/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forbud mod visse hunderacer
Fra : Ysseven
Vist : 465 gange
100 point
Dato : 10-04-08 11:44

Og lige et spørgsmål mere:

Vi bor i almene boliger, og der er til det kommende beboermøde stillet forslag om, at det fremover ikke skal være tilladt at holde 5-6 bestemte hunderacer (og blandinger heraf), herunder én af de to forbudte racer i Danmark, nemlig Pitbullterrier. Det undrer mig, at de ikke vil forbyde Tosa Inu (som er den anden af de to eneste forbudte racer i Danmark), men det er afdelingsbestyrelsen i en nøddeskal...

Jeg er bestemt ikke tilhænger af kamphunde, men må et beboermøde egentlig beslutte den slags…?

Det er jo f.eks. rimelig abstrakt med "blandinger heraf", når der ikke er angivet blandingsgrad mv. Og så er det jo også et spørgsmål om opdragelse - eller mangel på samme...

De vil også forbyde bl.a. krybdyr. Er en skildpadde ikke et krybdyr...? Hvad skade kan den gøre?

Nogen erfaringer?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-04-08 11:46

Mit sidste spørgsmål (hvad skade kan en skildpadde gøre?) var ikke tænkt til at skulle besvares...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-04-08 11:47

En skildpadde kan sinke een om morgenen, hvis man skal lufte den

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-04-08 14:34

Når man "glemmer" Tosa Inu, er det måske fordi formanden har en - eller påtænker at anskaffe en. Det er da også muligt at forslagsstillerne slet ikke kender den race.

Der er ingen tvivl om at man kan forbyde, alt hvad man kan skaffe det nødvendige flertal for. Både katte, kaniner og skilpadder.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-08 13:05

narh... I lejeboliger kan der sagtens være et generelt forbud mod dyr som ikke er i bur.

Men beboerne kan vedtage, at der i et vist omfang også kan gives tilladelse til hunde og katte.

Beboerne kan da også vedtage at der ikke skal kunne gives tilladelse til krybdyr. Så hvis du vil holde skildpadder, så må du nok finde et andet sted at bo.
Hvis forbudet vedtages, så skyldes det nok, at der har været uheldige episoder i bebyggelsen med slanger og med kamphunde. --Uheldige episoder går jo ikke kun ud over ejerne af slanger og kamphunde, --og de beboere, der direkte bliver generet. Men det går også ud over alle andre i bebyggelsen ved skrappere regler for at undgå gentagelser.

Så det er meget vigtigt at udvise stor ansvarlighed når man bor tilleje med et dyr.

Især hvis man har et dyr, der kan skabe problemer.

Man skal skrive under på, at man vil overholde de love og regler, der er nødvendige for at have dyrene. Og når der er tale om at visse racer ikke skal kunne holdes i bebyggelsen, så skal man også skrive under på, at éns hund ikke er af de pågældende racer. Og at hunden ikke er en blanding hvor en eller flere af racerne indgår.....
Jeg tror ikke, at ejendomskontoret ved nok om hunde til at kunne skelne mellem en boxerhvalp eller f.eks. en labrador/amstaff-blandingshvalp. -For ikke at tale om en amerikansk bulldog-blanding..

Så længe der ingen problemer OVERHOVEDET er med en hund, så kan den sikkert leve og vokse på den løgn, som ejeren stikker på kontoret for at få tilladelsen. Men hvis først hunden vækker negativ opmærksomhed, så kan det blive aktuelt, at ejeren skal bevise, at hunden er en boxerblanding, --ikke en amerikansk bulldogblanding..
Kan ejeren ikke bevise det, så er det ud. Med hunden eller med ejer og hund.

Hvis det viser sig, at det ikke er nok at lejerne vedtager at visse racer og blandinger hvor de racer indgår bliver forbudte, -så vil næste skridt blive et GENERELT forbud mod hunde, der som voksne vejer over f.eks. 10 kilo. Eller hunde vil blive helt forbudt.

Helt sikkert er det, at alle hunde bliver forbudt, hvis flertallet af lejerne føler sig generede af dem. Uanset årsag.

Så hvis DU mener, at det er forkert at lave forbud mod diverse racer der hvor DU bor, så skal du nok argumentere for nogle andre forholdsregler. For der er jo sikkert grunde til at forslagene er blevet stillet. Og hvis du mener at gentagelser af uheldene kan forebygges på en anden måde, så skal du nok argumentere for DET.

Med kamphunde kunne man måske foreslå, at der kunne gives tilladelse til de hunde, der har en stambog i Dansk Kennelklub, --fordi det kunne "styre" problemet bedre end helt at forbyde den type af hunde. Og der ER altså mange flere problemer med de mange hunde, der er blandinger af racerne -end med de racehunde, hvor aggressiviteten bevidst er forsøgt udavlet. Desuden vil en opdrætter af DKK hunde vurdere sine hvalpekøbere og give dem mulighed for træning og rådgivning.

Ligeledes kunne du foreslå at skildpadder fritages fra forbuddet -hvis det er vigtigt for dig..
Beboerdemokratiet gør jo at beboerne kan vedtage, hvad flertallet stemmer for.

Den mulighed var der ikke dengang jeg var barn og ung. Dengang hed det: Lejlighed= nul dyr!

Noget om beboerdemokrati:
http://www.hab-bredalsparken.dk/default.aspx?func=article.view&menuAction=select&menuID=843118&id=819814

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 11-04-08 22:00

Tak for svaret Birgitta.

Klumme var ellers lige ved at få point - men dit indlæg var alt andet lige det mest omfattende!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-08 15:58

Tak for accepten af mit svar.

Jeg tror, det er vigtigt at se, at der er tale om beboerDEMOKRATI. Så alle kan komme med argumenter for og imod. Og flertallet bestemmer.

Der er ikke nogen, der sidder og bestemmer det hele..

Men man skal selvfølgelig deltage i møderne hvis man vil påvirke beslutningerne.