/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Av Av og atter Arv
Fra : Klumme
Vist : 1024 gange
100 point
Dato : 08-04-08 00:23

Når der er oprettet et testamente før den nye arvelov trådte i kraft. Skal testamentet så tolkes efter daværende fortolkning eller går det direkte til den nye fortolkning.

Case.
Testamentet er oprettet og lyder som følger: Boet efter mig skal deles i lige dele mellem min eneste datter som livsarving (navn) og mit barnebarn (navn)

Dette ville efter den gamle arvelov betyde, at fordelingen af boet ville ende på en 3/4 + 1/4 deling.

Enken sidder i uskiftet bo, og livsarvingen ville efter den gamle arvelov få ½-delen af hele boet, nemlig boet efter faderen, og dernæst halvdelen af moderens bo, idet resten af hendes bo testamentarisk ville gå til barnebarnet.

Den nye arvelov muliggør, så vidt jeg har forstået at man testamentarisk kan fordele livsarvingers andel af en arv betydeligt ringere end før, og en fortolkning af teksten kunne måske tages bogstaveligt med den nye arvelov i hånden.

Så spørgsmålet er kort, vil man fordele arven efter den ånd som det oprindelige testamente var skrevet i, eller vil man pr. automatik kaste sig ud i en fortolkning til fordel for ikke livsarvinger, altså efter den nye arvelov? Er det datoen for oprettelsen af testamentet, der afgør hvordan det behandles?

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 110 point
Dato : 08-04-08 00:41

Når der er anvendt brøker i et testamente oprettet før d. 01.01.2008, vil man som udgangspunkt anvende disse brøker, selv om der er kommet en ny arvelov

Dette støttes bl. a. på denne afgørelse om det tilsvarende problem, da den gamle arvelov trådte i kraft d. 01.04.1964:

UfR 1968.152/2 VLD: M og H havde i et gensidigt testamente af 12.10.1962 bestemt, at længstlevende forlods skulle arve "den tredjedel, hvorover vi er berettigede til at testere." M døde d.11.06.1965. Ikke grundlag for tillægge H mere end en tredjedel. Der var ved dødsfaldet hengået mere end et år efter den nye arvelovs ikrafttræden, uden at der var blevet oprettet en kodicil.

Hvis der havde stået, at barnebarnet skulle arve mest muligt i henhold til den til enhver til gældende arvelovgivning, havde situationen været en anden. Så havde barnebarnet fået 3/4 af længstlevendes boslod eller 3/8 af det uskiftede bo.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 02:09

Det var dælme da et klart svar på spørgsmålet. Det vil sige, at når der ikke er oprettet kodicil til testamentet, vil det have virkningsgrad i forhold til livsarvinger som før arvelovens ændring.

Korrekt forstået???

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 09:25

Jeps. Men det er dog afhængig af resten af ordlyden:

Citat
Hvis der havde stået, at barnebarnet skulle arve mest muligt i henhold til den til enhver til gældende arvelovgivning, havde situationen været en anden.

Mange (med værdier) ventede med at skrive testamenter til efter årsskiftet, fordi der i den nye arvelov også er mulighed for begrænsning den anden vej rundt...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 09:29

Citat
er mulighed for begrænsning den anden vej rundt

Øhhh hvad mener du?? Arvtagers begrænsning af testator LOOL Det er vist ikke set før.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 09:34

Nej. Der er mulighed for at sætte en øvre grænse for, hvad eks. børn kan arve. Og det er jo fint, hvis man ønsker at begrænse en arv til personer, som man eksempelvis ikke har kontakt med.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 09:38

Nå okay....men det er sådan set det, som den nye arvelov primært handler om, og årsagen til selve spørgsmålet

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 09:46

Jeg læste spørgsmålet anderledes, men det er da også OK.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 09:55

Det kan da forhåbentlig ikke læses på mere end en måde. Hvis det er tilfældet, er det jo ikke sikkert at Themis har svaret på det jeg spurgte om.

Så fortæl lige hvordan du læste det.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 10:12

Jeg havde glemt i farten denne del af din tråd, så på sin vis skrev jeg noget, som du allerede vidste:
Citat
Den nye arvelov muliggør, så vidt jeg har forstået at man testamentarisk kan fordele livsarvingers andel af en arv betydeligt ringere end før...CITAT]

Men jeg hæftede mig ved (og svarede på) dit sidste spørgsmål:

[CITAT]Det var dælme da et klart svar på spørgsmålet. Det vil sige, at når der ikke er oprettet kodicil til testamentet, vil det have virkningsgrad i forhold til livsarvinger som før arvelovens ændring.

Korrekt forstået???

Så ingen grund til unødig uro.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 10:28

Fint nok...Tak. Så kan det altså kun forstås på en måde....hvis man læser det hele

Jeg lader det stå åbent lidt endnu, inden Themis får point, så flere har en chance for at se svaret, uden at skulle til lommerne.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-04-08 14:09

hej ysseven.
Må jeg komme med et tillægs spørgsmål ???
Hvis ikke så lad være med at svare.
Vi snakkede om det i lørdags men noget familie og nogle påstod at forældre kunne sørge for at deres børn INTET fik hvis de oprettede testamente til fordel for børnebørn !! Kan det virkelig passe at børn på ingen måde er tvangsarvinger mere . Kan forældrene gøre det ???
Undskyld klumme at jeg stiller spørgsmål i din tråd .
Håber ikke det gør noget , men jeg kan ikke finde ud af reglerne omkring det.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 14:24

Helt så slemt er det ikke - med mindre der er tale om rigtig mange penge...!

