/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan det være rigtigt.?
Fra : theill
Vist : 589 gange
400 point
Dato : 09-04-08 19:33

Hej.

Vi har været så uheldige at nogen har forsøgt at bryde ind i vores bil.
Det lykkes dem ikke, men de fik ødelagt låsen og ridset døren.
Vi anmeldte det til politiet, og det viste sig at gerningsmanden havde haft gang i næsten alle bilerne på vejen. De fangede ham senere og han kom for retten. Vi fik at vide af politiet at vi skulle sende regninger ind til dem, så vi kunne få det erstattet. (Det skal lige siges vi har ikke kasko).
Da han skulle for retten havde vi ikke selv mulighed for at møde op. Men vi kunne få politiet til at føre vores sag. Det gjorde vi så. Få dage efter fik vi brev om at ”gerningsmanden” var udeblevet fra retten. Dette gentager sig 2-3 gange. Der er nu gået 2-3 måneder siden vi har modtaget det sidste brev, og vi undrede os over at vi ikke havde hørt noget. Vi ringer så ind til retten. Der får vi af vide at han var mødt op til det sidste retsmøde og havde fået dom og at han blandt andet var blevet idømt betaling til dem som havde krævet erstatning. Det viser sig så at vores navn ikke står på listen over dem der skal have erstatning. Vi får et sags nummer og skal så ringe til politiet, de finder sagen frem og vi bliver viderestillet til den person som har ført vores sag. Han siger at vores regning ligger øverst i mappen og at han godt kan huske at have fremlagt vores bilag for dommeren, men at dommeren må have ”overset” den. Så vi kan desværre ikke få erstatning. Vi kunne selvfølgelig køre en ny retssag men det ville nok koste mere end de 3500,- vi skulle have, sagde han.

Kan dette være rigtigt?

Kan vi nu ikke få vores erstatning?

Kan det være rigtig, at man kan slippe for at betale fordi andre laver fejl, det er jo
stadig ham der har ødelagt noget, så skal han vel stadig betale.?

Det er vel ikke muligt at køre en ny retssag og samtidig slippe for sagsomkostningerne?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-04-08 19:48

Jo der er noget der hedder fri proces.
Her kan du få gratis rådgivning, og få oplyst muligheden for fri proces.
http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 410 point
Dato : 09-04-08 19:54

Du kan omgående skrive til den dommer, der har haft sagen, og anmode om, at dommen berigtiges

Du skal henvise til retsplejelovens § 221, der lyder således:

§ 221. Retten kan til enhver tid i embeds medfør eller ifølge begæring berigtige skrivefejl, som er indløbet i henseende til ord, navne eller tal, blotte regnefejl samt sådanne fejl og forglemmelser, som alene vedrører udfærdigelsens form.
Stk. 2. Fremdeles kan den også, når begæring derom fremkommer inden ankefristens udløb, og efter at der er givet parterne og i straffesager tillige forsvareren lejlighed til at ytre sig derom, berigtige den i afgørelsen af en borgerlig sag indeholdte fremstilling af parternes mundtlige angivelser og ytringer eller den i afgørelsen af en straffesag indeholdte fremstilling af sagens faktiske sammenhæng, for så vidt fremstillingen erkendes at lide af fejl, bestående i forbigåelser, uklarheder eller modsigelser, men derimod ikke i øvrigt foretage forandringer enten i begrundelsen eller resultatet. Beslutning angående slige berigtigelser træffes, og meddelelse om dem sker efter de samme regler, som gælder for den oprindelige afgørelse.
Stk. 3. Den i henhold til rettens beslutning berigtigede afgørelse træder i alle henseender i stedet for den oprindelige. Beslutningen angående berigtigelse er ikke genstand for anke eller kære.

Du skal naturligvis redegøre for sagens forløb, herunder politiets oplysninger, og hvis der er tale om en skrivefejl fra rettens side, må der kunne ske berigtigelse. Send kopi af dit brev til politidirektøren

Jeg håber, at det vil lykkes

Jørgen U Grønborg
www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-04-08 19:59

Det lyder fuldstændig urimeligt!

Du kan evt. søge råd og vejledning her
Citat
NGR er således en alm. juridisk brevkasse / advokatvagt, som ligger på internettet i stedet for i en avis eller ugeblad. Vi offentliggører dog aldrig spørgsmål og svar.

NGR er nemt og enkelt og 100 % GRATIS for ALLE. Du kan vælge at være anonym, men vi skal dog have din email-adresse for at kunne sende dig et svar på dit spørgsmål.

http://www.friproces.dk/ngr/index.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 22:31

En ting er, at man får medhold i et krav i retten, men det er ikke det samme som at man får pengene. Man får, om man så må sige et tilgodehavebevis. Ham forbryderen har måske lavet skader for 100.000, 200.000 eller mere. og det er ikke særlig sandsynligt, at han har det beløb stående på Dankortet. Men derfor er det stadig klogt, at gøre som Jørgen siger.

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 14-04-08 12:07

Tak for svaret themis.