/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikkontakt i havebed
Fra : riklar
Vist : 5158 gange
50 point
Dato : 05-04-08 13:53

Jeg vil have monteret en stikkontakt i et bed. Jeg vil selvfølgelig bruge LK Opus udendørs materiel, men jeg savner en ide til, hvordan man smartest får den hævet over jorden. Hvor langt skal de i øvrigt være placeret over jorden iht. reglerne.

Jeg kan ikke finde noget materiel specielt beregnet til at hæve stikkontakterne med!

Nogle der har et bud?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-04-08 14:10

Her er i hvertfald noget om udendørs el kontakter fra LK, jeg ved ikke om der er svar på dine spørgsmål
http://www.dan-el.dk/kontakter.html

Kommentar
Fra : riklar

Dato : 05-04-08 14:14

Nej det er ikke så meget spørgsmål til selve stikkontakten, men til, hvad der bruges til at hæve den over jorden med. Altså en form for plade/stolpe - ikke i træ, men muligvis en jern- eller plasticskinne af en slags..!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-04-08 14:28

Citat
Det skal en autoriseret elinstallatør udføre:
Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter

Citat er herfra
http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/index.aspx?id=7d38ef7f-4465-472a-96db-30c1527c10f6

Så mon ikke en installatør kan hjælpe dig med ideerne.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 05-04-08 22:12

Hvorfor dog ikke på en trykimprægneret stolpe?? Det har fungeret hos mig i 30 år uden udskiftninger (og op sat af en aut. installatør!).
vl h
w

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-04-08 22:47

Jeg har da også sat trykket stolper i en cement kontakterne sidder 1.10 ovwe jordoverflade men det syntes jeg ikke trikkeren sagde noget om mål på da khan installerede det jeg havde lavet alt forarbejdet til Har da også set massere kontaktere lige over jordoverflade Det er jo jord på alle den slags kontakter og der er jo også specielt vandtætte så egentlige krav til højde det tror jeg ikke ?????

Accepteret svar
Fra : Bamse82

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-08 19:18

30 cm over jord er nok...

Bør placeres på plade, stole eller lign. Det er en absolut fordel at lave et "tag" over stikket af samme materiale...

Godkendelse af svar
Fra : riklar

Dato : 09-04-08 20:02

Tak for svaret Bamse82.