/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Windowsfiler over på min MAC
Fra : Marzec
Vist : 406 gange
50 point
Dato : 05-04-08 10:51

Jeg har et spørgsmål omkring filsystemer: Jeg kører i øjeblikket FAT32 på min eksterne hardisk for at flytte filer fra PC til min mac da det er den eneste form for partition som jeg kan læse og skrive fra både på min MACbook og en PC. Jeg kan imidlertid ikke flytte filer der er større end 4gb! Jeg har fået et program der kan lave NFTS, så er det vel ikke nok kun at lave partitionen om på min eksterne harddisk eller hvad. Skal jeg så også lave partitionen om på min mac computer? Hvis det er tilfældet kunn jeg meget godt tænke mig at høre om der var alternativer til mit problem...

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-04-08 13:39

Det burde ikke være noget problem at håndtere arkiver der fylder mere end 4 Gb på din MacBook's indbyggede harddisk. Det er kun din eksterne FAT32 formaterede disk der har dette problem. Hvis du blot ændre den til NTFS skulle det løse problemet. Der er ingen grund til at reformatere disken i din MacBook.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 09-04-08 16:16

For at få Mac OS 10.5 (Leopard) til at kunne skrive til en NTFS-formateret disk er det nødvendigt at installere en systemudvidelse.
Brug f.eks. "MacFUSE" ( http://code.google.com/p/macfuse/ ) sammen med "NTFS-3G" ( http://macntfs-3g.blogspot.com/ ). Det er gratis.

Kommentar
Fra : Marzec

Dato : 11-04-08 12:26

Kære ulrik B

virker det også uden leopard? Jeg har Mac. osx 10.4.11

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 12-04-08 01:42

At dømme efter informationerne på de to links skulle det også virke med 10.4.11, men det har jeg ikke afprøvet selv. I hvert fald kan man downloade to forskellige versioner af "MacFUSE" til henholdsvis 10.4 og 10.5 og "NTFS-3G" hævdes at være testet med både 10.4 og 10.5 på intel maskiner.