det drejer sig om, og plejstangslejet fylder sjældent helt ud på krydspinden.
Det vil sige at når blandingen antændes, og stempelet trykkes nedad, så belastes plejstangslejet hovedsagelig mest i den ene side, og stempelet slides mere foroven i siden, og i modsatte side slides det forneden. Stempelet skal altså korrigere for det skæve tryk.
Jeg mener godt det kan gå, men der er en lidt størrer riciko for stempel-rivning (Stempel sætter sig)
Derfor skal dysen være stor nok, hellere for stor end for lille.
Fejlen må jo være at:
Enten er krumtappen forkert.
Eller du har brugt lejer der har mindre bredde end normalt, og har fået slået krumtappen kun i bund i den ene side.
Husk at vende stempelet rigtigt, med pilen pegende mod udstødn.
Husk at smør alle gevind du spænder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fem6

Dato : 11-04-08 17:54

Citat
der er lidt mere mellemrum mellem tappen og blokken i venstre side end der er i højre

SVÆRT at se men den er sikkert ikke presset
ordenligt sammen.
Har du strammet alle bolte.

Kommentar
Fra : morph2

Dato : 11-04-08 18:38

Ja, jeg har strammet alle bolte. Og man kan fint køre tappen rundt ved bare at dreje med en hånd. Den kører bare ikke helt fint.
Det er ikke noget der retter sig til, når der kommer gang i motoren og det hele falder lidt på plads, eller?

Kommentar
Fra : fem6

Dato : 11-04-08 20:20

MEGET svært at kunne sige her___
Citat
Og man kan fint køre tappen rundt ved bare at dreje med en hånd. Den kører bare ikke helt fint.

DU må kunne mærke,? om der er MODSTAND,
eller den BARE mærker som NOGET DER ER NYT.
Kører tappen fint, ville jeg nøjes med at være tilfreds.
OG DEN VENDER RIGTIGT__
Men det kan JO være at du havde købt, LEJER,
der var en micro millinmeter for stor, og derfor er lidt DRØJE at dreje rundt.

Sæt resten på og start MEGET forsigtig op/ gerne uden tænding,
du hører med det samme om der er noget galt.

MEN lad endelig være med at give fuld gas:::::?

Men ikke tag det for gode ORD, men kan du ikke finde fejl
ville jeg samle den og starte den.

Kommentar
Fra : fem6

Dato : 11-04-08 20:26

MEN __ÆRLIG talt, så ser det nærmere ud som om
det er PLEJLSTANGEN der er skæv, og TEMMELIG MEGET endda
Ser ud som den har fået en FORHAMMER på siden.
efter et par pils__altså

SÅ _ den ville jeg passe PÅ med.
Da stemplet kommer til at løbe skævt.
Og sikkert hurtig bliver slidt i lejet, med smadret stempel +++
som følge.

Kommentar
Fra : morph2

Dato : 12-04-08 08:48

et ordentligt gok med en normal hammer var det der skulle til :P

men der kom noget mere modstand da jeg så satte simmeringe på... det er vel meget normalt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-08 19:55

Ja

Godkendelse af svar
Fra : morph2

Dato : 11-06-08 21:02

Tak for svaret pallebhansen.