/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Solcelle inst. til udendørslys
Fra : tino01
Vist : 1736 gange
50 point
Dato : 31-03-08 23:25

Tænker om kan kan købe et slags færdigt solcellesæt med en enkelt solcellepanel + batteri + div. lamper der automatisk tænder når det bliver mørkt. Ligesom man kender det fra de små seperate solcellelamper der "bare virker så dårligt.. De små solcelle lamper er jo blevet meget billige men der er ikke meget power. Fordelen er vel at de er nemme at montere - men hva´ hvis man nu kan leve med nogle ledninger, hvorfor så ikke sætte et større/krafitige panel op på f.eks. garagetaget og trække de ledninger der skal til...
Men findes et sådan sæt overhovet.. - og er det til at betale eller er der andre forhindringer?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-03-08 23:59

Her kan du få nogle solpaneler
http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-04-08 08:55

Power er lig med store solceller og batterier og det er igen lig med
store udgifter som er lig med, det kan ikke betale sig.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-04-08 19:40

Citat
Power er lig med store solceller og batterier og det er igen lig med
store udgifter som er lig med, det kan ikke betale sig.

Det kommer jo an på flere ting, hvad der kan betale sig. Tænker du økonimisk lige nu og her, er der da noget om snakken.
Tænker du på dine efterkommere (og dig selv), miljø, global opvarmning, osv., er der ingen tvivl om hvad du skal investere i.

Husk også på, at jo flere der begynder at intressere sig for solceller, jo størrere marked, og dermed faldne priser på anskaffelse.
Hvorfor prisen på solceller er forholdsvis høj i Danmark, kan jeg ikke lige forklare, bortset fra en meget lille efterspørgelse. Solceller er feks. noget billigere i feks Australien og New Zealand.
Det er nok et spørgsmål om, at der begynder at komme mere gang i handlen før de falder.

Har selv et lille anlæg i min have, der virker helt perfekt. (jeg havde selv solcellerne med hjem fra New Zealand) så anlægsudgifterne blev noget mindre end hvis det hele skulle være købt i danmark

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-04-08 19:41

UPS glemte lige at den allerede nævnte forretning solkraft er et fint sted at starte.

MVH

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 01-04-08 21:56

Ja interessen må jo fastsætte priserne.
Lidt intessant at f.eks. små indbygningsspot, der næsten indeholder alt hvad man behøver som udendørslampe kun koster kr. 100 .- stk..... og de nyeste ser sgu ok ud og virker rimeligt.
De mangler bare lidt mere power og muligheden for at man kan sætte lamperne i skyggen + evt. indendørs.
Og det kan jo gøres ved et opsætte et enkelt bare "lidt større & samlet solcellepanel", (solcellen i de små billige lamper er jo meget små) som så kan opsættes et "rigtigt solsted "- og så bare tynde ledninger ud til lamperne.
Her ligger da muligheder...