Du kan læse her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2664

Essensen er, at ændringerne har også betydning for alle, der har børn eller andre livsarvinger, som de ønsker skal arve mindst muligt. Når man har ægtefælle og/eller børn eller andre livsarvinger (efterkommere), har man tvangsarvinger. Hidtil har man kun kunnet bestemme over halvdelen af sin formue ved testamente. Dør man efter 1/1 2008 kan man frit bestemme over 75% af sin formue, fordi tvangsarven ændres fra halvdelen til en fjerdedel.

Som noget nyt kan du nu begrænse tvangsarven til dine børn, så de får 1.000.000 kr. hver, eller du kan vælge at tilgodese børnene mest muligt, så de tilsammen arver 7/8 af din formue.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-04-08 14:29

Citat
Ysseven

Tusind tak og undskyld jeg blannede mig.
Jeg tror ikke klumme har noget imod det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-04-08 14:44

Citat
blannede

blandede

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 15:21

Regler... Der er ingen LOOL Kun mine og så de uskrevne og op i r...med dem, som en vis miss J ville sige LOOOL, og du kan jo bare betale pladsleje

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 15:26

Ysse.
Den forstår jeg ikke. Du skrev
Citat
eller du kan vælge at tilgodese børnene mest muligt, så de tilsammen arver 7/8 af din formue
.

Hvis du eksempelvis IKKE opretter testamente, får dine børn sgu da hele boet, uanset om man bruger den nye eller den gamle arvelov.. Så hvor har du det fra med 7/8 af boet og hvem skal så have den sidste 1/8???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-04-08 16:11

Citat
og du kan jo bare betale pladsleje

Du får ikke en krone

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 16:44

Krone.. Glem det. De skal beskattes. Jeg går ind for naturalier som betalingsmiddel *SF*

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 17:14

Ups... Det er faktisk resterne af tekst, som jeg fandt på

http://www.wwf.dk/dk/Menu/St%c3%b8t+WWF/Arv+og+testamente/Arveloven

Men jeg har åbenbart ikke fået slettet hele klippet. Jeg kunne nemlig ikke lige se sammenhænget heller, og ville derfor ikke have det med.

Nu er jeg jo ikke advokat, men "kun" en sådannes sekretær, så jeg beder om overbærenhed...!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-04-08 17:39

Det er da helt i orden Ysse at du "kun" er advokatsekretær, men du skal nok afholde dig fra et lade dig rive for meget med, så man efterlades med en tro på at det du skriver er SVARET.

Du har givet mange gode svar i din tid, men afhængig af situationen og spørgsmålet, kan du jo med denne halve viden komme til at lave frygtelig skade for en enkelt bruger.

Min holdning er ikke at være overbærende med brugere som opkaster sig til at vide mere end de faktisk gør, fordi de besætter en stilling som de bruger som platform for at lade viden sive, som kun hviler på at man i dit eksempel arbejder på et advokatkontor. Jeg mener man kan jo osse være piccolo på et advokatkontor, og ved måske en smule mere om jura end andre i samme aldersgruppe, men der er laaaaangt til at være advokat.

Man ser osse at sygeplejersker næsten bliver læger, og en regnskabskyndig bogholder næsten bliver Statsautoriseret revisor, for ikke at snakke om en gammel skurvet liderlig ko bliver sexolog og kan snakke italiensk på flere sprog efter 3 mdrs. ophold i Italien.... ciao og ham som ved alt og ikke ved en skid alligevel, men føler det er en pligt at deltage i alle tråde LOOL.

Tak for venlig deltagelse i halvkvædede svars død og begravelse.

Pointene tilfalder klart Themis, og jeg lukker i aften.

Hilsen
Klumme

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-04-08 18:26

Ro på...!

Jeg har jo aldrig udgivet mig for noget, som jeg ikke er. Men derfor kan jeg jo godt finde et link, og for den sags skyld vide lidt om lidt af hvert. Ligesom så mange andre kandu'ere på alskens områder.

Ofte er spørgsmålene også lidt abstrakte og/eller mangelfulde, fordi spørgeren ikke ved, hvad svareren skal bruge for at kunne svare rigtig. Det gælder også mine egne spørgsmål om eks. computere...

Og så plejer jeg i øvrigt at understrege, hvor vigtigt det er, at søge reel rådgivning hos en advokat - og ikke at stole på hverken mit eller andres svar. Og dét er netop for ikke at lave "ulykker" i andres liv.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 09-04-08 23:36

Tak for svaret Themis. Kort og præcist. Sån kan jeg li det

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-08 23:50

Jeg var altså ikke ude på at score Themis's point...

Bare for lige at få det på det rene. For det er trods at "kun" point.

Det er straks værre med de 500 kr. som jeg vandt sidste år før påske - de er stadig ikke kommet.

Men det måske også kun en gevinst, som kan bruges inde på kandu...!?