/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
So Smart harddisk på nettet
Fra : stone47
Vist : 677 gange
200 point
Dato : 02-04-08 21:07

Har lige købt sådan en æske (i BILKA)
har nogen nogle erfaringer med at få den på netværket
så den er synlig på min XP PC

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-08 22:35

Der er nok ikke ret mange som kender den.
Men det er nok en netværksserver.
De skal måske lige indstilles via en browser når den er tilsluttet.
Hvad siger din brugsvejledning.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-04-08 00:26

Den der ...æske, er det en harddisk?
Hvis du vil have den på netværket ... er det internettet du mener eller et lokalt netværk?
Eller vil du bare have en ny harddisk installeret på din computer?
Eller er den der æske en ny computer, som du vil bruge som server?

Dit spørgsmål, som du har formuleret det, åbner for en del nye.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-04-08 05:11
Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-04-08 14:09

Ja, billederne i guiden taler jo for sig selv, skulle man tro...

(Så er der bare det, at man ikke behøver at "aktivere sin garanti" for at den skal virke.
I Danmark gælder købeloven fra købstidspunktet.)

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 03-04-08 19:34

Manse har lavet det helt rigtige link til æsken
det er en harddisk med en linuxserver påbygget.
serveren tilgås via det tilsluttede TV ig indstilles hermed
æsken har flere lyd og billede interfaces bl. a. HDMI
Jeg har stadig ikke fået købt en fladskærm til at vise billeder i HDMI.
"æsken" kører fint viser film på TV spiller Musik og viser billed filer.

Men i kender mig snart: til problemet !!!
jeg satte æsken op til wireless og fik dette til at spille, instalerede software fra med følgende CD
her er noget der hedder: NDAS kører lpx protocol på netværket. PC'en fandt "æsken" og jeg flyttede alle mine CD'er over i den, og et par film det tog en nats tid.

Derfor ville jeg gerne have lidt mere fut på og trak et Kabel gennem huset til switchen. Stoppede det trådløse og aktiverede det wired net. Samme net samme Dhcp server addressen skifter et par takker men den virker ok. Nu kan NDAS softwaren ikke finde disken , men "æsken kan se min sambaserver i kælderen, men ikke en delt disk på XP maskinen. Tv kan spille musik fra sambaserveren og se billeder streamet over nettet.

sluttelig der er ingen firewall i XP maskinen.
tilbage til wireless og XP maskinen ser disken og kan mounte den.

Hvorfor ???
Tak for jeres interesse jeg hører gerne.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-08 20:34

addressen skifter et par takker > det er vel derfor softwaren ikke kan finde den.

Hvis du kobler ting af og på så lav nogle faste adresser til de faste ting og lad dem ligge 100 højere.
eks. 192.168.1.101 / 102 / 103

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 03-04-08 22:24

den der software NDAS man bruger indgiver man en kode i 5 tegns segmenter ligesom en windows PC instalation når man instalerer på PC, denne kode er fast i "æsken og står på en label i bunden
Men du giver en ide der jeg vil prøve at give "æsken" en fast addresse og finde den wireless og så prøve igen wired der er også den ting at de 2 interfaces på "æsken" har hver sin MAC addresse.
tak for ideen prøver videre

hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-08 10:17

Ja et wireless adapter (netkort) og et kabelnetkort har hver sin mac-adresse, men med kabeladgang er der vel ikke mac-filter på.
Men den minder om min NAS server som jeg kører med direkte (DMZ) gennem min router og der er lidt bøvl med at finde den lokalt.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 04-04-08 21:04

Jeg har prøvet dit råd med fast ipaddresse.
Startet wireless så findes disken fint.
startet wired stadig det samme.
jeg er ikke helt med på begreberne NAS og DMZ, det vil jeg læse lidt om.
jeg har lige prøvet at sende en mail til firmaet der laver NDAS softwaren så vi må se om de svarer.
Jeg er ikke så smart til at skrive på engelsk ha Ha.
tok for svarene jeg vender tilbage.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 04-04-08 21:30

her var lige en god en: http://www.firewall.cx/dmz.php

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-08 21:57

DMZ - bruges til at man ude fra internettet kan tilgå en server direkte - altså at der bliver åbnet porte kun til denne server.
De andre computere på netværket kan ikke nås udefra sådan uden videre.
Men da du nok ikke skal snakke med nogen ude på internettet med din box - så skal du ikke bruge DMZ.
Min lille server kører i gennem DMZ og kan nemt snakkes med via FTP hvor der kan hentes og sendes...........altså når den er tændt.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-04-08 09:26

Hej Venner
Der kom aldrig lyd på hdmi udgangen.
efter at have rokeret et par gange kunne æsken slet ikke tændes.
Måtte vente nogle timer så fik jeg den til at køre på composite stikkene.
Dette blev værre og værre tror det var varme.
æsken raslede også som om disken sad løs.
Gik til BILKA og fremlagde mit problem.
De ville gerne teste den på stedet heldig vis gik den fast også her, og jeg fik en ny.
Jeg tog den bagerste de foreste var lidt bulede i kasserne.
HER KOMMER det så der var nu 2 koder til NDAS softwaren en wired og en wireless.
så virkede det netværks mæssige fint, men stadig ingen lyd på HDMI.
Denne æske raslede meget og ved nærmere eftersyn havde disken været på vej ud gennem kassen.
Efter et par timer løb den varm og kunne ikke tændes igen.
NU GIDER JEG ikke mere den er leveret til bage.
PS: Havde lige fået en ny HP barbar (TDC medarbejder PC).
Her sad jo et HDMI interface og VUPTI alt virker fin lyd.
Så hvad fanden skulde jeg også med nok en æske.
tak for inlæg hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-04-08 17:08

Annuller spørgsmålet
Fra : stone47

Dato : 24-04-08 11:46

som tidligere beskrevet "æsken er sendt tilbage"
Jeg må konkludere den virker ikke.
Dette til skræk for andre
hilsen Steen